Mycie samochodu na dwa wiadra

Mycie samochodu
Autor: Gettyimages

Każdy kierowca stara się, aby jego auto wyglądało nienagannie. Ostatnio popularne staje się mycie samochodu metodą „na dwa wiadra”. Wyjaśniamy, na czym ona polega i w co trzeba się zaopatrzyć.

Powłoka lakiernicza współcześnie produkowanych samochodów nie jest gruba, a sam lakier jest stosunkowo miękki i podatny na uszkodzenia. Większość zarysowań powstających na lakierze wynika z nieumiejętnej pielęgnacji. Częste wizyty w szczotkowych myjniach automatycznych mogą doprowadzić do matowienia lakieru. Dlatego znacznie bezpieczniejszym rozwiązaniem jest mycie ręczne karoserii – oczywiście pod warunkiem, że jest ono wykonywane prawidłowo.

Najczęściej do mycia ręcznego samochodu stosuje się wiadro, w którym jednocześnie płucze się zabrudzoną gąbkę i nabiera kolejne porcje wody z szamponem. Metoda taka nie jest jednak bezpieczna dla karoserii. Z każdym płukaniem woda staje się coraz bardziej zabrudzona. Część zanieczyszczeń wraca z powrotem na lakier, gdzie są rozcierane i powodują powstawanie rys. Aby tego uniknąć wymyślono metodę mycia samochodu „na dwa wiadra”, a samą ich konstrukcję udoskonalono poprzez zastosowanie dodatkowych separatorów brudu (ang. Grit Guard). Separator to dodatkowa kratka o wysokości kilku centymetrów, dopasowana średnicą do rozmiarów wiadra. Kratka wyposażona jest w specjalne stopki pozwalające oddzielić brud i piasek od płynu. Budowa separatora powoduje, że zanieczyszczenia nie mogą unosić się w wodzie, są oddzielone i pozostają na dnie pojemnika. Początkowo metodę „na dwa wiadra” stosowały profesjonalne myjnie samochodowe, obecnie korzysta z niej coraz więcej kierowców-amatorów.

Mycie na dwa wiadra – co będzie potrzebne?

  • Dwa wiadra z separatorami brudu
  • Specjalne rękawice do mycia, gąbki lub szmatki
  • Szampon do karoserii
  • Wąż z bieżącą wodą do spłukania, ew. myjka ciśnieniowa
  • Ręczniki do osuszania o wysokiej gramaturze

Przygotowanie samochodu do mycia na dwa wiadra

Zanim rozpoczniemy mycie samochodu, w miarę możliwości ustawmy go w cieniu, ponieważ mycie na słońcu powoduje szybkie zasychanie szamponu na karoserii. Jeśli nie mamy takiej możliwości, myjemy auto fragmentami, spłukując czyste elementy i od razu wycierając do sucha. Samochód przed przystąpieniem do mycia opłukujemy z luźnego brudu.

Przygotowujemy dwa wiadra z separatorami, wąż z bieżącą wodą oraz szampon do lakieru o neutralnym pH. W przypadku większych zabrudzeń można wybrać szampon o lekko kwaśnym pH 5-6, który ma silniejsze właściwości myjące i odtłuszczające. Na rynku dostępne są również szampony z odżywką lub z dodatkiem polimerów i naturalnych wosków, pozwalające jednocześnie umyć oraz zabezpieczać lakier, uwydatniając jego walory wizualne.

Do mycia na dwa wiadra potrzebne też będą dwie szmatki, gąbki lub specjalne rękawice (z mikrofibry lub z wełny). Jedna będzie służyła do mycia delikatnych elementów karoserii, druga do usuwania mocniejszych zabrudzeń z felg, progów i zderzaków. Rękawice z mikrofibry są tańsze i prostsze w utrzymaniu, natomiast wełniane kosztują więcej, ale są grubsze i bardziej chłonne. Wybierając rękawicę do mycia warto zwrócić uwagę na to, aby jej włókna były jak najdłuższe. Dobrze, aby rękawica była bezszwowa, najlepiej dwustronna. Ceny rękawic z mikrofibry zaczynają się od 20 zł, bardziej specjalistyczne rękawice wełniane kosztują od 50 zł wzwyż (są często sprzedawane w zestawach z szamponem).

Przeczytaj też:

Wiadro z separatorem można kupić za ok. 50 zł, zestaw dwóch wiader + gąbka do mycia to wydatek ok. 130 zł, można też nabyć sam separator za ok. 20 zł. Wybierając wiadra, dobrze jest kupić dwa różnego koloru. Dzięki temu w trakcie mycia nie pomylimy wiadra „czystego” z tym „brudnym”.  

Nowoczesna brama garażowa

Na czym polega mycie samochodu na dwa wiadra

Aby prawidłowo przeprowadzić mycie samochodu metodą „na dwa wiadra”, w jednym wiadrze przygotowujemy roztwór wody z szamponem (zgodnie z zaleceniami podanymi przez producenta kosmetyku). Wlewamy do wiadra odmierzoną porcję szamponu i uzupełniamy wodą podciśnieniem, aby wytworzyła się piana. Do drugiego wiadra nalewamy czystą wodę, która będzie służyła do wypłukiwania szmatki lub rękawicy.

Samochód myjemy od góry do dołu, gdyż zapobiega to przenoszeniu się brudu na karoserii. Zanurzamy rękawicę w wiadrze z szamponem i rozpoczynamy mycie auta. W pierwszej kolejności myjemy dach i inne poziome powierzchnie (maska, klapa bagażnika), następnie szyby, podszybie, drzwi i błotniki. Kończymy na dolnych, najbardziej zanieczyszczonych elementach – zderzakach, progach, felgach, wnękach i innych zakamarkach. Do ich czyszczenia najlepiej używać innej rękawicy lub szmatki – takiej, której mniej szkoda zniszczyć.

Po umyciu jednego elementu, zanieczyszczoną rękawice wypłukujemy w wiadrze z wodą i ponownie zanurzamy w roztworze wody z szamponem. Dzięki zastosowaniu tej metody oraz wiader z separatorami brudu, zanieczyszczenia ze spłukiwanej rękawicy nie przedostają się do czystej wody z szamponem, nie osadzają się na materiale i nie ma możliwości ponownego nabierania, przenoszenia i wcierania brudu w lakier.

Przeczytaj też:

Jakie narzędzia warto mieć w garażu: kompletujemy wyposażenie >>>

Myjąc mocno zabrudzony samochód szmatka lub rękawicą z gęstym włosiem, warto jest podczas płukania przecierać ją o kratkę separatora. Dzięki temu lepiej pozbywamy się piasku i zanieczyszczeń. Im mocniej zabrudzony jest myty element, tym częściej płuczemy szmatkę, minimalizując ryzyko porysowania lakieru.  

Po umyciu całego auta opłukujemy je obficie bieżącą wodą zaczynając od dachu. Następnie usuwamy zacieki powstałe po wysychającej twardej wodzie, osuszając szyby i elementy lakierowane ręcznikiem. Na koniec wycieramy do sucha opony i felgi, używając do tego innego ręcznika.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE