Spis treści
- Ciszej w domu przy torach kolejowych. Zmiany w przepisach dotyczących pociągów
- Jak chronić się przed hałasem kolejowym? Mapa akustyczna, pomiary hałasu i nie tylko
Ciszej w domu przy torach kolejowych. Zmiany w przepisach dotyczących pociągów
Działki budowlane w pobliżu linii kolejowych nieraz są tańsze, a powód jest prosty: hałas. Nawet osobę odporną na dźwięki może zmęczyć ciągły huk i zgrzyt kół o szyny, a także donośne trąbienie rozlegające się o wszelkich porach dnia i nocy. Jest to szczególnie uciążliwe latem, gdy nie można zamknąć okien. Teraz jednak osoby mieszkające w takich warunkach powinny odczuć pewną ulgę.
20 maja 2025 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące używania przez maszynistów sygnałów dźwiękowych. To odpowiedź rządu na liczne skargi na hałas kolejowy. Przede wszystkim zlikwidowano obowiązek stosowania sygnału Rp1 „Baczność” przed każdym przejazdem kolejowym. To charakterystyczny, głośny sygnał ostrzegawczy, dobrze znany wielu osobom. Po zmianach (kolej ma 2 tygodnie na dostosowanie się do nich) maszyniści będą stosować ten sygnał tylko przed przejazdami pozbawionymi rogatek (szlabanów) lub sygnalizacji dźwiękowej i świetlnej. Jak podano w komunikacie, np. na trasie od Warszawy przez Poznań do zachodniej granicy Polski liczba sygnałów dźwiękowych spadnie ze 139 do 9. Właściciele domów przy torach powinni szybko zauważyć różnicę.
Jednocześnie należy pamiętać, że sygnał Rp1 „Baczność” nadal będzie używany przez maszynistów w różnych innych wymaganych prawem sytuacjach. Chodzi m.in. o zauważenie osób niepowołanych na torach, sytuacje mijania się pociągów oraz o sygnalizowanie różnych awarii.
Jak chronić się przed hałasem kolejowym? Mapa akustyczna, pomiary hałasu i nie tylko
Nawet po zmianach w prawie dotyczących sygnałów dźwiękowych tory kolejowe nadal będą oczywiście źródłem hałasu. Co zrobić, jeżeli w domu blisko torów trudno jest wytrzymać?
Przede wszystkim warto wykonać na własną rękę pomiar hałasu. Można to zrobić za pomocą darmowej aplikacji w telefonie komórkowym lub bardziej profesjonalnego sprzętu, który można niedrogo wypożyczyć lub kupić. Jeśli wykryte zostanie przekraczanie norm hałasu, będzie to dobra podstawa do dalszych działań.
Problemy z hałasem warto przede wszystkim zgłaszać zarządcy lokalnej infrastruktury kolejowej. Dobrym pomysłem jest też zaangażowanie w sprawę lokalnych radnych czy posłów, a także mediów – ich pytania czy skargi często szybciej motywują zarządcę infrastruktury do działania. Kolejarze najpierw najczęściej zamówią własny profesjonalny pomiar hałasu. Jeśli potwierdzi on przekraczanie norm, możliwe są rozmaite działania naprawcze: od szlifowania szyn po montaż ekranów akustycznych. Niestety, nie ma gwarancji, że reakcja kolei nastąpi szybko i że przyniesie pożądane rezultaty.
Dlatego równolegle warto podjąć działania służące redukcji hałasu na własną rękę. W grę wchodzą m.in. takie rozwiązania jak okna dźwiękoszczelne oraz płoty akustyczne stanowiące fizyczną barierę dla dźwięku. Nie są to rozwiązania tanie, ale zdecydowanie skuteczne i warte rozważenia.
Dla osób, które dopiero rozważają zamieszkanie w pobliżu linii kolejowej, przydatnym narzędziem może być kolejowa mapa akustyczna Polski. Po wejściu w link należy wybrać z menu po lewej stronie zakładkę MAPY, a następnie zakładkę MAPY AKUSTYCZNE. Na interaktywnej mapie można sprawdzić m.in., gdzie są tereny zagrożone hałasem, a gdzie tereny objęte ochroną akustyczną.
- Przejdź do galerii: Murale ze sławnymi Polakami przy stacjach metra w Warszawie
