9 pytań, które powinieneś zadać instalatorowi przed montażem pompy ciepła
Jeżeli już podjąłeś decyzję o montażu pompy ciepła, powinieneś wiedzieć o co zapytać i czego oczekiwać od wykonawcy. Poznaj kilka pytań dotyczących instalacji i użytkowania pompy ciepła. Dzięki nim rozwiejesz swoje wszelkie wątpliwości!
Spis treści
- Jak powinna wyglądać dobra umowa pomiędzy wykonawcą a inwestorem?
- Czy potrzebny jest projekt wykonawczy?
- Czy wykonawca posiada certyfikaty?
- Kto ponosi odpowiedzialność za ewentualne usterki elementów systemu grzewczego?
- Kto odpowiada za sprawy formalno-prawne?
- Jakie są warunki gwarancji?
- Kiedy wykonywać przeglądy techniczne systemu grzewczego?
- Co powinna zawierać dokumentacja zdawczo-odbiorcza?
- Czy firma wykonawcza powinna udzielić szkolenia z zakresu obsługi urządzenia?
Pompa ciepła wykorzystuje ciepło pozyskane z wody, gruntu, czy powietrza. Koszt ogrzewania twojego domu może zmaleć nawet o 70%, dlatego jest uważana za najbardziej energooszczędny system grzewczy. Jej sprawne funkcjonowanie nie wymaga dodatkowego zaangażowania użytkownika. Jednak, aby pompa ciepła wykonywała poprawną pracę, potrzebne jest dobranie odpowiedniego urządzenia i porządne wykonanie instalacji. Zadbaj o swój system grzewczy i już na etapie montażu zadaj firmie wykonawczej kilka niezbędnych pytań, by dowiedzieć się więcej.
Jak powinna wyglądać dobra umowa pomiędzy wykonawcą a inwestorem?
Przede wszystkim uzyskasz wiarygodne potwierdzenie, że instalator jest autoryzowanym dystrybutorem urządzeń. Umowa powinna zawierać termin wykonania instalacji, dokładny harmonogram. Ważne jest, aby zawierała wysokość wynagrodzenia i informowała o warunkach gwarancyjnych. Ty jako inwestor musisz zapewnić pełną dyspozycją lokalu do swobodnego wykonywania prac i dostarczenie potrzebnych dokumentów.
Czy potrzebny jest projekt wykonawczy?
Projekt wykonawczy jest niezbędny. Zawiera wszelkie analizy, w tym termiczną, która określa straty ciepła w budynku. Na podstawie tych wyliczeń dobiera się odpowiednie urządzenie. Projekt wykonany przez osobę z uprawnieniami jest podstawą do rozpatrywania ewentualnych kwestii spornych pomiędzy inwestorem a wykonawcą.
Czy wykonawca posiada certyfikaty?
Zwróć szczególna uwagę na to, czy wybrany przez ciebie wykonawca ma certyfikaty od danego producenta i czy fachowcy są na bieżąco z wszelkimi nowinkami dotyczącymi urządzeń, które montują. Powinni przechodzić specjalne szkolenia i doskonale znać oferowane przez siebie rozwiązania. Ważne jest też odpowiednie doświadczenie firmy wykonawczej.
Kto ponosi odpowiedzialność za ewentualne usterki elementów systemu grzewczego?
Idealna sytuacja jest, gdy całą instalację wykonuje jedna firma. Chodzi tu między innymi o kolektor gruntowy, pompownię, system ogrzewania podłogowego lub grzejniki. Gdyby robili ją trzej różni wykonawcy mógłby być problem z ewentualnym uzyskaniem odpowiedzialności od wykonawców za wystąpienie usterek.
Kto odpowiada za sprawy formalno-prawne?
Odwierty do 30 metrów nie wymagają zezwoleń, dlatego kolektor pionowy i wymiennik poziomy możesz wykonywać bez przeszkód. Sytuacja ma się inaczej, jeżeli:
- odwierty mają powyżej 30 do 100 metrów głębokości wymagają projektu robót geologicznych, oraz zgłoszenia do organów administracji geologicznej;
- gdy planowany odwiert przekracza 100 metrów głębokości wymagane jest zatwierdzenie wcześniej wspomnianego projektu, oraz zastosowania przepisów o ruchu zakładu górniczego i ratownictwie górniczym.
Najlepiej kiedy umowa zawiera regulację spraw formalno-prawnych, wtedy unikniesz niepotrzebnych nieporozumień z instalatorem.
Jakie są warunki gwarancji?
Gwarancja powinna zapewnić ci bezpłatną naprawę usterek systemu grzewczego. Musisz koniecznie zapoznać się z warunkami jakie przedstawia wykonawca. Dowiedz się, kto jest serwisantem nabytych przez ciebie urządzeń, co pozwoli ci na szybką reakcję w razie ewentualnej usterki.
Kiedy wykonywać przeglądy techniczne systemu grzewczego?
Firma wykonująca instalacje w twoim domu powinna poinformować, jak często odbywają się przeglądy techniczne i jaki jest koszt. Systematyczne przeglądy zapewniają sprawne funkcjonowanie instalacji przez wiele lat.
Co powinna zawierać dokumentacja zdawczo-odbiorcza?
Po zakończeniu prac powinieneś otrzymać pakiet dokumentacji, w który wchodzą: karta gwarancyjna, raport uruchomienia urządzenia, instrukcja obsługi oraz potwierdzenie wykonania instalacji. Jest to formalne potwierdzenie zakończenia prac przez wykonawcę oraz inwestora.
Czy firma wykonawcza powinna udzielić szkolenia z zakresu obsługi urządzenia?
Jednym z obowiązków firmy jest poinformowanie o sposobie obsługi urządzenia instalacji grzewczej Wszelkie porady i informacje są zawarte również w instrukcji obsługi. Warto upewnić się, czy wybrane rozwiązanie grzewcze nie będzie zbyt absorbujące da użytkowników.