Utylizacja azbestu - cena, dofinansowanie, do kiedy?

2025-02-10 15:50

Jak wygląda utylizacja azbestu i ile to kosztuje. Najlepsze, co możesz zrobić z azbestem na dachu to usunąć go, korzystając z usług specjalistycznej firmy. Samodzielne usuwanie eternitu zagraża zdrowiu. Nie wolno go też wyrzucać do lasu. Jak bezpiecznie zutylizować azbest? Ile to kosztuje? Czy jest dofinansowanie i jakie?

dach z eternitu
Autor: Jaroslaw Sosinski Wyroby z azbestem były tanie, są trwałe i odporne na ogień. Ich produkcję wstrzymano u nas dopiero w 1998 r., a obrotu nimi zabroniono w 1999

Spis treści

  1. Utylizacja azbestu - jaka cena?
  2. Utylizacja azbestu tylko legalna
  3. Nie wyrzucaj azbestu do lasu!
  4. Jakie dofinansowanie do utylizacji azbestu w 2025?
  5. Utylizacja azbestu - do kiedy?

Szkodliwy azbest wciąż znajdziemy na wielu dachach i elewacjach. Jak zgodnie z prawem go usunąć? Ile kosztuje utylizacja azbestu i czy można dostać na to dofinansowanie?

Utylizacja azbestu - jaka cena?

Utylizacja azbestu jest przeprowadzana przez koncesjonowane firmy. Podczas demontażu eternitu stosują specjalne środki ostrożności, aby i pracownikom i mieszkańcom nie zaszkodził azbestowy pył. Na czas prac azbest zostanie zwilżony i zneutralizowany specjalnym preparatem sklejającym jego włókna. Zdjęte z dachu płyty azbestowe pracownicy zapakują w szczelne worki, wrzucą na samochód i wywiozą na takie składowisko śmieci, które przyjmuje odpadki zawierające azbest. Firm oferujących usługi usuwania azbestu jest całkiem dużo, gorzej z wysypiskami skłonnymi odbierać toksyczne odpady. Docelowo ma ich być 56. Usunięcie i wywóz azbestu kosztuje ok. 350 zł/tona; ciężar pokrycia to średnio 1,5-2,5 t.

Utylizacja azbestu tylko legalna

Demontaż elementów cementowych zawierających włókna azbestowe może być prowadzony tylko pod warunkiem dopełnienia pewnych formalności. Przede wszystkim musi być do tego zatrudniona koncesjonowana firma. Listę przedsiębiorstw usuwających azbest otrzymasz w wydziale ochrony środowiska starostwa powiatowego. Wykonawca nie później niż siedem dni przed rozpoczęciem takich robót zawiadamia o nich inspektora nadzoru budowlanego, inspektora sanitarnego oraz gminnego inspektora pracy. Zadaniem właściciela domu jest natomiast zgłoszenie zamiaru usunięcia azbestu właściwemu organowi administracji architektoniczno-budowlanej. Gdy będzie po wszystkim, firma wystawi zaświadczenie potwierdzające, że przeprowadziła prace związane z usuwaniem azbestu w zgodzie z wymaganiami technicznymi i sanitarnymi oraz oczyściła teren z pyłu azbestowego. Rachunek za demontaż i takie zaświadczenie są dla właściciela domu bardzo ważnymi dokumentami, bo potwierdzają legalność przedsięwzięcia utylizacji azbestu. Ponadto są podstawą do ubiegania się o ewentualną refundację.

Zatruwanie środowiska azbestem
Autor: MAGDALENA KUREK Ponieważ utylizacja azbestu sporo kosztuje, wiele osób wybiera drogę karygodną – podrzuca go do lasu lub wywozi w pole

Nie wyrzucaj azbestu do lasu!

Często bagatelizuje się zagrożenie pyłem azbestowym lub wręcz je kwestionuje. Nie brak właścicieli domów, którzy sami podejmują się demontażu wyrobów zawierających azbest i sami pozbywają się ich z działki. Są wśród nich tacy, którzy opłacają transport i wywóz zdemontowanych pokryć na wyznaczone wysypisko oraz pokrywają koszt utylizacji. Inni idą na skróty i albo zakopują azbest na własnej działce, albo niestety wywożą go do lasu. Ostrzegamy – takie postępowanie jest karalne! Ten, kto liczy, że nikt się o tym nie dowie, może się srodze zawieść. Gminy od lat prowadzą inwentaryzację domów krytych azbestem. Wystarczy jeden donos i zainteresują się sprawą. Szybko wyjdzie na jaw, że przedsiębiorczy właściciel domu nie ma dokumentów potwierdzających legalną rozbiórkę i utylizację azbestu. Nie trzeba chyba dodawać, że taka samowolka zamyka drogę do ubiegania się o gminną refundację.

Jakie dofinansowanie do utylizacji azbestu w 2025?

Nabory wniosków o dopłaty do wymiany dachów z eternitu w budynkach służących do produkcji rolniczej prowadziła (w 2023 i 2024) Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR). Wsparcie finansowane było w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Wiadomo już jednak, że w tym roku programu nie będzie. Wydłużono jedynie termin realizacji przedsięwzięcia dla odbiorców wsparcia z 30 września 2025 roku na 31 grudnia 2025.

Trzeba wiedzieć, że wiele gmin i miast w Polsce realizuje własne programy dopłat do usuwania azbestu, w tym również dachów z eternitu, zawierających azbest. Dotacje udzielane są na demontaż, pakowanie, transport wyrobów lub odpadów zawierających azbest i przekazaniu ich na składowisko odpadów przyjmujących odpady niebezpieczne. Wnioskodawca może uzyskać dofinansowanie nawet do 100% ponoszonych kosztów.

Przykładowo, w Warszawie wnioski można składać 31 marca każdego roku, w którym planuje się inwestycję, polegającą na likwidacji azbestu.

Utylizacja azbestu - do kiedy?

Właściciel każdego gospodarstwa ma obowiązek skontrolować, czy na jego terenie znajdują się wyroby azbestowe oraz dokonać oceny ich stanu technicznego. Wyroby zawierające azbest, zakwalifikowane do wymiany muszą być usunięte, natomiast  wyroby nieuszkodzone, mogą być bezpiecznie użytkowane do momentu kolejnej kontroli. Wszystkie wyroby zawierające azbest muszą zostać usunięte do 2032 roku.

Każdy właściciel nieruchomości zobowiązany jest do przeprowadzenia inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest oraz zgłoszenia ich na specjalnym formularzu odpowiednio wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta do 31 stycznia każdego roku.

Murator Google News
Autor:
Jak usunąć azbest?
Murowane starcie
Dach - blacha czy dachówka. MUROWANE STARCIE
Pozostałe podkategorie