Sklep online Pomoc Tagi Newsletter
| muratordom.pl » Ogród » Nawierzchnie, ogrodzenia » Nawierzchnie z kostki brukowej. Przygotowanie podbudowy pod kostkę

Nawierzchnie z kostki brukowej. Przygotowanie podbudowy pod kostkę

Planując otoczenie domu dużo uwagi poświęcamy aranżacji nawierzchni. Chcemy aby była piękna i trwała. Dobieramy kolor, kształt kostki brukowej, palisad, wytyczamy podjazdy i ścieżki w ogrodzie. Efekty wszystkich tych starań będą długo cieszyć oczy pod warunkiem właściwego przygotowania podłoża, czyli podbudowy pod kostkę.

Niewidoczny, ale kluczowy element w prawidłowym wykonaniu nawierzchni z kostki brukowej to podbudowa pod kostkę. Jest to warstwa odpowiadająca za równomierne przeniesienie obciążeń z nawierzchni na grunt rodzimy. Pełni również rolę warstwy mrozochronnej i stanowi podstawę dla równego ułożenia kostki.

Posypka piaskowa rozkładana na warstwie podbudowy jest co prawda warstwą wyrównawczą, jednak zbyt duże różnice w jej grubości mogą prowadzić (po zagęszczeniu kostki wibratorem) do powstawania nierówności nawierzchni. Dla równomiernego rozłożenia podsypki piaskowej, podbudowa powinna więc być równa i o odpowiednim nachyleniu.

Źle wykonana podbudowa skutkować będzie powstawaniem kolein czy wręcz zapadaniem się całych fragmentów chodnika czy podjazdu. Z kolei ewentualne naprawy takich wad są z reguły czaso- i pracochłonne, a także bardzo kosztowne. Warto więc zwrócić szczególną uwagę na właściwe wykonanie podbudowy pod kostkę brukową.

Autor: LIBET

Nawierzchni wokół domu będzie piękna i trwała pod warunkiem właściwego przygotowania podłoża, czyli podbudowy

Jaka grubość podbudowy pod kostke brukową?

Aby podbudowa pod kostkę mogła pełnić swoją funkcję właściwie i przez możliwie jak najdłuższy czas – przy jej budowie muszą zostać zachowane pewne zasady. Przede wszystkim jej grubość powinna być dostosowana do planowanego obciążenia nawierzchni. Przy ścieżkach przeznaczonych dla ruchu pieszych najczęściej stosuje się podbudowę grubości 10–20 cm, ale już w wypadku podjazdów i innych nawierzchni na których będzie miał odbywać się ruch kołowy powinno to być 25–40 cm.

Podbudowa powinna również (poza nielicznymi przypadkami wymienionymi za chwilę) być przepuszczalna dla wody, umożliwiać jej szybkie, grawitacyjne odprowadzenie do gruntu rodzimego i w żadnym wypadku nie zatrzymywać wilgoci.

Najczęściej do wykonania podbudowy używa się żwiru, tłucznia, grysu, żużla lub mieszaniny piasku ze żwirem. Aby zapewnić jej równomierne ułożenie i zagęszczenie, materiał należy układać warstwami o grubości około 10 cm i każdą zagęszczać mechanicznie.

Jeśli grunt rodzimy charakteryzuje się bardzo niską przepuszczalnością wody, konieczne może okazać się wykonanie poniżej podbudowy warstwy rozsączającej z piasku grubości do 10 cm.

Autor: LIBET

Grubość poszczególnych warstw podbudowy również zależy od przyszłego użytkowania nawierzchni. Warstwa kruszywa na gruncie rodzimym może mieć 10-20 cm. Tam, gdzie będą poruszać się samochody powinna mieć 25-40 cm

Autor: LIBET

Przy słabych gruntach od podbudowy powinna oddzielać go geowłóknina

Podbudowa na słabe grunty

Zarówno w wypadku stosowania warstwy rozsączającej, jak i przy występowaniu słabego gruntu rodzimego o niskiej spoistości warto rozważyć zastosowanie geowłókniny. Jest to mata wykonywana najczęściej z włókien syntetycznych, pełniąca w tym wypadku funkcję separatora – nie dopuszczająca do przemieszania się materiałów poszczególnych warstw.

Jej zastosowanie niesie za sobą wielorakie korzyści. W trakcie wykonywania umożliwia znacznie lepsze zagęszczenie poszczególnych warstw podbudowy, a później uniemożliwia wypłukiwanie i przenikanie kruszywa z warstw leżących wyżej do niższych (pod wpływem obciążeń nie rozdzielone warstwy podbudowy mieszają się ze sobą, a także z gruntem rodzimym).

Pozwoli to na przykład na wieloletnie sprawne funkcjonowanie warstwy rozsączającej, która nie będzie zanieczyszczana i blokowana elementami pochodzącymi z podbudowy. Zapobiegnie również zapadaniu się nawierzchni na skutek wypłukiwania i destabilizacji samej warstwy nośnej. Zastosowanie geowłókniny pomaga również ograniczyć zjawisko koleinowania i wysadzania kostki brukowej przy przemarzaniu gruntu.

Autor: LIBET

Aby zapewnić równomierne ułożenie i zagęszczenie materiału w podbudowie należy układać go warstwami o grubości około 10cm, wyrównywać i zagęszczać mechanicznie

Piasek, a nie cement

Pisząc o podbudowie warto przy okazji rozprawić się z pewnym mitem stworzonym w ostatnich czasach. Popularnym ostatnio zwłaszcza wśród wykonawców materiałem używanym do wykonywania omawianej warstwy jest cement – najczęściej w postaci tzw. „podsypki piaskowo – cementowej”. Panuje błędne przekonanie, że materiał ten zapewnia większą stabilność i nośność nawierzchni.

Tymczasem najczęściej wpływ takiego rozwiązania na parametry ścieżki czy podjazdu jest bardzo negatywny, przede wszystkim ze względu na zdolność do kapilarnego podciągania wody. Skutkiem tego jest magazynowanie wilgoci w warstwie podbudowy. Może ona wymywać luźne fragmenty podbudowy.

Innym niebezpieczeństwem są w tym wypadku spadki temperatur poniżej 0°C, powodujące zamarznięcie zgromadzonej w warstwie wilgoci i tym samym rozsadzenie jej.

Oczywiście istnieją przypadki, w których zastosowanie podbudowy betonowej jest wskazane lub nawet konieczne. Ma to jednak miejsce tylko w ściśle określonych przypadkach projektowych, przy spełnieniu szeregu warunków, z których podstawowymi są właściwe odprowadzenie wody i sprawdzona nośność gruntu. W żadnym jednak wypadku nie należy podejmować takiej decyzji bez konsultacji z projektantem.


Podbudowa pod kostkę brukową jest więc warstwą kluczową zarówno dla estetyki jak i trwałości nawierzchni brukowanych. Jednocześnie jedynym momentem, w którym można sprawdzić prawidłowość jej wykonania – jest moment budowy. Warto więc poświęcić mu szczególną uwagę, również kontrolując pracę wykonawcy.

Przeczytaj dodatkowo:
Wygodny podjazd do garażu. Sprawdź, z czego...

Nowa nawierzchnia wokół domu usprawni komunikację. To inwestycja na wiele lat, warto więc zadać sobie nieco...

Czyszczenie kostki brukowej: plamy z oleju,...

Kostka brukowa to najpopularniejszy materiał na nawierzchnie. Ponieważ kostka ma lekko porowatą strukturę,...

Napędy do bram wjazdowych. Siłownik do bramy, czy...

Jaką bramę wjazdową otwieraną automatycznie wybrać? Czy tradycyjną bramę dwuskrzydłową można wyposażyć w...

Ogrodzenia metalowe i ich rodzaje. GALERIA ZDJĘĆ...

Metalowe przęsła między murowanymi słupkami to dzisiaj jeden z najczęściej spotykanych typów ogrodzenia....

Ogrodzenie ażurowe, drewniane lub z kamienia....

Ogrodzenie chroni przed włamaniem i zapewnia poczucie bezpieczeństwa mieszkańcom. Może również być ozdobą...

Brama wjazdowa i furtka - wygodny wjazd na działkę

By moment wjazdu na działkę nie przysparzał problemów, bramę wjazdową i furtkę warto tak zaplanować, żeby...

SPRAWDŹ
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.