Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa 2024 - złóż online! Jak to zrobić?

2024-02-22 11:12
Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu 2024
Autor: Getty Images Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu to zazwyczaj konieczność. Właściciele ogrodów nie mogą samowolnie wycinać wszystkich drzew i krzewów rosnących na ich terenie

Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu można złożyć online. Trzeba wiedzieć, że jeśli chcemy usunąć drzewo lub krzew z własnej działki, to w większości przypadków musimy otrzymać na to zezwolenie. Poprzedza je złożenie wniosku. Dowiedz się, jakie zasady obowiązują w procedurze składania wniosków w 2024 roku. Jak złożyć wniosek o wycinkę drzew przez internet?

Spis treści

  1. Jak uzyskać zezwolenie na usunięcie drzewa lub krzewu?
  2. Kiedy można wycinać drzewa? Obowiązujące terminy
  3. Co sprawdzić przed złożeniem wniosku o wycinkę drzewa?
  4. Jak wypełnić wniosek o usunięcie drzewa lub krzewu
  5. Wniosek o usunięcie drzewa lub krzewu - wzór do pobrania
  6. Jak złożyć wniosek na wycinkę drzewa lub krzewu online?
  7. Złożyłeś wniosek i co dalej?

Jak uzyskać zezwolenie na usunięcie drzewa lub krzewu?

Usunięcie drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości może nastąpić po uzyskaniu zezwolenia wydanego na wniosek właściciela nieruchomości (jeśli nie jesteś właścicielem, musisz posiadać jego zgodę). Sprawdź aktualne przepisy dotyczące wycinki drzew.

Zezwolenie na usunięcie drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości wydaje wójt, burmistrz albo prezydent miasta, a w przypadku gdy zezwolenie dotyczy usunięcia drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków – wojewódzki konserwator zabytków.

Kiedy można wycinać drzewa? Obowiązujące terminy

Przepisy dotyczące wycinania drzew i krzewów nie zwalniają nikogo z obowiązku przestrzegania przepisów związanych z ochroną ptaków w okresie lęgowym. W każdym wypadku trzeba się więc upewnić, czy w obrębie przeznaczonego do usunięcia drzewa nie ma gniazd z pisklakami. Okres lęgowy większości (nie wszystkich!) ptaków wypada między 1 marca a 15 października. W związku z tym termin wycinki drzew zaczyna się od 16 października i trwa do końca lutego.

Co sprawdzić przed złożeniem wniosku o wycinkę drzewa?

Zanim zabierzesz się za wypełnianie wniosku o wycinkę drzewa, musisz zmierzyć obwód jego pnia na wysokości 5 cm oraz 130 cm od ziemi (jeśli drzewo na wysokości 130 cm ma kilka pni – trzeba zmierzyć obwód każdego z tych pni, a jeśli nie posiada pnia na tej wysokości – zmierzyć obwód pnia bezpośrednio poniżej korony drzewa).

Nakaz złożenia wniosku obowiązuje, gdy obwód pnia drzewa przekracza:

  • 80 cm - w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego.
  • 65 cm - w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego.
  • 50 cm - w przypadku pozostałych gatunków drzew.

Jak widać, należy też sprawdzić, jakie gatunki drzewa chcemy usunąć (jeśli nie znasz ich nazwy, poszukaj w dostępnych książkach albo w internecie, w ostateczności gatunek rośliny sprawdzi urzędnik po złożeniu wniosku).

  • W przypadku krzewów należy obliczyć powierzchnię, którą zajmują krzewy rosnące w skupisku. Jeśli będzie to mniej niż 25 m² to nie potrzeba zezwolenia na ich usunięcie.

Jak wypełnić wniosek o usunięcie drzewa lub krzewu

Wniosek powinien zawierać:

  • nazwę gatunku drzewa lub krzewu;
  • obwód pnia (lub pni, jeśli ma kilka) drzewa mierzony na wysokości 130 cm, a gdy na tej wysokości drzewo nie ma pnia – obwód pnia bezpośrednio poniżej korony drzewa;
  • wielkość powierzchni, z której zostanie usunięty krzew;
  • miejsce, przyczynę, termin zamierzonego usunięcia drzewa lub krzewu;
  • wskazanie czy usunięcie wynika z celu związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Wniosek o usunięcie drzewa lub krzewu - wzór do pobrania

Wniosek o usunięcie drzewa lub krzewu

Jak złożyć wniosek na wycinkę drzewa lub krzewu online?

Ustawa z 26 października 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz.U. poz. 2185) wprowadziła zmiany do ustawy o ochronie przyrody umożliwiające przesłanie wniosku o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu drogą elektroniczną. Przepisy obowiązują od 2023.

Wniosek przez internet można złożyć korzystając z platformy e-PUAP (https://epuap.gov.pl/wps/portal/strefa-klienta/katalog-spraw/opis-uslugi/zezwolenie-na-usuniecie-drzew-i-krzewow).

Złożyłeś wniosek i co dalej?

Organ prowadzący sprawę w terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia dokonuje oględzin w celu ustalenia:

  • nazwy gatunku drzewa,
  • obwodu pnia ustalonego na wysokości 5 cm, a w przypadku gdy na tej wysokości drzewo:

- posiada kilka pni – obwodu każdego z tych pni, - nie posiada pnia – obwodu pnia poniżej korony drzewa.

Po dokonaniu oględzin organ w terminie 14 dni może, w drodze decyzji administracyjnej, wnieść sprzeciw. Decyzja zostanie dostarczona pocztą lub za pomocą systemu teleinformatycznego w przypadku gdy doręczenie pism następuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Usunięcie drzewa może nastąpić, jeżeli organ nie wniósł sprzeciwu w tym terminie.

Opracowanie: redakcja serwisu

Szkoła Budowania: Otoczenie Domu
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają