Jak utrzymać porządek w domu? Pomieszczenia gospodarcze i schowki pomysłem na ład
Porządkowi w domu powinna służyć przestrzeń każdego pomieszczenia. Jednak poza nimi warto wydzielić obszerną część taką, jak pomieszczenia gospodarcze i dodatkowe schowki. Odpowiednio zaplanowana powierzchnia do składowania to miara nowoczesności współczesnego domu. Zobacz w jakich pomieszczeniach powinna się znaleźć.
Autor: Rafał Kłos
W aranżacji salonu połączono strefę relaksu i wypoczynku z miejscem do pracy
Już na etapie wyboru projektu można ocenić, czy łatwo będzie utrzymać porządek w domu. Zapanowanie nad chaosem, jaki w sposób naturalny powstaje w codziennym życiu, ułatwi nam powierzchnia do składowania zaplanowana w każdym pomieszczeniu domu.
Porządek w strefie wejścia
To miejsce szczególnie newralgiczne pod względem powstawania bałaganu. Sprawdźmy w projekcie, czy kształt i wielkość przedsionka umożliwiają wstawienie wolno stojącej lub wbudowanie wnękowej szafy.
Wnęka do zabudowy powinna mieć głębokość co najmniej 60 cm, a jeśli się zdecydujemy na szafę z drzwiami przesuwnymi – co najmniej 70 cm. W zamykanej wnęce można dyskretnie ukryć urządzenia, takie jak liczniki energii czy tablice alarmowe. Warto wybrać projekt, w którym obok przedsionka zaplanowano szatnię – urządzimy ją już w pomieszczeniu o wielkości 2,5 m2. Atutem szatni jest duża elastyczność – można tam trzymać nie tylko ubrania i buty, ale też sprzęt sportowy, taki jak deskorolka czy rower.
Funkcjonalny podział pokoju dzinnego
Źródłem nieładu w wielofunkcyjnym salonie mogą być książki, kasety, płyty, dziecięce zabawki. Znacznie łatwiej opanować chaos w pomieszczeniu, które można podzielić na funkcjonalne aneksy. Aneks biblioteczny, służący do pracy albo telewizyjny warto wtedy zamknąć przesuwnymi drzwiami i w razie potrzeby odizolować od części wypoczynkowej. Część bawialnianą można oddzielić niewysoką ścianką lub przenośnym parawanem.
Wrażenie nieładu w salonie może być również spowodowane bałaganem panującym w sąsiednich, powiązanych z nim przestrzennie pomieszczeniach. Problem ten pojawia się szczególnie, gdy kuchnia jest otwarta na salon. Warto przemyśleć już na etapie projektu, która jej część będzie niewidoczna z pokoju dziennego, i tam sytuować strefę roboczą.
W stworzeniu bardziej uporządkowanej przestrzeni pomogą murki i ścianki przysłaniające część roboczą kuchni.
Również schody włączone w przestrzeń salonu mogą zakłócać porządek – istnieje niebezpieczeństwo gromadzenia na nich rzeczy, które przy okazji chcemy wnieść na wyższą kondygnację.
Na obraz pokoju dziennego ma też wpływ to, co się dzieje na zewnątrz – z pewnością wrażenia ładu nie da widok z okna salonu na wyeksponowany śmietnik lub kompostownik.
Kuchenne szafki i spiżarnia
Nieład tworzą tutaj rzeczy i produkty, które trzymamy na blacie, stole, otwartych półkach i w zlewozmywaku. Łatwiej nad nim zapanować, gdy mamy odpowiednią ilość szafek i obszerną lodówkę, a to jest możliwie tylko wtedy, gdy kuchnia jest wystarczająco duża. Dobrym rozwiązaniem jest spiżarnia przy kuchni – wówczas szafek w zabudowie kuchennej może być mniej, łatwiej też schować tam sprzęty kuchenne o nietypowych rozmiarach.
Szafki, regały i schowki w łazience
Zwykle nieporządek powstaje w łazience w wyniku gromadzenia brudnych ubrań, kosmetyków i środków czystości stojących na blacie umywalki lub wanny, a także suszącego się nad wanną prania. Dobrze jest, aby było w niej miejsce na szafki i regał na czyste ręczniki. Łatwiej utrzymać porządek w łazience w domu, w którym wydzielona jest osobna pralnia, oraz gdy łazienek jest więcej niż jedna.
Komfortowa i uporządkowana sypialnia
Powinna mieć przestrzeń umożliwiającą wbudowanie szaf, a przy łóżku – umieszczenie stolików nocnych. Warto wybrać projekt, w którym obok sypialni usytuowano garderoby. Osobne pomieszczenie to więcej miejsca nie tylko na ubrania, buty, pościel i bieliznę pościelową. Znacznie łatwiej niż w szafie wydzielić w garderobie przestrzeń na osobiste rzeczy domowników i miejsce na sezonową odzież.
Gabinet i biblioteka dobrze zaplanowane
Tu trzeba zadbać o porządek w domowym archiwum i wśród książek. Warto zaaranżować gabinet w pomieszczeniu z jednym oknem – mamy wtedy więcej miejsca na przyścienne regały. Pod oknem można usytuować biurko z szufladami na dokumenty i materiały, po które sięgamy najczęściej. W utrzymaniu porządku pomogą wnęki, które można zasłonić drzwiami przesuwnymi.