Dziennik budowy elektroniczny lub papierowy. Do kiedy można korzystać z papierowego dziennika budowy?

2023-06-14 7:13

Od 26 stycznia 2023 r. mamy możliwość korzystania z elektronicznego dziennika budowy. Czym się różni od tradycyjnej papierowej formy tego dokumentu? Od kiedy forma elektroniczna będzie obowiązkowa?

Dziennik budowy elektroniczny lub papierowy
Autor: Getty Images Wszyscy uczestnicy procesu inwestycyjnego mają możliwość wglądu do wpisów dokonywanych w elektronicznym dzienniku budowy oraz wykonywania takich wpisów

Spis treści

  1. Dziennik budowy - na papierze czy elektroniczny online?
  2. Kiedy trzeba mieć dziennik budowy?
  3. Jakie wpisy w dzienniku budowy?
  4. Gdzie dostaniemy dziennik budowy?
  5. Co jeszcze w ramach cyfryzacji budownictwa?

Przepisy zawarte w uchwalonej 7 lipca 2022 r. nowelizacji Ustawy - Prawo budowlane wprowadziły  kilka nowoczesnych rozwiązań w zakresie formalności budowlanych. Jednym z nich jest system Elektronicznego Dziennika Budowy (EDB) opracowany w Głównym Urzędzie Nadzoru Budowlanego (dostępny na jego stronie).

W znowelizowanym Prawie budowlanym regulacje dotyczące prowadzenia dziennika budowy przeniesiono z art. 45 do nowego rozdziału 5a. Obowiązują od 26 stycznia 2023 r.

Dziennik budowy - na papierze czy elektroniczny online?

W 2023 r. i najbliższych latach inwestorzy mają możliwość wyboru sposobu prowadzenia dziennika budowy pomiędzy tym w postaci papierowej a tym w systemie EDB.

Dziennik budowy w formie papierowej będzie można kontynuować w formie elektronicznej (po jego wydaniu kierownik budowy lub inwestor zamknie papierowy dziennik budowy odpowiednim wpisem). Ten prowadzony w systemie EDB może być kontynuowany wyłącznie w postaci elektronicznej. Jeśli zatem inwestor zdecyduje się na elektroniczną wersję dziennika, nie będzie już mógł z niej zrezygnować.

Co ważne, papierowa, tradycyjna forma dziennika budowy będzie dostępna dla inwestorów do końca 2029 r., po tym terminie nastąpi obowiązkowe przejście na elektroniczny dziennik budowy.

Zalety elektronicznego dziennika budowy
  1. Można złożyć wniosek o wydanie dziennika online bez wychodzenia z domu.
  2. Przy składaniu zgłoszenia zakończenia budowy (wystąpieniu o pozwolenie na użytkowanie domu) wystarczy podać numer dziennika budowy (nie trzeba go załączać, jak w wypadku wersji papierowej).
  3. Dostęp do dziennika jest możliwy za pomocą dowolnej przeglądarki internetowej, a ponadto można pobrać darmową wersję mobilną ze sklepów Apple Store i Google Play.
  4. Wszyscy uczestnicy procesu inwestycyjnego mają możliwość wglądu do wpisów dokonywanych w elektronicznym dzienniku budowy z dowolnego miejsca oraz wykonywania takich wpisów.

Kiedy trzeba mieć dziennik budowy?

Zgodnie z nowym brzmieniem art. 45 dziennik budowy prowadzi się w przypadku robót budowlanych wymagających ustanowienia kierownika budowy.

Kierownik budowy (a więc i dziennik budowy) jest – zgodnie z art. 42 – konieczny w razie:

  • prowadzenia robót budowlanych objętych decyzją o pozwoleniu na budowę;
  • budowy na podstawie zgłoszenia domu jednorodzinnego (innego niż dom do 70 m²);
  • budowy na podstawie zgłoszenia instalacji zbiornikowej na gaz płynny z pojedynczym zbiornikiem o pojemności do 7 m3 do zasilania domu jednorodzinnego;
  • montażu wewnątrz i na zewnątrz użytkowanego budynku instalacji gazowych (wymagane jest tu zgłoszenie);
  • przebudowy przegród zewnętrznych oraz elementów konstrukcyjnych domu jednorodzinnego prowadzonej na podstawie zgłoszenia (gdy nie prowadzi do zwiększenia obszaru oddziaływania obiektu poza działkę, na której budynek jest usytuowany).

Obowiązek zatrudnienia kierownika budowy i prowadzenia dziennika budowy nie dotyczy między innymi domów jednorodzinnych o powierzchni zabudowy do 70 m² budowanych na podstawie uproszczonej procedury przewidzianej w art. 29 ust. 1 pkt 1a.

Jakie wpisy w dzienniku budowy?

Jest to najważniejszy dokument na budowie, w związku z czym powinien być prowadzony w określony sposób i przechowywany w bezpiecznym miejscu. Rejestruje się w nim przebieg robót budowlanych oraz wszelkich okoliczności i zdarzeń mających związek z ich wykonywaniem i mogących mieć znaczenie podczas technicznej oceny prawidłowości prowadzonych prac budowlanych, montażu czy rozbiórki. Nowelizacja Prawa budowlanego nie wprowadziła żadnych zmian w zakresie wpisów do dziennika budowy.

Za prowadzenie dziennika odpowiada kierownik budowy. A uprawnieni do dokonania wpisów są: uczestnicy procesu budowlanego (inwestor, kierownik budowy, projektant, inspektor nadzoru inwestorskiego), geodeta wykonujący na terenie budowy czynności geodezyjne oraz – w ramach dokonywanych czynności kontrolnych – upoważnieni pracownicy organów nadzoru budowlanego i innych organów uprawnionych do kontroli przestrzegania przepisów na terenie budowy.

Przeczytaj także:

Gdzie dostaniemy dziennik budowy?

O wydanie dziennika budowy występuje inwestor. Wydaje go organ administracji architektoniczno-budowlanej (zazwyczaj starosta albo prezydent miasta na prawach powiatu), a jedynie w wypadku robót objętych decyzją o legalizacji budowy lub pozwoleniem na ich wznowienie – organ nadzoru budowlanego.

Wniosek o wydanie dziennika budowy prowadzonego w postaci elektronicznej składamy w systemie EDB. Inwestor wcześniej musi założyć w nim konto (podając imię, nazwisko i e-mail).

Występując o wydanie dziennika budowy, należy podać:

  • imię i nazwisko lub nazwę inwestora;
  • dane pozwolenia na budowę albo zgłoszenia (numer decyzji albo znak sprawy, jaki organ i kiedy wydał decyzję albo przyjął zgłoszenie);
  • adres e-mail – w przypadku dziennika budowy w postaci elektronicznej.

Dziennik powinien być wydany w terminie trzech dni roboczych, ale nie wcześniej niż przed dniem, w którym decyzja o pozwoleniu na budowę stała się wykonalna albo inwestor nabył prawo do wykonywania robót budowlanych na podstawie zgłoszenia. Przez wydanie rozumie się ostemplowanie przedłożonego przez inwestora dziennika budowy prowadzonego w postaci papierowej albo zapewnienie dostępu w systemie EDB do dziennika prowadzonego w postaci elektronicznej (otrzymuje on wówczas indywidualny numer, który umożliwi odnalezienie go w systemie).

W przypadku prowadzenia dziennika budowy w postaci elektronicznej inwestor udostępnia ten dziennik w systemie EDB pozostałym uczestnikom procesu budowlanego i innym uprawnionym osobom (też muszą mieć założone konta w systemie). Inwestor ma też możliwość pozbawienia uczestników procesu budowlanego dostępu do elektronicznego dziennika budowy.

Ponadto prawo do przeglądania wpisów mają organy administracji architektoniczno-budowlanej, inspektor nadzoru budowlanego i inne organy uprawnione do kontroli przestrzegania przepisów na terenie budowy.

W razie przeniesienia pozwolenia na budowę albo zgłoszenia budowy na inną osobę otrzyma ona dostęp do dziennika elektronicznego w systemie EDB, a dotychczasowy inwestor straci ten dostęp w ciągu trzech dni roboczych od dnia, w którym decyzja o przeniesieniu stanie się wykonalna.

Co jeszcze w ramach cyfryzacji budownictwa?

Książka obiektu budowlanego w postaci elektronicznej. System c-KOB ruszył 1 stycznia 2023 r. Cyfrowa książka obiektu budowlanego ma formę aplikacji, w której każdy właściciel lub zarządca może dokonywać wpisów dotyczących przeprowadzanych kontroli, ekspertyz i opinii technicznych, robót budowlanych prowadzonych po oddaniu budynku do użytkowania itp. Do końca 2023 r. będzie można jeszcze założyć książkę w starej papierowej postaci, lecz od 2027 r. dopuszczalna będzie jedynie forma elektroniczna. Obowiązek prowadzenia książki obiektu budowlanego nie dotyczy domów jednorodzinnych.

Elektroniczny centralny rejestr osób posiadających uprawnienia budowlane. W systemie e-CRUB inwestor zatrudniający inżyniera lub projektanta może szybko sprawdzić jego kwalifikacje i uprawnienia. Podobnie urzędnik – weryfikuje dane tych osób bez potrzeby wglądu w dokumenty papierowe. Inwestor nie musi więc załączać do projektu kopii uprawnień projektanta wpisanego do rejestru.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.