Do prawidłowej izolacji dachu potrzebna jest odpowiednia warstwa izolacyjna, która nie dopuści do tego, by woda się wdarła w głąb połaci dachowych. Takie zadanie czeka na folię paroprzepuszczalną nazywaną też folią wstępnego krycia. Materiał ten, oprócz tego, że jest wodoszczelny, pozwala na odparowanie wilgoci pochodzącej z wnętrza domu. Nie wpuszcza więc wody, a wypuszcza parę wodną.
Jaka folia na jaki dach?
Oprócz tradycyjnych folii wysoko- lub niskoparoprzepuszczalnych producenci oferują folie dachowe przeznaczone do konkretnych produktów lub metod krycia dachu.
- Folie pod blachodachówki - tym, co wyróżnia je spośród innych, jest przede wszystkim większa wytrzymałość na wysoką temperaturę (od 95 nawet do 120°C). Blaszane pokrycie bowiem w zależności od koloru i stopnia nasłonecznienia nagrzewa się znacznie bardziej niż inne. Na rynku można spotkać także folie ze specjalną powłoką aluminiową. Odbija ona nadmiar ciepła. Dzięki niej w okresie letnim nie dochodzi do nadmiernego nagrzewania się poddasza.
- Folie na sztywne poszycie - pełnią podobną funkcję jak papa układana tradycyjnie na takim podłożu. Są jednak cieńsze, lżejsze i wysokoparoprzepuszczalne. Jeśli sztywne poszycie jest wykonane z płyt OSB i pokryte taką folią, to pod nim musi być pozostawiona szczelina wentylacyjna. Szczelina taka nie będzie konieczna, jeżeli folia będzie układana na poszyciu z desek łączonych na styk (para z wnętrza może się wtedy wydostawać między poszczególnymi deskami).
- Folie z paskiem klejącym - który uszczelnia styki między sąsiadującymi pasami folii dachowej. Są polecane wszędzie tam, gdzie dach musi być wyjątkowo szczelny. Stosuje się je więc do dachów o kącie nachylenia mniejszym od zalecanego przez producenta pokrycia lub wtedy, gdy dom stoi nad morzem, w górach czy na skarpie i będzie narażony na silne podmuchy wiatru powodujące wdmuchiwanie kropli deszczu czy śniegu daleko pod pokrycie.
- Folie pod blachy płaskie - są to właściwie specjalne maty strukturalne zbudowane z mocnych folii wysokoparoprzepuszczalnych i przyklejonych do nich mat oddzielających. Mata ma grubość 6-8 mm i jest utworzona ze splątanych włókien polipropylenowych. Jej zadaniem jest zapewnienie stałej wentylacji spodniej części pokrycia. Dzięki temu na spodzie pokrycia nie zbiera się wilgoć, lecz jest szybko odprowadzana na zewnątrz. Dzięki takiej folii blacha zyskuje większą odporność na korozję. Maty strukturalne są odporne na temperaturę od -30 do +100°C.