Wybierz bramę garażową. Ważne kryteria wyboru bramy garażowej
Odpowiednio dobrana brama garażowa to skarb. Chroni auto, a także dom – gdy jest zamontowana w połączonym z nim garażu. Na to, który rodzaj bramy wybierzemy, ma wpływ kilka czynników, między innymi ilość wolnego miejsca przed garażem oraz w jego wnętrzu. Wybierz i zamontuj odpowiednią bramę garażową; bramę rozwieralną, bramę uchylną, bramę segmentową, bramę rolowaną.
Autor: HÖRMANN
Brama segmentowa zajmuje w garażu tyle samo miejsca, co uchylna, jednak nie potrzebuje go na podjeździe Fot. HÖRMANN
Brama garażowa musi być trwała, niezawodna i wygodna w obsłudze. Jeśli garaż jest częścią domu, powinna także chronić przed utratą ciepła. Nowoczesne bramy spełniają te kryteria. Decydującym czynnikiem wpływającym na wybór rodzaju bramy jest ilość wolnego miejsca przed garażem oraz w jego wnętrzu.
Typy bram garażowych
Dostępne są cztery rodzaje bram garażowych.
- Bramy rozwieralne to najstarszy i kiedyś najpopularniejszy typ. Teraz najczęściej spotyka się je w domach starych, remontowanych oraz na stylowych posesjach. Bramy rozwieralne mają zazwyczaj skrzydła szerokości 1-1,5 m i wysokości - 2-2,2 m. Warto pamiętać, że konstrukcja nie ogranicza ich wymiarów.
- Bramy uchylne standardowo mają szerokość nieprzekraczającą 3 m i wysokość nie większą niż 2,3 m. Te do garaży dwustanowiskowych mają nawet 5 m szerokości.
- Bramy segmentowe mogą być górne lub boczne (rzadziej stosowane). Bramy segmentowe górne mogą mieć szerokość 2-5 m oraz wysokość 1,9-3 m. Bramy segmentowe boczne są mniejsze niż górne – mają szerokość maksymalnie 3 m i wysokość 2-2,3 m.
- Bramy rolowane mogą mieć szerokość 1,8-5 m oraz wysokość do 3 m.
Warto wiedzieć, że w otworach o nietypowym kształcie można montować bramy rolowane lub segmentowe.
Jaka powinna być idealna brama do luksusowego garażu?
Luksusowa brama garażowa to przede wszystkim brama bardzo dobrze ocieplona. Brama taka ma oczywiście super ciepły blat. Aby jednak garaż był naprawdę ciepły, należy pamiętać także o miejscach, gdzie występują największe straty ciepła: o okolicach nadproży i ościeży. Najlepszym rozwiązaniem są bramy wyposażone w specjalny system zabezpieczeń przed stratami ciepła w tym obszarze. Luksusowa brama garażowa wyposażona jest w bardzo szybki (prędkość otwierania - 22 cm/s), nowoczesny napęd. Taki napęd współpracuje z pilotem, który zapewnia bezpieczny przekaz sygnału radiowego z pilota do napędu i z napędu do pilota w technologii 128 bitów używanej do kodowania transmisji bankingu on-line. Garaż luksusowy to nie tylko garaż niezwykle wygodny, ciepły i bezpieczny, ale także -piękny. I taka też powinna być brama garażowa. Elegancka i wyjątkowa, doskonała wzorniczo. Idealnie dopasowana do całości elewacji, podkreślająca jej charakter i urodę. Niezwykle pięknymi bramami garażowymi są bramy z litego drewna (świerku skandynawskiego i kanadyjskiego), a ich najbardziej wysublimowaną wersją - bramy z frezowaniem na indywidualne zamówienie, według autorskiego, unikatowego projektu. Bramy drewniane, w zależności od wzoru, są doskonałym zamknięciem garaży zarówno w modernistycznych rezydencjach, jak i domach typu „dworek”.
Prezes Hörmann Polska - Krzysztof Horała
Dowiedz się, jak dobrać napęd do bramy garażowej >>
Ważne kryteria wyboru bramy garażowej
Na to, który rodzaj bramy garażowej wybierzemy, ma wpływ kilka czynników. Decydująca jest ilość wolnego miejsca przed garażem oraz w jego wnętrzu.
Miejsce na podjeździe. By otworzyć bramę rozwieralną, przed garażem potrzebny jest pas wolnego miejsca o szerokości równej szerokości skrzydła. Brama rozwieralna nie zajmuje za to w ogóle miejsca wewnątrz pomieszczenia. Aby otworzyć najpopularniejszą bramę uchylną, musimy mieć przed garażem wolną przestrzeń szerokości około 50 cm. Do otwierania i zamykania bram segmentowych i rolowanych nie jest potrzebne miejsce na podjeździe.
Miejsce wewnątrz garażu. Jeśli chodzi o miejsce wewnątrz garażu – nie potrzebują go bramy rozwieralne oraz rolowane. Niestety, bramy uchylne i segmentowe mają pod tym względem wyższe wymagania. Prowadnice zamocowane pod sufitem garażu (albo na jego bocznej ścianie) zajmują sporo miejsca – obniżają garaż nawet o 40 cm lub o tyle go zwężają. To sporo. Może się okazać, że gdy tych centymetrów zabraknie, do garażu będzie można wjechać tylko ze złożonymi lusterkami bocznymi albo już zawsze trzeba będzie dopasowywać wielkość auta do rozmiaru garażu. Kłopotliwy będzie też montaż oświetlenia – w przypadku bramy chowającej się na sufit w garażu można mieć tylko oświetlenie boczne. Natomiast brama boczna uniemożliwia jakiekolwiek zagospodarowanie ściany, na której jest zamontowana. Wyborem odpowiedniego typu bramy rządzą więc centymetry.
Wygoda korzystania z bramy garażowej. O wygodzie korzystania z bramy garażowej w znacznym stopniu decyduje sposób jej otwierania. O to, by bramę (mimo jej ciężaru) można było otworzyć komfortowo, dbają producenci. Zarówno w bramach uchylnych, jak i bramach segmentowych oraz bramach rolowanych wrota poruszają się na rolkach umieszczonych w systemie prowadnic. Pozwala to na łatwe ich otwarcie. Jednak zawsze trzeba w tym celu wysiąść z auta – bez względu na pogodę, porę dnia itp. Dlatego wiele osób rozważa wyposażenie bramy w napęd. Jedynie bramy rolowane są obowiązkowo wyposażone w napęd elektryczny. W bramach uchylnych i segmentowych napęd można zamontować w dowolnym momencie ich użytkowania. Nieco bardziej skomplikowana jest sprawa w przypadku bram rozwieralnych. Oczywiście i tu jego montaż jest możliwy, lecz o wiele bardziej skomplikowany, gdyż konieczne jest zamontowanie aż dwóch siłowników.