Psychologia koloru

2009-09-10 2:00
Psychologia koloru
Autor: Mariusz Bykowski Psychologia koloru

To, że zewsząd otaczają nas kolory, jest dla nas oczywistością. Jednak rzadko pamiętamy, jak dużą mają siłę oddziaływania - wpływają na nasze decyzje, powodują zaskakujące reakcje. Uspokajają, pobudzają do działania.

Psychologia koloru
Autor: Mariusz Bykowski

Kolory i ich różnorodne połączenia oddziałują na człowieka znajdującego się wśród nich. Barwy, odpowiednio dobrane do przeznaczenia wnętrz, mogą np. uprzyjemnić życie rodzinne.
Przez poznanie zjawisk kolorystycznych można lepiej zrozumieć siebie i własne emocje - znaleźć odpowiedź na pytanie, dlaczego są miejsca, w których czujemy się rewelacyjnie oraz takie, które czym prędzej chcemy opuścić. Dzięki tej wiedzy możemy aktywnie kształtować swoje otoczenie, zniwelować część problemów emocjonalnych i rozwinąć wrodzone predyspozycje.

Psychologia koloru
Autor: Mariusz Bykowski Niezauważalnie, ale skuteczniePodczas projektowania wnętrz jednym z najważniejszych elementów, które skupiają na sobie uwagę architekta jest właściwy dobór barw.

Niezauważalnie, ale skutecznie

Podczas projektowania wnętrz jednym z najważniejszych elementów, które skupiają na sobie uwagę architekta jest właściwy dobór barw - dotyczy to nie tylko ścian, lecz także pozostałych, ruchomych elementów wystroju.
Bardzo dużo czasu spędzamy w pomieszczeniach o określonym kolorze, który we właściwy dla siebie sposób wpływa na nas - z czego czasami zupełnie nie zdajemy sobie sprawy. To oddziaływanie może być bardzo różne w zależności od użytej barwy i sposobu jej zastosowania.

Dobierając kolor do wnętrz, należy pamiętać, że jego odcień sprawia wrażenie bardziej intensywnego w dużych pomieszczeniach. Sufity powinny być zawsze jaśniejsze niż barwy ścian, gdyż układ taki daje wrażenie lekkości i sprawia, że pomieszczenie wydaje się wyższe niż w rzeczywistości.
Można oczywiście zastosować ciemniejszy kolor na suficie, ale należy wtedy pamiętać o konsekwencjach, jakie to spowoduje: wchodząc do takiego wnętrza, poczujemy się bardziej przytłoczeni. Dlatego na taki zabieg decydujmy się jedynie wtedy, gdy pomieszczenia są wyjątkowo wysokie, a chcielibyśmy, by sprawiały wrażenie niższych. 

Poza walorem danego koloru, czyli różnym stopniem jego nasycenia, na ocenę wielkości wnętrza wpływa też sama barwa. Na przykład kolor żółty, użyty w jakimkolwiek pomieszczeniu, spowoduje, że będzie ono sprawiało wrażenie większego niż jest autentycznie.
Inną barwą odznaczającą się tą samą cechą jest zieleń. Jednak w jej przypadku siła oddziaływania jest nieco mniejsza i zależy od ilości żółtego pigmentu, zawartego w danym odcieniu. Jeśli z kolei kryje on w sobie więcej niebieskiego barwnika, to nie będzie już wywoływał takiego efektu we wnętrzu.
Odpowiednio wykorzystując określone barwy, nie tylko można wywołać konkretne złudzenia optyczne, ale również oddziaływać na ludzi przez wzbudzanie różnych reakcji, związanych z ym, jak kolory wpływają na psychikę ludzką (bądź też w wyniku indywidualnych skojarzeń).

Psychologia koloru
Autor: Krzysztof Zasuwik Pogodzić wzór i kolorAranżowanie wnętrz z użyciem nie tylko barw, ale i wzorów, stwarza dużo możliwości, lecz trzeba też pamiętać, że może spowodować wiele kłopotów.

Pogodzić wzór i kolor

Aranżowanie wnętrz z użyciem nie tylko barw, ale i wzorów, stwarza dużo możliwości, lecz trzeba też pamiętać, że może spowodować wiele kłopotów. Wszystko zależy od tego, jakich wzorów używamy - mogą one bowiem być bardzo dyskretne albo wręcz przeciwnie - intensywne. By nie zaczęły nas męczyć, najlepiej w jednym pomieszczeniu nie łączyć zbyt dużej ich liczby.

Stosunkowo bezpiecznym zabiegiem jest połączenie jednego wzoru o dwóch różnych wielkościach (np. jedna ściana pokryta dużym deseniem, a pozostałe mniejszym), zakładając, że oba mają podobne stylistycznie motywy. Możemy wtedy liczyć na dobry efekt.
Sprawdza się również wariant, w którym wszystkie ściany do połowy wysokości pokryte są wzorem, a w górnej części kolorem jaśniejszym od barw deseniu.

www.psychologiakoloru.pl

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Pozostałe podkategorie