Garaż połączony z domem czy garaż w piwnicy? Wady i zalety rozwiązań

2010-12-20 11:18

Usytuowanie garażu w budynku może być rozwiązane na dwa sposoby. Można zdecydować się na garaż połączony z domem - wtedy garaż jest dobudowany z przodu lub z boku, tworzy odrębną bryłę lub jest zupełnie schowany w budynku. Albo ustytuować garaż w piwnicy - całkowicie lub częściowo zagłębiając go poniżej poziomu gruntu. Zobacz, jakie zalety i wady mają obydwa rozwiązania.

Garaż połączony z domem czy garaż w piwnicy? Wady i zalety rozwiązań
Autor: Andrzej Szandomirski

Garaż połączony z domem

W wielu projektach garaż jest połączony z domem – dobudowany z przodu lub z boku, tworzący odrębną bryłę, lub zupełnie schowany w budynku. Na małych działkach taki garaż jest lepszym rozwiązaniem niż garaż wolno stojący. Poza tym połączenie garażu z domem daje możliwość uzyskania wygodnego przejścia – z garażu wprost do wnętrza – które jest zarazem drugim, gospodarczym wejściem do domu.

Jeśli garaż jest nieogrzewany, każda jego ściana wspólna z budynkiem mieszkalnym musi mieć takie parametry izolacyjne jak ściany zewnętrzne domu. Ściany i stropy garaży wbudowanych w dom muszą też zapewniać wymaganą izolację akustyczną. Przegrody powinny być szczelne, aby spaliny lub opary paliwa nie mogły przenikać do sąsiednich pomieszczeń. Drzwi między garażem a domem muszą mieć odporność ogniową co najmniej 30 min.

Przeczytaj też:


Ze względu na konieczność ochrony przed hałasem i przenikaniem zapachów benzyny i spalin wewnętrzne przejście z garażu do domu powinno prowadzić przez wiatrołap lub oddzielony drzwiami korytarz gospodarczy.

Aby sąsiedztwo wjazdu do garażu nie było zbyt uciążliwe dla mieszkańców, trzeba zachować odpowiednią odległość między wjazdem do garażu a oknami.

Według przepisów odległość między wrotami garażu a najbliższą krawędzią okna powinna być nie mniejsza niż 1,5 m. Odległość od okna nad garażem można pomniejszyć do 1,1 m, jeżeli nad wjazdem wykonano daszek z materiałów niepalnych wystający co najmniej 0,6 m z lica ściany.

Garaż w piwnicy

Jeżeli garaż jest całkowicie lub częściowo zagłębiony poniżej poziomu gruntu, zjazd do garażu wymaga zastosowania pochylni o szorstkiej powierzchni. Zgodnie z przepisami nachylenie pochylni nie może być większe niż 25%, więc jej długość wyniesie co najmniej 6 m (przy zagłębieniu posadzki garażu 1,5 m poniżej terenu) lub nawet 10 m (przy zagłębieniu 2,5 m poniżej terenu). Do tego należy doliczyć odcinek długości co najmniej 0,6 m przed samym wjazdem na wykonanie odwrotnego spadku z garażu do krat wpustowych odwodnienia (aby woda deszczowa nie spływała do garażu). To wszystko zwiększa minimalną odległość domu od ulicy. Konieczność wykonania solidnej obudowy zjazdu – mury oporowe – to dodatkowa wada tego rozwiązania.

Garaż połączony z domem czy garaż w piwnicy? Wady i zalety rozwiązań
Autor: Agnieszka i Marek Sterniccy Długość pochylni do garażu zagłębionego zależy od tego, jaką różnicę poziomów trzeba pokonać. Nachylenie zjazdu nie może być większe niż 25%

Wymiary podjazdu do garażu

Prosty podjazd o szerokości 3 m gwarantuje łatwy wjazd do garażu. Jeśli przy wjeździe konieczny jest skręt, przed garażem musi być miejsce na manewry samochodem. Trzeba pamiętać o tym, że zewnętrzny promień skrętu standardowego samochodu osobowego wynosi 5-6 m.

Poza garażem warto przewidzieć na działce także jedno lub dwa dodatkowe miejsca postojowe dla gości. Nie musi to być wybetonowany plac. Aby nie ograniczać zielonej powierzchni działki, zarówno ze względów praktycznych, jak i estetycznych warto wykonać nawierzchnię ażurową z kostek betonowych lub brukowych. Do obsiania otworów należy dobrać właściwą mieszankę traw – zestaw odpowiednich gatunków (np.: kostrzewa owcza, życica trwała, mietlice, koniczyna biała) zapobiegnie „łysieniu” placu postojowego.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Pozostałe podkategorie