Spis treści
Monitorowanie źródeł emisji
W czasach transformacji energetycznej i walki o czyste powietrze, właściciel domu w Polsce stał się aktywnym uczestnikiem krajowego systemu monitorowania źródeł emisji. Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB), gromadząc miliony danych, opiera się na zaangażowaniu obywateli, którzy wykonują szereg istotnych czynności za pośrednictwem platformy.
Na dzień 21 listopada 2025 roku, prawie 2 miliony Polaków – dokładnie 1 913 185 obywateli – założyło swoje konta w systemie CEEB.
Oprócz szczegółowych raportów dotyczących źródeł ogrzewania polskich domów, CEEB oferuje też właścicielom domów wiele funkcjonalności, które mogą wykonać, nie ruszając się sprzed komputera.
Głównym zadaniem właścicieli budynków jest złożenie deklaracji dotyczącej źródeł ciepła i spalania paliw w ich nieruchomościach. Dane z CEEB pokazują ogromną skalę tego procesu, bo do 21 listopada 2025 r. złożono łącznie 9 671 107 deklaracji. Czynność ta jest ważna dla określenia, czym ogrzewane są polskie budynki.
Najwięcej jest kotłów gazowych
I tak, na podstawie danych zebranych w systemie wiadomo na przykład, że wśród wszystkich źródeł ciepła w Polsce (17 500 371 instalacji) najpopularniejsze są kotły gazowe, stanowiące 28 proc. ogółu (4 943 064 źródeł). Nowoczesne i niskoemisyjne pompy ciepła (433 217 instalacji) mają swój udział ale są daleko za czołówką, bo zajmują dopiero 10. miejsce w strukturze źródeł ciepła w kraju, stanowiąc 2 proc. całości.
E-usługi dla właścicieli domów i mieszkań
Jednak system CEEB służy nie tylko do składania pierwotnych deklaracji, ale także do cyfrowego gromadzenia dokumentacji związanej z eksploatacją i bezpieczeństwem technicznym budynku.
CEEB dla właściciela domu to cyfrowe centrum, które można porównać do księgi wieczystej energii cieplnej domu.
Z jakich e-usług można skorzystać mając konto na platformie CEEB?
Pierwszym i najważniejszym celem założenia konta jest oficjalne zgłoszenie posiadanych źródeł ciepła. Dzięki tej usłudze zostaniemy zidentyfikowani w systemie, jako posiadacze domu lub mieszkania z konkretnym źródłem ciepła.
Dzięki CEEB, mamy też możliwość dotarcia do rożnych informacji zawartych w tym miejscu. To dostęp do danych o zarejestrowanych inwentaryzacjach i dokumentacji technicznej, jak protokoły kominiarskie.
Polecamy też: Czy gminy mogą jeszcze finansować wymianę kopciuchów na piece gazowe? Ministerstwo klimatu odpowiada
Zamówisz przegląd kominiarski
Ale po kolei. Korzystając z funkcjonalności CEEB możemy np. zamówić przegląd kominiarski. Jak to zrobić? W systemie na stronie www.zone.gunb.gov.pl zamówienie przeglądu przewodów kominowych może złożyć każdy właściciel lub zarządca budynku, który przejdzie proces zalogowania do systemu. Będą potrzebne dane wymagane do logowania za pomocą login.gov.pl (w zależności od wybranego sposobu logowania: profil Zaufany, e-dowód lub bankowość elektroniczna). Usługa złożenia zamówienia jest bezpłatna. Orientacyjny koszt wykonania przeglądu przewodów kominowych znajdziesz przy wyborze konkretnego wykonawcy podczas wypełniania formularza zgłoszenia.
Pobierz deklarację lub protokół
Właścicielowi budynku lub lokalu udostępnia się w ramach systemu CEEB różne dane z centralnej ewidencji emisyjności budynków. Właściciel budynku lub lokalu podając unikalny identyfikator dokumentu zawarty na formularzu inwentaryzacji, deklaracji CEEB, protokole kontroli przewodów kominowych lub protokole kontroli środowiskowej oraz adres e-mail podany w celu przesłania danych ma możliwość pobrania tych dokumentów w formacie PDF.
Możesz zamówić inwentaryzację swojego budynku
Możemy również zamówić inwentaryzację budynku. Usługa złożenia zamówienia inwentaryzacji jest bezpłatna. Inwentaryzację może zamówić właściciel lub zarządca budynku. Polega ona na zebraniu informacji dotyczących danego budynku potrzebnych z punktu widzenia utraty ciepła i emisji CO2. Inwentaryzacja składa się z danych dotyczących parametrów technicznych budynku i źródeł jego ogrzewania. Inwentaryzacja parametrów technicznych jest dobrowolna. Dzięki niej można zyskać uproszczoną analizę efektywności energetycznej, która pozwala ocenić stan budynku i może pomóc lepiej zarządzać kosztami ogrzewania. Mówiąc inaczej - każdy budynek traci ciepło. Właściciel nieruchomości dąży do tego, aby utrata ciepła była jak najmniejsza. W szacowaniu wydatków przydatne są informacje, które czynniki i w jakim stopniu wpływają na koszty ogrzewania. Można tę wiedzę uzyskać właśnie dzięki inwentaryzacji budynku. Inwentaryzację można wykonać samemu wypełniając formularz inwentaryzacyjny w CEEB lub zamówić inwentaryzację w gminie poprzez Centralną Ewidencję Emisyjności Budynków, w ramach funkcjonalności „Zamów inwentaryzację budynku” (wówczas wykona ją bezpłatnie osoba z odpowiednimi uprawnieniami z gminy).
Po przeprowadzonej inwentaryzacji budynku, Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków automatycznie generuje uproszczoną analizę efektywności energetycznej budynku. Analiza pozwala ocenić stan techniczny budynku pod względem utraty ciepła i emisji CO2.
Uproszczona analiza efektywności energetycznej budynku podaje:
- wymagany i uzyskany współczynnik przenikania ciepła,
- wskaźnik rocznego zapotrzebowania na energię użytkową, końcową i pierwotną,
- zalecany wskaźnik rocznego zapotrzebowania na energię
- i wielkość emisji CO2 budynku.
Po przeprowadzonej inwentaryzacji właściciel nieruchomości może pobrać uproszczoną analizę efektywności energetycznej budynku. Jest ona dostępna na koncie użytkownika po zalogowaniu się do systemu CEEB.
Zgłosisz uciążliwego kopciucha
Dzięki usługom oferowanym przez CEEB możemy także zgłosić tzw. kopciucha. Co to znaczy?
Usługa "Zgłoś kopciucha" w CEEB umożliwia zgłoszenie nieprawidłowego sposobu ogrzewania budynku, np. używania przestarzałego pieca, który zanieczyszcza powietrze. Zgłoszenie trafia do systemu, który przekazuje je odpowiednim służbom kontrolnym do weryfikacji i podjęcia działań. CEEB to system zbierający dane o źródłach ciepła, a funkcja "Zgłoś kopciucha" pozwala na reagowanie na problemy związane ze smogiem. W skrócie wygląda to tak, że obywatel wysyła anonimowe (lub nie) zgłoszenie dotyczące nieprawidłowego spalania w kominie w konkretnym budynku. System przekazuje zgłoszenie i dane do odpowiednich służb kontrolnych, które powinny dokonać kontroli zgłoszonego obiektu. Warto udokumentować zgłoszenie np. zdjęciem dymu z komina budynku, którego ono dotyczy.
Przejrzyj, jakie możesz dostać dofinansowanie
Inna usługa jaką oferuje system CEEB to możliwość przejrzenia programów dofinansowania dostępnych dla swojej nieruchomości pomimo braku wykonania inwentaryzacji czy przeglądu przewodów kominowych dla swojego budynku. Jeśli utworzony jest uproszczony audyt energetyczny - przejrzysz dostępne programy dofinansowania. Podobnie jak w przypadku wcześniejszych e-usług – musisz zalogować się do systemu.
Sprawdź kominiarza
Inną funkcjonalnością jest możliwość sprawdzenia osoby uprawnionej w wykazie osób uprawnionych, przede wszystkim kominiarza lub osoby z uprawnieniami budowlanymi. Weryfikacja osoby zaufania publicznego ma na celu eliminację przypadków, w których dochodzi do „podszywania się” pod kominiarzy i wyłudzeń środków finansowych.