Brama zimą. Zawsze pamiętam o tych 5 zasadach - nie mam już problemu z otwieraniem bramy
Brama zimą może się trudno otwierać. Aby podczas zimy nie mieć problemów z otworzeniem bramy, trzeba odpowiednio zadbać o zawiasy i skrzydła bramy, a przy bramie przesuwnej także o szyny. Co zrobić, by użytkowanie bramy wjazdowej czy furtki nie nastręczało problemów w czasie mrozów? Sprawdź nasze porady.
Autor: WIŚNIOWSKI
W utrzymaniu sprawności bramy przesuwnej pomoże regularne usuwanie śniegu nie tylko z nawierzchni, po której porusza się szyna, ale też z góry i boków bramy
Spis treści
- Co zrobić, by furtka i brama nie zamarzła?
- Jak zimą dbać o bramę przesuwną
- 5 zasad użytkowania bram wjazdowych zimą
Panujące zimą ciężkie warunki pogodowe mogą prowadzić do awarii bram wjazdowych na posesję oraz do garażu. Pokrywający zawiasy i zamki lód potrafi skutecznie utrudnić komunikację, łatwo bowiem może dojść do ich zacinania się. Kłopotów z zamarzniętą kłódką czy zamkiem unikniemy, jeśli pod ręką będziemy mieli odmrażacz do zamków samochodowych. By nie było konieczności ich stosowania, warto wcześniej odpowiednio zabezpieczyć bramę i furtkę.
Co zrobić, by furtka i brama nie zamarzła?
Woda nie będzie dostawała się do wnętrza zamków czy kłódek w furtkach i bramach wjazdowych, a w konsekwencji nie będzie doprowadzała do ich zamarzania, jeśli osłonimy je niewielkimi daszkami, na przykład metalowymi, które trzeba przyspawać do furtki czy bramy. Należy też zadbać o czystość paneli skrzydła bramy oraz wszystkich części mechanicznych. Łożyska i sprężyny powinny być zabezpieczone smarem przeznaczonym do ochrony elementów metalowych – najlepiej użyć produktu dedykowanego do bram. Chroni on je skutecznie przed korozją, wilgocią oraz typowymi dla tego okresu wahaniami temperatury.
Przyczyną zimowych awarii bram jest również przymarzanie uszczelek oraz rygli. Zapobiegnie temu systematyczne odśnieżanie bram. Uszczelki warto także zasilikonować, co zapobiegnie ich pękaniu.
Jak zimą dbać o bramę przesuwną
Jeśli mamy bramę przesuwną, pamiętajmy o systematycznym usuwaniu zanieczyszczeń i śniegu z szyny. Przymarzania do niej skrzydła bramy przesuwnej unikniemy, jeśli ułożymy w szynie przewód grzejny, stosowany przy instalacjach antyoblodzeniowych. Podgrzewana w ten sposób szyna będzie wolna od śniegu czy lodu.
Zobacz także: Bramy wjazdowe - przesuwna czy rozwieralna. Jaką wybrać?
Jeśli nie można zainstalować kabla w szynie, przymocujmy za pomocą taśmy aluminiowej kable grzejne do jej zewnętrznej powierzchni (po jednym kablu z każdej strony).
Gdy brama ma automatyczny napęd, przed zimą warto upewnić się, w jakich temperaturach może on pracować. Powinniśmy również zadbać o to, by śnieg nie stał się przeszkodą nie tylko dla samej bramy, ale również dla elektroniki (na przykład fotokomórek), które zasypane śniegiem, mogą przestać właściwie funkcjonować
5 zasad użytkowania bram wjazdowych zimą
Nieprzygotowana do zimy i niewłaściwie eksploatowana brama może się nie otworzyć w najmniej odpowiednim momencie. Aby działała niezawodnie i płynnie również w trakcie srogiej zimy, należy zwrócić uwagę na kilka ważnych elementów:
- W przypadku bram dwuskrzydłowych trzeba zadbać o zawiasy podtrzymujące skrzydła bramy. Zimą warto je zabezpieczyć, smarując odpornym na wilgoć gęstym smarem maszynowym.
- Największym błędem popełnianym przez właścicieli bram skrzydłowych jest używanie skrzydeł jako pługa śnieżnego. Jeśli w nocy spadnie dużo śniegu, trzeba go najpierw usunąć sprzed wjazdu, a dopiero potem otwierać bramę. W przeciwnym razie może dojść do przeciążenia, urwania zawiasów, a gdy brama jest wyposażona w automatykę – do uszkodzenia mechanizmów napędu.
- Problemem w przypadku bramy przesuwnej poruszającej się po szynie jest zalegający w niej śnieg, a nawet lód, który może ją unieruchomić. Szynę należy regularnie oczyszczać. Aby zapobiec zaleganiu w niej śniegu czy przymarzaniu do niej skrzydła, warto ułożyć przewód grzejny.
- Właściciele bram samonośnych muszą pamiętać o regularnym usuwaniu śniegu. Jeżeli będzie zalegał grubymi warstwami na odcinku, po którym porusza się skrzydło takiej bramy, może spowodować uszkodzenie mechanizmu samonośnego.
- Przed zimą warto też dokonać przeglądu napędu bramy. Również w trakcie zimy trzeba zwracać uwagę na to, żeby śnieg nie stał się przeszkodą nie tylko dla samej bramy, ale również i dla elektroniki, które zasypane śniegiem mogą przestać właściwie funkcjonować. Unieruchomienie automatyki bramy może się zdarzyć także podczas silnych mrozów.