Klucz do filtra oleju: rodzaje i zastosowanie w domowym warsztacie

Wymiana filtra oleju w samochodzie
Autor: Gettyimages Podczas wymiany oleju w samochodzie zawsze trzeba wymienić filtr

Wybieramy klucz do filtra oleju. Dowiedz się, jak posługiwać się kluczem i jak samodzielnie wymienić olej i filtr w samochodzie.

Jeśli jesteś posiadaczem garażu i lubisz od czasu do czasu „podłubać” przy samochodzie, z pewnością nie obca Ci jest samodzielna wymiana oleju silnikowego wraz z filtrem. Aby sprawnie przeprowadzić taką operację, przydatny jest klucz do filtra oleju.

Rolą filtra oleju w silniku spalinowym jest usuwanie zanieczyszczeń, należy go regularnie wymieniać przy każdej zmianie oleju. Filtr oleju najczęściej przypomina cylindryczną puszkę powleczoną gładkim tworzywem sztucznym, zakończoną z jednej strony nagwintowanym otworem z gumową uszczelką. Zamontowany w ciasnych przestrzeniach filtr jest trudny do uchwycenia dłońmi (zwłaszcza zabrudzonymi olejem). Ponadto gumowa uszczelka pod wpływem temperatury przywiera do podstawy w którą wkręcony jest filtr, najczęściej uniemożliwiając jego ręczne odkręcenie.    

Aby sprawnie przeprowadzić wymianę filtra oleju, należy zawczasu zaopatrzyć się w specjalny klucz ułatwiający jego wymontowanie. Wybór klucza jest uzależniony od typu i wielkości puszki filtra oraz od ilości miejsca wokół jego podstawy. Na rynku dostępne są klucze do filtra oleju łańcuchowe, nasadowe, opaskowe i trójramienne.

Klucz do filtra oleju łańcuchowy

Klucz do filtra oleju łańcuchowy składa się z uchwytu, do którego przymocowany jest regulowany łańcuch. Pętlę łańcucha zakłada się jak najciaśniej na puszkę filtra i zapina za zaczep. Następnie wykorzystując uchwyt klucza jako dźwignię luzuje się filtr, po czym odkręca się go ręcznie. Klucz łańcuchowy ma duży zakres regulacji, można go używać do filtrów o różnych rozmiarach puszek. Na rynku dostępne są również klucze bez uchwytu, wyposażone w łańcuch pojedynczy lub podwójny oraz głowicę ½ cala, na którą zakłada się standardowe pokrętło do nasadek, grzechotkę lub klucz płaski. Ceny kluczy łańcuchowych zaczynają się od ok. 20 zł.

Klucz łańcuchowy
Autor: materiały prasowe Klucz łańcuchowy podwójny, nasadkowy do filtra oleju firmy GEKO

Klucz do filtra oleju opaskowy

Przypomina klucz łańcuchowy, ale zamiast niego występuje tu stalowa opaska, którą zakładamy na obudowę filtra i ściskamy za pomocą pokrętła śrubowego. Opaska zaciska się na filtrze, umożliwiając jego poluzowanie dźwignią uchwytu. Klucz opaskowy, tak jak łańcuchowy, może być stosowany do filtrów różnych rozmiarów. Klucz do filtra oleju opaskowy można kupić już za ok. 10 zł.

Klucz do filtra oleju tasiemkowy opaskowy
Autor: materiały prasowe Klucz do filtra oleju tasiemkowy opaskowy firmy FALON-TECH

Nasadka na filtr oleju

Jest to nasadka na filtr oleju, dopasowująca się do jego kształtu. Umieszczona na puszce filtra zakleszcza się z jego obudową umożliwiając jej odkręcenie. Narzędzie nasadowe wyposażone jest w wyprofilowaną końcówkę, na którą zakładamy klucz (płaski lub nasadowy) i w ten sposób luzujemy filtr oleju. Narzędzie to można stosować do filtrów o określonych rozmiarach, dobrze sprawdza się w ciasnych przestrzeniach.

Przeczytaj też:

Wyposażenie garażu. Jakie narzędzia warto mieć >>>

Narzędzia nasadowe sprzedawane są zwykle w zestawach, w skład których wchodzi kilkanaście do kilkudziesięciu elementów pasujących do filtrów różnych rozmiarów i producentów aut. Ceny zestawów zaczynają się od kilkudziesięciu złotych. Najbardziej rozbudowane kosztują nawet kilkaset złotych i są przeznaczone do profesjonalnych warsztatów samochodowych.

Klucz do filtra oleju trójramienny

Ramiona klucza umieszcza się na obudowie filtra oleju. Następnie na końcówkę klucza trójramiennego zakłada się klucz nasadowy. Kręcąc nasadką zaciskamy ramiona klucza na filtrze jednocześnie luzując go. Klucz trójramienny pasuje do filtrów różnych rozmiarów, dobrze sprawdza się w ciasnych przestrzeniach. Ceny kluczy trójramiennych wynoszą od 20 zł do 80 zł.

Porady: wymiana oleju i filtra w aucie

Do samodzielnej wymiany oleju w samochodzie potrzebne będą:

  • bańka świeżego oleju oraz nowy filtr
  • szerokie naczynie do zlania przepracowanego oleju (np. stary garnek)
  • opisywane wcześniej, specjalny klucz do filtra oleju
  • klucz do korka spustowego miski olejowej (płaski lub nasadowy)
  • podnośnik, kobyłki, kliny pod koła
  • szmatka do wycierania zabrudzeń

Filtr oleju wkręcony jest w podstawę zamontowaną na bloku silnika. Dostęp do korka spustowego miski olejowej oraz do samego filtra zwykle uzyskujemy wchodząc pod samochód.

O ile nie dysponujemy kanałem lub specjalnymi najazdami, auto trzeba najpierw unieść ile się da w górę tak, aby dało się pod nim położyć. Samochód można podnosić za pomocą fabrycznego lewarka trapezowego lub podnośnika hydraulicznego (słupkowego lub typu żaba). 

Bezwzględnie należy zachować przy tym zasady bezpieczeństwa. Samochód musi stać na płaskiej, twardej powierzchni. Koniecznie należy sprawdzić, czy zaciągnięty jest hamulec ręczny oraz czy wrzucony jest bieg. Jeżeli grunt nie jest stabilny, podstawmy pod spód podnośnika deskę. W przypadku stosowania żaby można zablokować jej kółka, aby podczas podnoszenia auta nie poruszała się.

Po uniesieniu samochodu, ustawiamy pod nim podstawki (kobyłki) i opuszczamy na nie pojazd tak, aby jego masa oparła się na stabilnych podporach. Oprócz tego warto jest włożyć kliny pod koła, które nie dopuszczą do przetoczenia się auta. Plastikowe kliny można kupić w sklepie motoryzacyjnym lub wykonać we własnym zakresie z drewnianych klocków.

Przed wymiana oleju i filtra rozgrzewamy silnik, aby olej stał się rzadki. Zaczynamy od odkręcenia korka spustowego miski olejowej. Po poluzowaniu korka odkręcamy go palcami umieszczając pod otworem spustowym odpowiednio pojemne, szerokie naczynie, do którego złapiemy wypływający przepracowany olej (w samochodach osobowych mieści się zwykle 5-6 litrów). Czynność tę należy zrobić szybko i sprawnie, aby nie zanieczyścić powierzchni pod samochodem. Naczynie pozostawiamy pod samochodem do czasu, gdy stary olej przestanie wypływać. Następnie wkręcamy korek miski olejowej i dokręcamy go z wyczuciem kluczem. Wycieramy zabrudzenia szmatką.

W następnej kolejności przystępujemy do demontażu filtra oleju. Zakładamy na puszkę filtra specjalny klucz, luzujemy ją i odkręcamy ręcznie podstawiając pod spód naczynie, do którego spłynie resztka oleju znajdująca się wewnątrz. Gdy olej ścieknie, nanosimy palcem cienką warstwę świeżego oleju na gumową uszczelkę nowego filtra i dłońmi dokręcamy go mocno do podstawy (nie używamy już do tego klucza!). Wycieramy ewentualne zabrudzenia szmatką.

Na tym etapie czynności pod samochodem mamy już zakończone. Wlewamy do silnika świeży olej i kontrolujemy jego stan za pomocą miarki (bagnetu). Uruchamiamy silnik i sprawdzamy, czy nie ma żadnych wycieków pod samochodem. Następnie gasimy silnik, ponownie kontrolujemy poziom oleju na bagnecie i ewentualnie uzupełniamy stan (powinien się on zawierać między oznaczeniami minimum a maksimum). Przepracowany olej zlewamy do pustej bańki i oddajemy do utylizacji razem ze zużytym filtrem.

Awaryjny sposób odkręcania filtra oleju bez specjalnego klucza

Istnieje sposób na odkręcenie filtra oleju bez zastosowania specjalnego klucza. Potrzebny jest do tego młotek oraz duży śrubokręt, szpikulec lub zaostrzony pręt, który należy wbić w obudowę filtra. W ten sposób uzyskujemy dźwignię, za pomocą której da się poluzować obudowę filtra. Ulegnie ona oczywiście zniszczeniu, ale nie ma to znaczenia, gdyż i tak zużyty element nadaje się wyłącznie do utylizacji.

Przeczytaj też:

Jaki kompresor wybrać: olejowy czy bezolejowy? Kupujemy sprężarkę >>>

Metodę tę należy jednak stosować tylko w ostateczności. Sprawdzi się ona, o ile miejsce zamocowania filtra (wolna przestrzeń dookoła niego) pozwoli na manewrowanie śrubokrętem i młotkiem. Należy też pamiętać, że wbijając szpikulec w filtr spowodujemy niekontrolowany wyciek resztki przepracowanego oleju, który znajduje się w jego wnętrzu. Zanim do tego przystąpimy, zabezpieczmy podłoże pod samochodem przed zalaniem i zanieczyszczeniem.

Najdroższe samochody świata | ESKA XD - Prosto z salonu #7
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE