Przechowywanie opon: gdzie i jak przechowywać opony

Gdzie przechowywać opony
Autor: Gettyimages Opony należy przechowywać nad podłogą, najlepiej na regale lub stojaku do opon. Pomieszczenie powinno być suche i czyste

Sposób przechowywania opon samochodowych po sezonie ma duży wpływ na ich kondycję. Ważne jest, aby sprawdzić stan ogumienia oraz odpowiednio je zabezpieczyć. Gdzie i jak przechowywać opony?

O ile nie korzysta się z uniwersalnych opon całorocznych, sezonowa wymiana ogumienia powinna być obowiązkiem każdego świadomego kierowcy. Zmiana opon z letnich na zimowe powinna następować, gdy temperatura na zewnątrz spada poniżej 7oC. W takich warunkach letnia opona twardnieje, traci elastyczność i podczas opadów śniegu nie zapewnia dostatecznej przyczepności. W odwrotnym przypadku, gdy temperatura przekracza 7oC opony zimowe stają się zbyt miękkie, pogarszają się właściwości jezdne samochodu, a same opony szybko się zużywają. Wtedy należy zamienić je na letnie.

W czasie gdy użytkujemy jeden komplet opon, drugi przez kilka miesięcy leżakuje, najczęściej w garażu lub w piwnicy. Bez względu na to czy zamieniamy same opony, czy dysponujemy dwoma kompletami kół, o ich żywotności decyduje nie tylko liczba przejechanych kilometrów, ale również warunki i sposób przechowywania. Doradzamy jak przygotować opony do przechowywania, gdzie i jak prawidłowo je składować, aby uniknąć ryzyka powstania uszkodzeń i odkształceń. Podpowiadamy również, jakie narzędzia, akcesoria i kosmetyki przydadzą się podczas samodzielnej wymiany kół oraz do konserwacji opon i felg.

Kompletne koła czy same opony?

Część kierowców eksploatuje dwa komplety opon na tych samych felgach, inni decydują się na dwa zestawy kół – jeden na zimę, drugi na lato. Pierwsze rozwiązanie na starcie jest mniej kosztowne. Zakupiony samochód ma już zamontowane opony (zazwyczaj letnie), wystarczy dokupić drugi komplet na zimę. Niestety, w tym wypadku mniej więcej raz na pół roku trzeba odwiedzać serwis oponiarski i zostawiać tam od kilkudziesięciu do nawet 200 zł, w zależności od typu samochodu oraz rodzaju i rozmiaru zamontowanych felg. Kolejnym minusem jest fakt, że opony podczas zdejmowania z felg niszczą się, a gdy mamy na wyposażeniu czujniki ciśnienia, podczas każdego przekładania opon występuje ryzyko ich uszkodzenia. Niewątpliwym plusem sezonowej wymiany samych opon jest regularna kontrola stanu przez fachowców oraz każdorazowe wyważanie kół i sprawdzenie ciśnienia.

W przypadku posiadania dwóch kompletów kół podstawową zaletą jest to, że możemy je wymieniać samodzielnie, oszczędzając na kosztach serwisu, a przy okazji możemy popracować na świeżym powietrzu i poprawić kondycję fizyczną. Unikamy też ryzyka uszkodzenia opony i czujników ciśnienia podczas przekładania. Minusem może być fakt, że całą pracę należy wykonać samodzielnie, przeznaczając kilka godzin na własnoręczny demontaż i montaż kół, ich mycie, pielęgnację i magazynowanie. Trzeba też osobiście kontrolować stan ogumienia i w miarę potrzeby wykonywać wyważenie kół. Jednak dla osób, które lubią od czasu do czasu popracować przy swoim aucie, własnoręczna wymiana kół będzie przyjemnością.

Nowoczesna brama garażowa

Wyposażenie do wymiany i przechowywania kół oraz do kontroli i konserwacji ogumienia

  • Klucz do kół (fabryczny, krzyżakowy lub udarowy elektryczny)
  • Miernik wysokości bieżnika lub suwmiarka
  • Podnośnik fabryczny lub typu żaba, kobyłki, kliny pod koła
  • Kompresor olejowy z manometrem
  • Stojak, wieszaki lub regał na koła
  • Preparat do mycia felg i konserwacji gumy
  • Wąż z bieżącą wodą, myjka ciśnieniowa
  • Pokrowce lub worki na koła / opony

Przygotowywanie do przechowywania opon

Po własnoręcznym zdemontowaniu kół lub przywiezieniu opon z serwisu, należy je dokładnie umyć. Do mycia felg służą specjalne preparaty rozpuszczające zanieczyszczenia (błoto, żywica, rdza, drobiny asfaltu, pył z klocków hamulcowych). Przykładem takiego preparatu jest tzw. deironizer. Służy on do usuwania lotnych drobin metalu powstałych w wyniku hamowania. W kontakcie z opiłkami środek przyjmuje metaliczną barwę, dlatego nazywany jest „krwawą felgą” (koszt środka to około 20 zł). Spryskujemy nim obręcze kół i pozostawiamy na kilka minut, aby zaszła reakcja i brud się rozpuścił. Przed zastosowaniem jakiegokolwiek preparatu trzeba zapoznać się z informacjami na etykiecie i upewnić, że jest bezpieczny dla felg. Następnie myjemy koła szczotką, szmatką i bieżącą wodą, usuwając brud ze wszystkich zakamarków (można do tego użyć myjki ciśnieniowej). Na koniec wycieramy koła do sucha. 

Proces starzenia gumy można opóźniać stosując specjalne preparaty do konserwacji opon w postaci mleczka, pianki, żelu lub sprayu na bazie silikonu, które nanosimy na uprzednio umyte i osuszone boczne ścianki opon (nie nakładamy ich na bieżnik!). Środek taki regeneruje oponę, przywraca jej naturalny czarny kolor, a filtr UV tworzy barierę dla promieni słonecznych. Preparat taki można kupić za ok. 20 zł.

Warto jest również na wewnętrznych ściankach opon zaznaczyć białą kredą lub kredką, po której stronie samochodu były ono zamontowane np. LP – lewy przód, PT – prawy tył itd. Dzięki takiemu oznaczeniu będzie można założyć je w tym samym miejscu lub wykonać rotację, czyli przekładanie kół lub opon na samochodzie, które ma zapewnić równomierne zużywanie bieżnika. Istnieje kilka szkół rotacji opon – przekładanie par pomiędzy osiami, przekładanie pomiędzy kołami na jednej osi lub przekładanie krzyżowe – każda metoda jest dobra. W przypadku opon z bieżnikiem kierunkowym należy jednak pamiętać, aby nie zamieniać ich stronami (z lewej na prawą stronę samochodu).

Przeczytaj też:

Mycie samochodu metodą na dwa wiadra >>>

Na koniec jeszcze raz sprawdzamy bieżnik opony, usuwamy z niego powbijane kamyki i kontrolujemy, czy nie ma widocznych uszkodzeń. Tak przygotowane koła lub same opony można składować.

Przechowywanie opon: zasady

Zdjęte z felg, umyte, osuszone i zakonserwowane opony ustawiamy pionowo na stronach z bieżnikiem jedna obok drugiej. Co jakiś czas (np. co 2 miesiące) obracamy każdą oponę o 90 stopni, co zapobiega ich deformowaniu.  

Można też zaopatrzyć się w specjalny stojak (półkę) do opon, którego konstrukcja pozwala zachować minimalną, płaską powierzchnię styku opony z półką i dzięki temu w poprawny sposób składować zarówno opony, jak i koła. Ich ceny zaczynają się od około 70 zł. Dostępne są również wygodne regały sufitowe do składowania opon lub kompletnych kół, pozwalające zaoszczędzić sporo miejsca w garażu (ich koszt to ok. 200 zł).  

Opon nie wolno wieszać na uchwytach, gdyż prowadzi to do ich deformacji i może sprawić, że po zamontowaniu opony nie da się uszczelnić albo wyważyć. Tak zdeformowana opona nie będzie się nadawało do użytkowania. Opon nie powinno się układać w stos, ponieważ nacisk (zwłaszcza na oponę leżącą najniżej) może prowadzić do powstawania odkształceń. Opon nie przechowujemy w złych warunkach, na mrozie oraz w wilgoci. Miejsce składowania opon powinno być suche, zacienione, oddalone od silnych źródeł ciepła oraz od ostrych przedmiotów i krawędzi. Nie powinny się znajdować w pobliżu rozpuszczalników, kwasów czy smarów.

Przeczytaj też:

Podnośnik samochodowy: jaki kupić? Wybieramy lewarek >>>

Ogumienie można przechowywać w pokrowcach lub torbach foliowych. Umożliwiają one łatwiejszy i czysty transport opon, gdy przyjdzie pora udać się do serwisu w celu ich zamontowania.

Zasady przechowywanie kół

Składowanie oczyszczonych i zakonserwowanych kompletnych kół nie jest skomplikowane. Najprościej jest ułożyć jedno koło na drugim w stos. Aby zabezpieczyć najniższą oponę, na podłodze można rozłożyć tekturę, a gdy mamy jej więcej, wykorzystajmy tekturę jako przekładki. Warto pamiętać, aby układać w ten sposób maksymalnie cztery sztuki kół (jeden komplet).

Koła można również powiesić na ścianie na uchwytach lub przechowywać na pionowym stojaku, który dzięki przekładkom separującym umożliwia ułożenie kół jedno nad drugim, bez kontaktu pomiędzy nimi. Najprostsze kosztują ok. 80 zł, za modele wyposażone dodatkowo w uchwyt i kółka ułatwiające transport należy zapłacić ok. 180 zł.

Przeczytaj też:

Klucz do filtra oleju: rodzaje i zastosowanie w domowym warsztacie >>>

Podczas składowania co jakiś czas trzeba skontrolować ciśnienie w oponach. Może ono być takie samo jak w trakcie ich eksploatacji (ok. 2 bary). Niektórzy kierowcy zwiększają ciśnienie o 1 bar (np. do 3 barów), co redukuje ryzyko odkształcenia. Aby uchronić koła przed kurzem można zaopatrzyć się w specjalne pokrowce lub wykorzystać większe worki foliowe. Przed ponownym założeniem kół trzeba sprawdzić ciśnienie powietrza. Podczas montażu kół z oponami kierunkowymi zwracamy też uwagę, po której stronie samochodu je zakładamy (patrz oznaczenia). Gdy podczas jazdy wyczujemy jakiekolwiek wibracje na kierownicy, konieczna będzie wizyta w serwisie oponiarskim w celu ponownego wyważenia kół. W przypadku samochodu osobowego usługa taka kosztuje ok. 50 zł za komplet kół.

Przechowywanie opon: cena usługi

Większość serwisów oponiarskich oprócz wymiany opon i kół oferuje także usługę ich przechowywania. Koszt magazynowania kompletu kół zależny jest od ich rozmiaru, od lokalizacji serwisu, a także od usług dodatkowych (mycie, konserwacja, kontrola stanu opony, sprawdzenie wysokości bieżnika, zabezpieczanie pokrowcem) i wynosi od 60 do 100 zł na sezon. Warto rozważyć taką opcję, gdy nie mamy warunków do przechowywania opon lub gdy po prostu nie chcemy się tym zajmować. Przed skorzystaniem z takiej usługi warto jest sprawdzić, w jakich warunkach opony będą przechowywane.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE