Gwarancja na blachodachówki: jak jest trwałość pokrycia z blachy

2020-03-18 13:37 Anna Kazimierowicz
Gwarancje na blachodachówki
Autor: Andrzej T. Papliński Początek ochrony gwarancyjnej może wyznaczać moment zakupu blachodachówki lub wydania jej z magazynu. Ważny jest tez czas montażu. Od wydania blachy z zakładu produkcyjnego do uruchomienia gwarancji są na to zwykle 3 miesiące

Arkusze lub panele z blachodachówki są pokryte różnymi powłokami ochronno-dekoracyjnymi. Producenci udzielają na nie gwarancji, ale o zróżnicowanej długości, zależnie od powłoki. Sprawdzamy, co obejmuje gwarancja na blachodachówki i jakie są jej warunki.

Producenci udzielają na blachodachówki gwarancji, które zdecydowanie różnią się długością. Może to być 10, 20, 30, a nawet 50 lat. Na rynku jest nawet blacha, na którą producent udziela bezterminowej gwarancji technicznej. Biorąc pod uwagę trwałość domów, pół wieku albo bezterminowa gwarancja na dach brzmi imponująco i zachęcająco. Długość gwarancji zwykle przekłada się na cenę blachodachówki. Liczba lat gwarancji zależy przede wszystkim od rodzaju powłoki ochronno-dekoracyjnej. Tę samą blachodachówkę można kupić w różnych wariantach wykończenia – z różnymi powłokami – i każdy z nich ma inną długość gwarancji. Warto pamiętać, że gwarancja dotyczy warstwy wierzchniej blachy, a nie spodniej, która ma podstawowe zabezpieczenie antykorozyjne. 

Są dwa rodzaje gwarancji na blachodachówkę:

  • techniczna (funkcjonalna),
  • estetyczna.
To ważne

Przeczytaj warunki gwarancji, zanim kupisz blachę

Zanim dokonamy wyboru materiału na pokrycie dachu, warto jest zapoznać się ze szczegółowymi warunkami gwarancji, bo zawierają one klauzule wyłączające i ograniczające, a także wskazówki wykonawcze dla dekarzy i zalecenia dla inwestorów, których niespełnienie może uniemożliwić skorzystanie z niej po latach. Warunki gwarancji są powiązane również z zaleceniami producenta co do transportu i przechowywania blachy (zadanie dystrybutora pokryć dachowych) oraz montażu dachu (zadanie dekarza). Warto zdawać sobie sprawę, że konsekwencje nieprawidłowej pracy np. monterów mogą spaść na inwestora. Wielu producentów pokryć dachowych publikuje tekst gwarancji na swoich stronach internetowych. Jeśli tak nie jest, na prośbę inwestora powinny być one mu dostarczone przed zakupem blachy.

Gwarancja techniczna (funkcjonalna) na blachodachówkę

Gwarancja techniczna dotyczy perforacji blachy, czyli przerdzewienia jej na wylot. Ale żeby dostać zwrot kosztów nowego pokrycia, perforacja musi nastąpić na określonej powierzchni dachu. Zwykle jest to 5% powierzchni jednej połaci dachu albo 5% całego dachu. Jednocześnie w gwarancji są zapisy, że wszelkie pojedyncze ogniska rdzy pojawiające się na blachodachówce powinny być na bieżąco naprawiane. Gwarancja techniczna na blachodachówkę może wynosić nawet 50 lat lub być bezterminowa.

Gwarancja estetyczna na blachodachówki

Gwarancja estetyczna dotyczy wyglądu powłoki ochronno-dekoracyjnej. Producent gwarantuje brak rozwarstwienia się powłoki i zachowanie tego samego odcienia koloru, zwykle na połaci dachu. Chodzi o to, że pod wpływem warunków atmosferycznych dach będzie nieco zmieniał kolor.

Przeczytaj też:

Blachodachówka z posypką: lekkie panele stalowe pokryte kolorowym kruszywem >>>

Połać południowa może po latach mieć nieco inny odcień czy stopień połysku niż północna, ale takie zmiany nie powinny nastąpić na jednej połaci. Gwarancja estetyczna na blachodachówkę jest najczęściej krótsza niż techniczna. Może to być na przykład 40 i 10 lat, albo 25 i 15 lat. 

Gwarancje na blachodachówki
Autor: Balex Metal Powłoki ochronno-dekoracyjne na blachodachówkach to często nowe rozwiązania, które można było sprawdzić jedynie w przyspieszonych badaniach starzeniowych w laboratoriach. Dobrze, gdy próbę w warunkach bojowych na dachu przejdą pod ochroną długoletniej gwarancji

Gwarancja podstawowa i rozszerzona na blachodachówki

Niektórzy producenci blachodachówek oferują również dwie długości gwarancji, które mogą być uzależnione od spełniania dodatkowych warunków. Dłuższą (rozszerzoną) gwarancję można uzyskać na przykład pod warunkiem zakupu u producenta kompletu materiałów do wykonania pokrycia dachowego oraz wykonywaniem regularnie przeglądów i konserwacji dachu zgodnie z rekomendacjami producenta blachodachówki. Gwarancję rozszerzoną można również kupić za dodatkową opłatę. 

Przeczytaj też:

Montaż blachodachówki na dachu skośnym krok po kroku >>>

Gwarancje na blachodachówki
Autor: Plannja Większość blachodachówek w arkuszach i panelach jest oferowana w różnych powłokach ochronnych i z odmienną gwarancją. To również wpływa na cenę

Przegląd i konserwacja dachu

W gwarancjach zawsze są punkty dotyczące przeglądów i konserwacji dachu. Wielu producentów zaznacza, że dach trzeba myć co roku i wykonywać na bieżąco naprawy drobnych uszkodzeń, na przykład ogniska rdzy trzeba oczyścić i pokryć farba zaprawkową (zalecaną przez producenta blachy). Dodatkowo, co kilka lat trzeba wykonywać konserwację dachu pokrytego blachodachówką. Jedni producenci zalecają kontrolę dachu co 5 lat, inni – na przykład dopiero po 10 latach od montażu. Najważniejsze jest, że trzeba o dach dbać.

Ponieważ konserwacji dachu raczej nie będziemy robić sami, dobrze jest wynająć dekarza, który go montował, albo firmę, która profesjonalnie zajmuje się taką działalnością. Nie ma zapisów, że trzeba te zabiegi jakoś dokumentować - po latach w razie wystąpienia problemów i tak będzie po dachu widać, czy był myty, czyszczony, naprawiany. Ale jeśli będziemy dysponować dokumentami potwierdzającymi przeglądy dachu przez dekarza albo rachunkami od specjalistów, łatwiej będzie rozmawiać w sprawie gwarancji.

gwarancja na pokrycie dachowe
Autor: Piotr Mastalerz Gdy wybieramy pokrycie dachowe, sugerując się długością okresu gwarancyjnego, sprawdźmy, pod jakimi warunkami będzie on obowiązywał

Dokumenty i rejestracja gwarancji

Żeby skorzystać z gwarancji na balchodachówkę, trzeba przede wszystkim spełnić wszystkie wymogi formalne. Trzeba zachować dokumenty zakupu (faktury) na blachodachówkę oraz dodatkowe materiały potrzebne do wykonania dachu, a także wymaganą dokumentację produktów (specyfikacja techniczna). Drugim podstawowym dokumentem jest karta gwarancyjna, która powinna być dokładnie wypełniona i potwierdzona podpisem przedstawiciela gwaranta. Do uzyskania gwarancji konieczne jest podanie danych firmy, która montowała dach, miejsca i daty jego wykonania, co powinien potwierdzić podpisem odpowiedzialny pracownik. Wielu producentów blachodachówki wymaga zarejestrowania gwarancji w ich systemie elektronicznym, pod utratą jej ważności.

Sposób naprawy reklamacji

W umowach gwarancyjnych można znaleźć bardzo zróżnicowane zapisy, warto więc zapoznać się z dokumentami różnych producentów, żeby móc je porównać. Najważniejszy jest sposób naprawy gwarancyjnej. Niektórzy producenci deklarują, że to oni decydują o sposobie naprawienia wady, który uznają za wystarczający i w ramach reklamacji mogą dokonać tylko niezbędnej naprawy. Jeśli producent deklaruje wymianę uszkodzonego pokrycia dachowego na nowe, ważna jest jego odpowiednia jakość techniczna. Biorąc po uwagę długość gwarancji i postęp technologiczny, po latach danej blachy może już nie być na rynku, więc powinno się zastosować produkt o porównywalnych parametrach. Ważny jest sposób rozliczenia zużycia blachodachówki w czasie, czyli tzw. amortyzacji. U niektórych producentów w razie reklamacji w ciągu 5 lat od zakupu, produkt jest wyceniany na 100% wartości. Potem producenci mogą oferować różne stopnie amortyzacji blachy.

Montaż pokrycia metodą blacha na rąbek stojący

Rozwijamy nasz serwis dzięki wyświetlaniu reklam.

Blokując reklamy, nie pozwalasz nam tworzyć wartościowych treści.

Wyłącz AdBlock i odśwież stronę.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Pozostałe podkategorie
KOMENTARZE