Ściągacz do sprężyn zawieszenia. Wymiana sprężyny amortyzatora krok po kroku
Do naprawy zawieszenia w samochodzie niezbędne jest specjalistyczne narzędzie – ściągacz lub ściskacz do sprężyn. Próby poradzenia sobie bez niego, mogą doprowadzić do uszkodzenia auta, a ponadto są niebezpieczne dla osoby wykonującej tę pracę.
Ściągacz (ścisk) do sprężyn do narzędzie niezbędne podczas napraw elementów samochodowego zawieszenia. Sprzęt ten powinien znaleźć się na wyposażeniu garażowego warsztatu każdego mechanika – amatora. Pozwala w bezpieczny sposób ścisnąć sprężynę w celu jej demontażu z kolumny resorującej typu MacPherson (nazywa pochodzi od nazwiska jej wynalazcy) i wymiany samej sprężyny, amortyzatora lub naprawy innych elementów zawieszenia. Kolumny tego typu są obecnie najpopularniejszym rozwiązaniem stosowanym w większości aut osobowych.
Sprężyny mogą występować jako elementy niezależne (np. w zawieszeniu tylnym) lub w postaci zintegrowanej z amortyzatorem (kolumny resorujące MacPherson), stosowane na przednich osiach samochodów. Kolumna ta zamocowana jest do samochodu w dwóch miejscach: od góry do kielicha zawieszenia, a od dołu do zwrotnicy. Kolumna resorująca jest elementem obrotowym (w jej konstrukcji występują łożyska), dzięki czemu mamy skrętne koła przednie.
Wymiana sprężyny zawieszenia nie jest skomplikowaną naprawą. Należy jednak pamiętać, że jest to czynność niebezpieczna i nie powinna się za nią zabierać osoba, nie mająca większego doświadczenia z mechanika samochodową. Niebezpieczeństwo polega na tym, że podczas ściskania, sprężyna kumuluje w sobie bardzo dużą energię. W przypadku niekontrolowanego jej uwolnienia (gdy będziemy próbować ściskać przypadkowymi narzędziami lub przy użyciu innych „patentów”), rozprężający się element może nie tylko spowodować uszkodzenie użytych narzędzi, ale co najważniejsze, może uderzyć w nieostrożną osobę przeprowadzającą tę operację, powodując poważne obrażenia ciała.
Decydując się na ściągacz do sprężyn należy sprawdzić, z jakiego materiału jest wykonany, oraz jaki jest jego zakres roboczy (czy obejmie i pozwoli ściągnąć sprężynę danego rozmiaru). Średnice typowych sprężyn to od 100 do 250 mm, a ich długość może wynosić od 260 do 350 mm.
Wybierając amatorski ściągacz do auta osobowego, najlepiej zdecydować się na model talerzowy. Jest on dużo stabilniejszy od ręcznych ściągaczy skręcanych. Tego typu narzędzie powinno być wyposażone w antypoślizgowe nakładki, wytrzymały gwint trapezowy i powinno współpracować z kluczem grzechotkowym.
Każdy mechanik-amator, przed pierwszym użyciem ściągacza, powinien koniecznie zapoznać się z instrukcją obsługi, a gdy jest taka możliwość – poprosić o pomoc osobę z większym doświadczeniem w zakresie mechaniki pojazdów.
Ściągacz do sprężyn nie jest drogim narzędziem. Podstawowe modele ręczne (skręcane za pomocą klucza nasadowego) kosztują kilkadziesiąt złotych. Profesjonalny ściskacz hydrauliczny lub pneumatyczny to już wydatek kilkuset złotych.
Dlaczego sprężyny się zużywają
W samochodach osobowych stosuje się stalowe sprężyny śrubowe o stałej lub zmiennej średnicy zwojów, albo o zmiennym skoku zwojów. Sprężyna zawieszenia bezustannie pracuje, bez względu na to, czy samochód stoi w miejscu czy jedzie. Dlatego też przebieg auta nie jest decydujący, jeżeli chodzi o zużywanie się tych elementów. Głównymi przyczynami uszkodzeń sprężyn jest korozja (wilgoć i sól działa niekorzystnie na ten stalowy element), przeciążanie samochodu oraz częsta jazda po drogach kiepskiej jakości. Warunki takie doprowadzają do osłabienia, a następnie pęknięcia sprężyny, co z kolei objawia się stukami i hałasem w trakcie przyspieszania, hamowania, na zakrętach, podczas kręcenia kołami oraz przejeżdżania przez nierówności. Pękniecie sprężyny następuje zazwyczaj na ostatnim zwoju, dlatego wielu kierowców długo nie zauważa tej usterki.
Polecany artykuł:
Rodzaje ściągaczy do sprężyn
Na rynku dostępne są różne rodzaje ściągaczy do sprężyn. W zależności od naszych potrzeb i dostępnego budżetu, do wyboru mamy następujące narzędzia:
- Ściągacz skręcany ręczny
Ściągacz skręcany ręczny to narzędzie najprostsze i zwykle najtańsze, wykonane ze stali chromowo-wanadowej, wyposażone w uchwyty dwuramienne. Przeznaczone do zastosowań amatorskich. W jego konstrukcji wykorzystana jest śruba trapezowa, którą kręci się ręcznie za pomocą klucza nasadowego.
Przeczytaj też:
Wyposażenie GARAŻU. Jakie narzędzia warto mieć >>>
Ściągacz taki składa się z dwóch osobnych elementów, pozwalających na równomierne ściskanie sprężyny. Wymaga od mechanika użycia sporej siły, narzędzie jest mniej stabilne, częstymi problemami są ścinające się gwinty. Ściągacze tego typu nadają się do ściskania sprężyn motocyklowych oraz samochodowych.
- Ściągacz talerzowy ręczny
Ściągacz talerzowy ręczny bardziej precyzyjne i stabilniejsze narzędzie, nadające się do ściskania sprężyn w kolumnach MacPherson. Od mechanika wymaga siły fizycznej. Sprzedawane zazwyczaj w poręcznych walizkach z dwoma parami talerzy o różnych wymiarach.
- Ściągacz talerzowy pneumatyczny
Ściągacz talerzowy pneumatyczny stosowany profesjonalnie, umożliwia szybkie i bezpieczne ściskanie sprężyn zawieszenia bez użycia siły. Do wyposażenia niezbędny jest kompresor olejowy lub dostęp do instalacji pneumatycznej.
- Ściągacz talerzowy hydrauliczny
Ściągacz talerzowy hydrauliczny jest również przeznaczony do zastosowań profesjonalnych. Jest szybki i bezpieczny. Siłownik pompy hydraulicznej obsługiwany jest za pomocą dźwigni ręcznej lub nożnej.
- Ściągacz talerzowy hydrauliczno-pneumatyczny
Ściągacz talerzowy hydrauliczno-pneumatyczny to połączenie dwóch opisanych wyżej narzędzi.
Wymiana sprężyny amortyzatora krok po kroku
Kupując nowy komplet sprężyn należy podać sprzedawcy dane samochodu. Pozwoli to poprawnie dobrać części. Parametry sprężyny zależą m.in. od modelu pojazdu, typu silnika, wersji nadwoziowej i roku produkcji.
Przeczytaj też:
Podnośnik samochodowy: jaki kupić? Wybieramy lewarek
Poniżej prezentujemy skróconą instrukcję wymiany sprężyny zawieszenia.
1. Podnieś samochód i zdemontuj koło. Ustaw auto na kobyłce i opuść podnośnik – przyda się on podczas dalszych czynności (najlepszy do tego celu będzie podnośnik typu żaba).
2. Odłącz czujnik ABS-u i wyjmij przewód hamulcowy z uchwytu mocującego do kolumny. Odkręć dolne śruby mocujące kolumnę do zwrotnicy, ew. unieś lekko zawieszenie za pomocą podnośnika, co pozwoli łatwiej wyciągnąć śruby i rozłączyć oba elementy.
3. Odkręć górne mocowanie kolumny MacPhersona i wyjmij ją delikatnie z auta.
4. Zamontuj ściągacz na sprężynie, staraj się go założyć na jak największą liczbę zwojów.
5. Załóż klucz na końcówkę i kręcąc powoli ściskaj sprężynę obserwując, czy jej zwoje ściągają się równomiernie. Ściskaj ją do momentu, aż łożysko zostanie poluzowane.
6. Odkręć nakrętkę mocującą i wyjmij uszkodzoną sprężynę.
7. Mając rozebrana kolumnę, skontroluj stan górnej poduszki amortyzatora, łożyska oraz osłony oraz odboju. W razie potrzeby wymień zużyte części lub uszkodzone części.
8. Złóż elementy kolumny w analogiczny sposób i zamontuj ją w samochodzie. Sprężyny wymieniaj parami, ponieważ podczas eksploatacji tracą one sztywność. Wymiana tylko jednej strony spowoduje, że nadwozie auta może się pochylić, co niekorzystnie wpłynie na prowadzenie się pojazdu.
9. Po zakończonej naprawie pojedź na stację diagnostyczną, skontroluj i ewentualnie ustaw zbieżność kół.