Projekt wnętrz online. Jak współpracować z architektem zdalnie?
W obecnej, niestabilnej sytuacji związanej z Covid-19 coraz więcej firm wdraża rozwiązania umożliwiające pracę zdalną. Branża architektury wnętrz sprzyja tego typu działaniom. Z mojej perspektywy, właściciela średniej wielkości biura projektowego w Warszawie, od paru lat coraz bardziej przechodziliśmy na pracę online. Nie było więc problemem, aby od połowy marca przejść na projektowanie zdalne.
Codzienne dojazdy do biura były coraz bardziej uciążliwe - korki na ulicach, problemy z parkowaniem. Dodatkowo prowadzimy projekty w całej Polsce, a nawet poza granicami, współpracujemy też z projektantami spoza Warszawy. Klienci są coraz bardziej zajęci i preferują omówić projekt wnętrza na Skype czy wysłać maila z uwagami, niż spotykać się na żywo w biurze.
Polecany artykuł:
Projektowanie wnętrz w czasach koronawirusa
Kiedy rozpoczęła się pandemia trzeba było szybko zorganizować miejsca pracy w domach i przerzucić się na pracę zdalną. Pierwsze dwa miesiące projektowaliśmy w zasadzie bez wychodzenia z domu, obecnie wracamy do pojedynczych spotkań na budowie lub w sklepach z wyposażeniem wnętrz, ale okazuje się, że i nam i klientom działania zdalne bardzo odpowiadają.
Projekt wnętrz online - jak to wygląda?
Bez względu na to, czy klienci powierzają nam aranżację przestrzeni, czy zaprojektowanie wnętrza od zera, proces projektowy online wygląda tak samo. Można opisać go w paru punktach:
Krok 1: Kontakt telefoniczny lub mailowy. Prosimy wtedy o krótkie przedstawienie tematu, jeżeli właściciel dysponuje planami lub zdjęciami przestrzeni prosimy o przesłanie. Umożliwia nam to przygotowanie oferty.
Krok 2: Ustalamy termin spotkania i zakres działań. Zazwyczaj działamy na następujących komunikatorach, ale nie ma też problemu aby dopasować się do klienta:
- Hangout
- Messenger
- Skype
Krok 3: Prosimy by na około 3 dni przed spotkaniem klient podesłał nam więcej szczegółów np. wymiary i zdjęcia przestrzeni, nad którą będziemy pracować. Dzięki temu mamy możliwość przygotować się i spotkanie przebiega bardziej sprawnie.
Krok 4: Pierwsze spotkanie online przez wybrany komunikator. To co najmniej 2 godziny rozmowy - tyle potrzebujemy, by poznać potrzeby i zaproponować wstępne rozwiązania, które przesyłamy jako podsumowanie po spotkaniu (mood board - czyli parę stron prezentacji z rozpoznaniem stylu, szkicami, inspiracjami). Po akceptacji koncepcji podsyłamy kosztorys i harmonogram dalszych prac, jeżeli klient się na to decyduje.
Krok 5: Na podany wcześniej adres wysyłamy dwie koncepcje rozwiązań do wyboru i propozycję terminu kolejnego spotkania online, na którym je przedyskutujemy. Klient może też wysłać nam uwagi mailem. Wybrany przez klienta wariant będziemy rozwijać dalej. Dużo ułatwia funkcja udostępniania ekranu. Daje nam to możliwość wspólnej pracy nad projektem.
Krok 6: Po dopracowaniu technicznym projektu przesyłamy go wraz z listą produktów, niezbędnych do jego realizacji. Dajemy też namiary na sprawdzonych wykonawców i dostawców.
Polecany artykuł:
Dlaczego warto pracować online?
Klient oszczędza czas i pieniądze. Usługi świadczone w sieci są tańsze. Inwestor ma możliwość aranżacji wnętrz wraz z dokonaniem zakupów bez wychodzenia z domu. Można więc w ten sposób zacząć zmiany na małą skalę i z niewielkim budżetem.
Przeczytaj też:
- #zostanwdomu Remont w weekend. Poradnik architekta
- Wykończenie wnętrz: jak dopilnować realizacji projektu? Radzi architekt
- Poradnik architekta. Projekt wnętrz domu krok po kroku
- Kosztorysy wykończenia wnętrz, wybór materiałów i ekipy wykonawczej. Poradnik architekta
Z wykształcenia architekt wnętrz, z zamiłowania artysta plastyk. Po ukończeniu studiów pracowała dla dużych, warszawskich biur projektowych. Od 2009 roku prowadzi Pracownię ABU Wnętrza. Nie boi się koloru, ani odważnych rozwiązań funkcjonalnych.