Jak wykonać podgrzewany podjazd? Zima bez codziennego odśnieżania

2019-12-01 17:14

Dzięki nowoczesnej instalacji antyoblodzeniowej zimą nie trzeba odśnieżać chodnika, dachu ani podjazdu do garażu. Odpowiednio ułożone przewody grzejne tworzące system przeciwoblodzeniowy sprawią, że odśnieżanie przestanie być problemem. Elektryczne ogrzewanie otoczenia domu przy pomocy mat i kabli grzejnych: poradnik.

Podgrzewanie podjazdu zimą
Autor: DEVI Żeby nie brodzić w śniegu od furtki do drzwi domu, trzeba się solidnie namachać łopatą... albo zdać się na podgrzewanie podjazdu

Odśnieżanie otoczenia domu to czynność, która spędza sen z powiek nie jednemu gospodarzowi. Jak poradzić sobie z tym problemem? Sprawdzonym rozwiązaniem jest elektryczne ogrzewanie otoczenia domu przy pomocy mat i kabli grzejnych. Podpowiadamy jak działa taki system i dlaczego warto go zamontować. Pamiętajmy, że o to, żeby eksploatacja budynku i jego otoczenia była bezpieczna, musi zadbać jego właściciel lub zarządca (art. 5 ust. 2 ustawy Prawo budowlane), czyli w przypadku domów jednorodzinnych zazwyczaj także jego użytkownik.

Sprawdź też:

Dlaczego warto zainwestować w podgrzewany podjazd?

Największą zmorą właścicieli posesji w okresie zimowym jest odśnieżanie podjazdu oraz wejścia do domu. Nie jest to przyjemne, zwłaszcza gdy na dworze panuje duży mróz. Jedynym rozsądnym rozwiązaniem w tej sytuacji jest montaż podgrzewanego podjazdu. Instalacja przeciwoblodzeniowa sama zadba o to, by w śnieżne, mroźne dni podjazd czy chodnik prowadzący do domu nie utrudniał nam wyjazdu do pracy czy powrotu w domowe pielesze. Z kolei odpowiednie przewody grzejne ułożone w rynnach czy na połaci dachu będą odpowiadać za odsnieżanie dachu, czyli za to, aby orynnowanie nie zostało uszkodzone pod wpływem ciężaru zalegającego w nim zamarzniętego śniegu, a przechodzącym pod okapem domownikom nie zagrażały spadające sople.

Ważne

System przeciwoblodzeniowy: jaki kupić?

Na rynku jest wiele firm oferujących kompletne systemy przeciwoblodzeniowe. Ze względu na nasze bezpieczeństwo nie należy decydować się na zakup kabli grzewczych i urządzeń sterujących niewiadomego pochodzenia.

  • Wykonanie instalacji trzeba zlecić uprawnionemu elektrykowi, a na chronionym obszarze ustawić tabliczkę informującą o tym, że pod nawierzchnią znajdują się przewody pod napięciem.
  • Obwód grzewczy, tak jak każdy obwód elektryczny, należy zabezpieczyć wyłącznikiem nadmiarowoprądowym dostosowanym do typu i długości przewodów. Ochroni on system przed zwarciem lub przeciążeniem.
  • Przed porażeniem prądem elektrycznym zabezpiecza wyłącznik na prąd różnicowy 30 mA. Na każde 500 m przewodu powinien być zainstalowany jeden taki włącznik.

Jak działa podgrzewanie podjazdu?

Do wykonywania instalacji przeciwoblodzeniowej najlepiej wybrać samoregulujące przewody grzewcze. Ich główną zaletą jest dostosowanie ilości wytwarzanego ciepła do warunków panujących w danej chwili na zewnątrz. Oznacza to, że w niskiej temperaturze grzeją mocno, pobierając odpowiednią ilość energii, dzięki czemu podgrzewają podjazd. Gdy temperatura powietrza wzrasta, zaczynają grzać z mniejszą mocą, zużywając odpowiednio mniej energii.

Przewód zmiennooporowy składa się z dwóch równoległych żył z drutu miedzianego, między którymi jest umieszczony rdzeń z usieciowanego polimeru z dodatkiem grafitu. Rezystancja (opór) rdzenia zmienia się zależnie od temperatury otoczenia i maleje wraz z jej spadkiem. Gdy temperatura się obniża, zwiększa się gęstość ścieżek przewodzenia prądu elektrycznego, a więc zmniejsza rezystancja rdzenia. W rezultacie wzrasta natężenie prądu, moc i ilość wydzielanego ciepła. Gdy robi się cieplej, cząsteczki węgla odpychają się, powodując zrywanie struktury ścieżek prądowych. Efektem tego jest wzrost rezystancji rdzenia i spadek natężenia prądu. Zmniejsza się także ilość wydzielanego ciepła.

Podgrzewany podjazd
Autor: Andrzej Szandomirski

Moc i rodzaj kabli grzejnych zastosowanych do podgrzewanego podjazdu powinny być dobrane z uwzględnieniem warunków klimatycznych w danym rejonie, rodzaju nawierzchni oraz jej położenia. Nawierzchnia wychładzana dodatkowo od spodu, na przykład zewnętrzne podwieszone schody lub płyta tarasu nieobudowana od dołu, będzie wymagała instalacji o większej mocy niż ułożona na gruncie, czyli poddana działaniu niskiej temperatury tylko od góry. Moc grzejna dostarczana przez przewód zależy od jego typu. Powszechnie stosowane są przewody o jednostkowej mocy grzejnej 20 lub 30 W/m. Wymaganą moc ogrzewanej powierzchni uzyskuje się, układając je w odpowiednio dobranych odstępach. Im większa moc powierzchniowa jest potrzebna, tym gęściej powinny być ułożone. Zastosowanie przewodu o większej mocy jednostkowej, zwykle droższego, pozwala na ułożenie go w większych odstępach. W konsekwencji przewód do ogrzania określonej powierzchni może być krótszy, więc koszt inwestycji nie musi być wcale większy.

Elektryczne ogrzewanie zewnętrzne różnych nawierzchni
Autor: redakcja Muratora Podgrzewany podjazd - podjazd z asfaltu lub kostki brukowej. Montaż w warstwie podsypki piaskowej
Elektryczne ogrzewanie zewnętrzne różnych nawierzchni
Autor: redakcja Muratora Podgrzewany podjazd z wylewki betonowej. Montaż bezpośrednio w betonie
Elektryczne ogrzewanie zewnętrzne różnych nawierzchni
Autor: redakcja Muratora Podgrzewany podjazd z powierzchnią asfaltową. Montaż bezpośrednio w asfalcie

Podgrzewany podjazd i chodniki wokół domu

Sposób ułożenia przewodów grzejnych musi być dostosowany do rodzaju nawierzchni, którą mają podgrzewać. Matę lub przewody grzejne rozkłada się na utwardzonym podkładzie pokrytym warstwą piasku lub suchego betonu. Do zamocowania przewodów do podłoża stosuje się specjalne uchwyty albo siatkę montażową. Przed ułożeniem właściwej nawierzchni przewody lub matę pokrywa się warstwą ubitego piasku. Jeżeli instalacja ogrzewania ma się znajdować pod wylewaną nawierzchnią betonową, elementy grzejne trzeba ułożyć na utwardzonym podkładzie i przymocować do niego, a następnie pokryć warstwą betonu o grubości minimum 5 cm. Instalację można włączyć dopiero po całkowitym związaniu warstwy betonowej, czyli nie wcześniej niż po 30 dniach.

Układając przewody i maty w warstwie betonowej, należy zwracać uwagę na szczeliny dylatacyjne. Mogą przez nie przechodzić tylko zasilające przewody zimne osłonięte metalową rurką o długości co najmniej 50 cm. Jeżeli instalację układamy na podłożu z asfaltu lub na powierzchniach zawierających masy bitumiczne, trzeba użyć przewodów z fluoropolimerowym płaszczem ochronnym odpornym na zawarte w nich chemikalia.

Przy wjazdach do garaży można ogrzewać tylko tory jezdne. Takie rozwiązanie jest tańsze niż podgrzewanie całej jezdni, zarówno na etapie wykonania, jak i podczas eksploatacji. Jednak podczas dużych opadów śniegu może być niewystarczające. Bardzo przydatne bywają kable grzejne ułożone pod szyną jezdną bramy przesuwnej. Chronią elementy przesuwne przed pokryciem się warstwą lodu, czego efektem jest zazwyczaj zablokowanie bramy.

Podgrzewany podjazd
Autor: ELTOM Jeśli na podjeździe ułoży się kable albo maty grzejne, zimą zawsze będzie odśnieżony

Sterowanie podgrzewaniem podjazdu

W skład systemu przeciwoblodzeniowego oprócz mat i kabli wchodzą czujniki oraz termostaty, czyli urządzenia sterujące, które optymalizują zużycie energii elektrycznej. Działanie układu jest zautomatyzowane i nie wymaga obsługi. Sterownik umieszcza się najczęściej w głównej rozdzielnicy budynku obok innej aparatury modułowej. Może być wyposażony w diody sygnalizujące stan pracy systemu.

Sterownik mikroprocesorowy wykonuje pomiary temperatury oraz wilgotności powietrza. Zbiera odczyty danych z czujników umieszczonych przy gruncie, w rynnach i na dachu. Na bieżąco reaguje na zmieniające się warunki pogodowe i automatycznie włącza lub wyłącza zasilanie. W sterownikach z wyższej półki cenowej można programować czułość czujników wilgoci oraz dostosowywać zakres temperatury w poszczególnych sekcjach instalacji. Graniczne wartości zarówno temperatury, jak i wilgotności można ustawiać dowolnie. Gdy temperatura spada poniżej zaprogramowanej wartości, a wilgotność wzrasta powyżej określonego progu, sterownik włącza system ogrzewania. Wyłącza go po podniesieniu się temperatury i obniżeniu wilgotności.

Jeżeli jest mroźnie, ale sucho, sterownik nie włącza ogrzewania, ponieważ nie ma zagrożenia oblodzeniem. Dzięki temu energia elektryczna nie jest niepotrzebnie zużywana i nie rosną bez potrzeby koszty eksploatacji sytemu. Układy są dodatkowo wyposażone w zabezpieczenie przed nagłym wystąpieniem marznącego deszczu. Sterownik dobrej jakości zapewnia także kontrolę współdziałających z nim czujników (wyświetla rodzaj stwierdzonego uszkodzenia), a także rejestruje czas pracy systemu grzejnego.Do połączenia przewodów grzejnych ze sterownikiem służą odcinki tak zwanych zimnych przewodów oraz puszki i zestawy przyłączeniowe. Wolne końce przewodów grzejnych zabezpiecza się zestawami zakończeniowymi.

Oczywiście zawsze jest możliwe manualne włączanie i wyłączanie układu. Takie rozwiązanie jest tańsze, ale nie tak precyzyjne jak sterowanie mikroprocesorowe. Wymaga od użytkownika stałego obserwowania pogody i reagowania z wyprzedzeniem na zbliżające się zmiany parametrów.

Z czego podjazd przed domem?

Planowanie podgrzewania podjazdu

Dobrze zaprojektowany system automatyczny będzie dbał o suchą nawierzchnię przez całą zimę. Wyeliminuje konieczność czasochłonnego, męczącego odśnieżania, odkuwania lodu i posypywania solą. Nie za darmo. Zimą na fakturze za energię elektryczną zobaczymy wyższą niż w innych porach roku kwotę do zapłacenia. Podczas planowania instalacji systemu należy oszacować przyszły pobór prądu. Jeśli dotychczasowy przydział mocy okaże się niewystarczający do zasilania przewodów i mat, które chcielibyśmy zainstalować na posesji, trzeba wystąpić do zakładu energetycznego z wnioskiem o jego zwiększenie.

Podgrzewany podjazd
Autor: nVent RAYCHEM Mata grzejna pod ścieżką z kostki umożliwi komfortowe przejście od furtki do drzwi wejściowych niezależnie od warunków atmosferycznych
Dobieramy długość przewodu grzejnego

Szacunkowe obliczenie wymaganej długości przewodu do podgrzewania powierzchni płaskich zwykle nie nastręcza trudności. Wystarczy określić długość pojedynczego odcinka z zapasem na połączenie z sąsiednim kawałkiem i pomnożyć ją przez liczbę odcinków. Przy obliczaniu długości przewodu niezbędnego do ułożenia instalacji na schodach najpierw oblicza się, ile potrzeba go na jeden stopień, a potem wynik mnoży przez liczbę stopni.