Garaż pod budynkiem: dobry zjazd do garażu w piwnicy, odwodnienie i nawierzchnia
Garaż pod budynkiem nie musi być przykrą koniecznością. Wygodny zjazd do garażu w piwnicy, prawidłowe odwodnienie i odpowiednie wykonanie nawierzchni stromego wjazdu sprawiają, że różnica poziomów nie jest odczuwalna, a ciekawie wykończone ściany oporowe stanowią oryginalny wystrój zewnętrzny.
Odwodnienie liniowe zjazdu do garażu w piwnicy
Woda opadowa to wróg numer jeden podziemnego garażu. Nieodpowiednia konstrukcja pochyłego zjazdu do garażu szybko doprowadziłaby do tego, że spływająca woda gromadziłaby się we wszystkich narożnikach i zalewała ściany domu i garaż. Aby tego uniknąć, w końcowej części zjazdu, na odcinku długości przynajmniej 0,5 m, pozostawia się prawie płaski fragment i umieszcza się w nim liniowe korytko odwadniające. Powinno ono być zagłębione w podłożu, żeby nie wystawało ponad powierzchnię okładziny. W korytku lub w jego otoczeniu układa się kabel grzejny, który zimą nie dopuści do zamarzania wody, oraz osadnik szlamu zbierający zanieczyszczenia spływające razem z wodą.
Nawierzchnię za odwodnieniem liniowymi w garażu układa się z lekkim spadkiem w kierunku korytka. Oprócz odwodnienia zjazdu warto zaprojektować odprowadzenie wody z samego garażu. Zimą z kół i podwozia samochodu odpadają lodowe bryły, które roztapiają się i pozostawiają na posadzce brudne kałuże. Jeśli w podłodze garażu zamontuje się korytko odwadniające, to zanieczyszczenia będzie można zgarnąć bezpośrednio do niego i uniknie się ciągłego sprzątania.
Wjazd do garażu w piwnicy: instalacja przeciwoblodzeniowa
Niektórym inwestorom w trakcie budowy domu z garażem w piwnicy wydaje się, że odgarnianie śniegu czy skuwanie lodu z podjazdu w czasie zimy to przyjemne domowe obowiązki. Jednak po zamieszkaniu najczęściej zmieniają zdanie i w rezultacie samochód na czas zimy przenosi się na ulicę.
Sprawdź też:
Po oblodzonym zjeździe do oczywiście udałoby się wjechać do garażu, ale wyjazd z niego mógłby się okazać niemożliwy. Dlatego na każdej pochylni, niezależnie od stopnia nachylenia, powinno się ułożyć instalację przeciwoblodzeniową, czyli maty grzejne, które roztapiają gromadzący się śnieg, nie dopuszczając do jego zamarzania. Maty mogą być ułożone pod całą powierzchnią zjazdu do garażu podziemnego albo tylko w pasach pod kołami samochodu. Pierwsze rozwiązanie jest uniwersalne, bo umożliwia bezpieczne korzystanie z całego zjazdu, również z obrzeży. Drugie jest zdecydowanie tańsze, ale nie pozwala na wygodne zejście do garażu, bo z boku zjazdu, przy poręczy, powierzchnia pozostaje śliska.
Nawierzchnia zjazdu do garażu pod domem: materiały i wykonanie
Odpowiednie nachylenie zjazdu do garażu w piwnicy formuje się za pomocą warstwy zagęszczonego żwiru i betonu. Na tak przygotowanym podłożu układa się podsypkę piaskową, a na niej nawierzchnię. Nawierzchnia zjazdu do garażu pod domem może być wykonana z takich samych materiałów, jakie stosuje się na płaskich podjazdach: kostki brukowej, bazaltowej lub granitowej albo płyt chodnikowych grubości 6-8 cm. Warto jednak pamiętać, że mokra kostka bazaltowa jest bardzo śliska, więc nawet podczas niewielkich opadów łatwo na niej stracić panowanie nad samochodem. Z tego samego powodu na okładzinę stromego zjazdu do garażu nie stosuje się gresu ani granitu polerowanego. Na stromych zjazdach do garażu nawierzchnia powinna być karbowana, czyli poprzecinana wypukłymi poprzecznymi pasmami zwanymi ryflami. Ułatwiają one odprowadzanie wody opadowej i zapobiegają poślizgowi.
Przeczytaj też:
W nawierzchni zjazdu do garażu pod domem często łączy się dwa rodzaje okładziny – środek i boki wykłada się kostką, a pasy pod kołami samochodu płytkami ażurowymi. W ich otworach wysiewa się trawę. Choć dzięki temu błoto z kół częściowo spada do otworów w płytkach, a powierzchnia zjazdu i podłogi w garażu mniej się brudzi, nie jest to rozwiązanie zalecane. Woda spłukuje bowiem ziemię i źdźbła trawy, które osadzają się w korytku odwadniającym i zanieczyszczają je. Jeśli szerokość zjazdu do garażu na to pozwala, z boku można zrobić schodki służące do wygodnego przechodzenia. Wzdłuż ścian oporowych warto też przymocować poręcz, która przydaje się zwłaszcza w zimie.
Po czym się jeździ? Wjazd do garażu
Autor: Piotr Mastalerz
Kostka betonowa to najpopularniejszy sposób wykończenia nawierzchni – jest niedroga, dostępna w różnych wzorach i kolorach, jej układanie nie wymaga dużych umiejętności i nawet po deszczu nie staje się śliska.
Przydatne ryfle: wjazd do garażu
Wystając ponad poziom nawierzchni ryfle, zmniejszają ryzyko poślizgu i ułatwiają odprowadzanie wody opadowej. Właściwie wkomponowane są też ciekawym elementem dekoracyjnym.
Autor: Piotr Mastalerz
Teoretycznie ryfle mogą być tylko w pasach pod kołami samochodu...
Garaż w piwnicy: solidne ściany oporowe
Ściany oporowe muszą być na tyle mocne, żeby wytrzymały napór znajdującego się za nimi gruntu. Ich konstrukcja – wysokość, szerokość i układ zbrojenia – musi być obliczona przez konstruktora. Stateczność ściany, czyli pewność, że się nie przewróci, zależy od rodzaju gruntu i poziomu zagłębienia oraz od kształtu i użytego materiału konstrukcyjnego.
Sposób wykończenia ścian oporowych zazwyczaj dopasowuje się do elewacji domu albo do nawierzchni zjazdu. Ważne, żeby okładzina była nienasiąkliwa, a górna powierzchnia ścian miała dobrze uformowany spadek.