Spis treści
- Infolinia dla oszukanych w „Czystym powietrzu”. Jaką pomoc uzyskasz?
- Chcesz uzyskać lepszą pomoc? Wypełnij formularz online i wyślij zdjęcia
- Jak instalatorzy pomp ciepła oszukują Polaków?
Infolinia dla oszukanych w „Czystym powietrzu”. Jaką pomoc uzyskasz?
Branżowa organizacja PORT PC uruchomiła specjalną infolinię dla osób, które w ramach programu „Czyste powietrze” padły ofiarą nieuczciwych i nierzetelnych wykonawców. Chodzi przede wszystkim o osoby, które są niezadowolone z zamontowanej w swoim domu pompy ciepła. Problemem może być np. chłód w domu lub słynne rachunki grozy, czyli wysokie opłaty za ogrzewanie po wymianie pieca.
Numer infolinii to 882 574 569, zaś telefony odbierane są od poniedziałku do piątku w godzinach 8–16. Za połączenie zapłacimy jak za zwykły telefon, czyli zgodnie z tabelą swojego operatora. Swój problem można też zgłosić za pośrednictwem internetowego formularza.
Pracownicy obsługujący infolinię:
- wysłuchają naszej historii i spróbują określić, jaki dokładnie mamy problem z instalacją,
- podpowiedzą, jakie kroki można podjąć w celu rozwiązania problemu,
- doradzą, gdzie się zgłosić po dalszą pomoc (np. do urzędu, prawnika),
- zaoferują wsparcie prawne, w tym wsparcie przy pozwach zbiorowych, dzięki którym możliwe jest uzyskanie odszkodowania.
Dodatkowo pracownicy infolinii zbiorą zgłaszane historie (oczywiście bez nazwisk, adresów itd.) i na ich podstawie przygotują tzw. czarną księgę, żeby nagłośnić skalę problemu i zmotywować władze do pomocy osobom poszkodowanym. Później powstanie też tzw. biała księga z propozycjami możliwych rozwiązań.
– Będziemy zbierać te przypadki. Nasz prawnik pomoże w przygotowaniu pozwów zbiorowych. Pozew zbiorowy może być skierowany przeciw konkretnemu wykonawcy w sytuacji, gdy jedna firma oszukała wiele osób. A wiemy, że były takie przypadki – mówi Joanna Janik z PORT PC.
Chcesz uzyskać lepszą pomoc? Wypełnij formularz online i wyślij zdjęcia
Pracownicy infolinii PORT PC będą starali się jak najbardziej pomóc, ale oczywiście przez telefon pewnych rzeczy ustalić się nie da. Potrzebne są zdjęcia instalacji grzewczej, jej parametry i inne szczegółowe informacje. Można je przesyłać za pośrednictwem internetowego formularza dla poszkodowanych i przedstawiciele PORT PC zachęcają do korzystania z tego rozwiązania. Na podstawie zdjęć dużo łatwiej będzie ocenić, w czym dokładnie tkwi problem i jak można go rozwiązać. Może się np. okazać, że nierzetelna firma nie zamontowała jakiegoś kluczowego elementu instalacji albo że dana pompa ciepła jest zwyczajnie za słaba, żeby skutecznie ogrzać dom. Mając tę wiedzę, można skuteczniej działać dalej.
Osoby, które mają problem z samodzielnym wypełnieniem formularza czy załączeniem zdjęć mogą poprosić o pomoc w lokalnej bibliotece. W komputer z dostępem do internetu jest dziś wyposażona większość bibliotek w Polsce, a pracownicy chętnie pomogą w jego obsłudze.
- Sprawdź również: Pompa ciepła a grzejniki - jakie grzejniki do pompy ciepła?
– Generalnie chodzi nam o te osoby, które się zdecydowały na instalację pompy ciepła i są niezadowolone z różnych powodów, czują się oszukane. Przede wszystkim będziemy zachęcać takie osoby do wypełnienia formularza na stronie. Będzie można opisać dokładnie sytuację, dodać załączniki – podkreśla Janik.
Jak instalatorzy pomp ciepła oszukują Polaków?
Według PORT PC ofiarą nieuczciwych i nierzetelnych firm działających na rynku padają przede wszystkim osoby najuboższe. Chodzi o beneficjentów z III grupy dofinansowania w programie „Czyste powietrze”, którzy mogli uzyskać 100% dofinansowania na termomodernizację z uwagi na bardzo niski dochód. To często osoby starsze, słabo orientujące się w tematyce urządzeń grzewczych, a zatem łatwe do oszukania.
Najczęściej spotykane nadużycia firm to:
- ryzykowne dla klienta umowy (np. z wysokimi karami finansowymi za odstąpienie),
- montowanie tańszych, gorszych urządzeń zamiast tych, na które zgodził się klient,
- montowanie pomp ciepła o niedostatecznej mocy (bo są tańsze dla wykonawcy), bez zbadania faktycznego zapotrzebowania,
- montaż pomp ciepła w budynkach, w których nie ma to sensu bez wcześniejszego gruntownego remontu (większość wytworzonego przez pompę ciepła ucieka z nieocieplonego budynku),
- niekompletny montaż urządzenia grzewczego (brakujące części),
- niska jakość wykonanych prac, montaż „po łebkach” w celu maksymalizacji zysku,
- działania pozorowane (np. budynek zostaje niedostatecznie ocieplony).
Nieuczciwi wykonawcy często stosowali manipulacje sprzedażowe. To m.in. uporczywe telefonowanie do osób starszych czy słabo zorientowanych w temacie, kuszenie klientów wątpliwymi promocjami (np. telewizor gratis) czy nieudzielanie pełnej informacji przed podpisaniem umowy. Do instalacji pomp ciepła namawiano m.in. właścicieli domów w złym stanie technicznym, gdzie taka inwestycja po prostu nie ma sensu i dlatego rzetelny wykonawca powinien ją odradzić.
– Wzywamy ministrów Annę Moskwę i Paulinę Hennig-Kloskę oraz NFOŚiGW, którzy są za to odpowiedzialni, do podjęcia skutecznych działań na rzecz osób poszkodowanych. Brak takich działań to hamulec dla całej transformacji w Polsce – obywatele stracili zaufanie do programów wspierających efektywność energetyczną i do najefektywniejszej technologii grzewczej – apelowali podczas konferencji prasowej przedstawiciele PORT PC.
- Przejdź do galerii: Montaż pompy ciepła krok po kroku
