Wielkoformatowe płyty na podjazd. Wybieramy płyty betonowe, granitowe i gresowe

Stargres Star 3.0
Autor: Stargres Star 3.0 Płyty z gresu porcelanowego z kolekcji Star 3.0 firmy Stargres to połączenie piękna kamienia i wygody konserwacji płytek ceramicznych

Modnym materiałem do wykończenia nawierzchni wokół domu są duże płyty na podjazd. Wielkoformatowe płyty granitowe, betonowe, czy gresowe mają wiele zalet. Są trwałe i wytrzymałe, porządkują przestrzeń, pasują do każdej architektury, czyści się je o wiele łatwiej niż drobną kostkę kamienną.

Do układania nawierzchni podjazdu nadają się wyłącznie wyroby z wyraźnym oznaczeniem, że jest to materiał brukowy do układania na podjazdach. Warto też się upewnić, jak ciężkie pojazdy mogą się po nich poruszać – o wadze do 3,5 tony czy cięższe. Płyty na podjazd charakteryzują się wysoką mrozoodpornością i twardością, a ich powierzchnia powinna być szorstka i antypoślizgowa. Duże płyty to najmodniejsze wykończenie otoczenia nowoczesnych domów i ogrodów. Z płyt wielkiego formatu można zrobić nie tylko podjazd, ale także ścieżki, stopnie i podesty. Podpowiadamy, jakie wybrać.

Wielkoformatowe płyty betonowe na podjazd

Wśród prefabrykowanych płyt wielkoformatowych mamy bardzo duży wybór – zarówno formatów, jak i kolorów czy sposobów wykończenia nawierzchni. Płyty na podjazd można kupować pojedynczo lub w zestawach elementów różnych formatów. W kolorystyce przeważają barwy naturalne – szarości (jasne i ciemne), beże, a nawet czernie – w wersji jednobarwnej lub melanżu tych kolorów. Są też płyty, których powierzchnia jest pokryta kruszywem szlachetnym, upodabniającym je do płyt kamiennych.

Według norm budowlanych długość betonowych prefabrykatów brukowych nie może być większa niż 100 cm, a grubość płyty zależy od jej wielkości (stosunek długości prefabrykatu do jego grubości powinien być większy niż cztery). Czyli płyty betonowe o grubości 8 cm mogą mieć wymiary od 32 cm do 100 cm. Pod ruch pojazdów ciężarowych grubość płyt powinna być większa – 12 cm lub 16 cm. Przykładowe formaty płyt betonowych na podjazd: 50 x 50 cm, 50 x 75 cm, 80 x 80 cm, 75 x 100 cm, 100 x 100 cm.

wielkoformatowe płyty
Autor: Piotr Mastalerz Wielkoformatowe płyty to najmodniejsze wykończenie nawierzchni wokół domu. Projekt domu: Marcin Rubik

Duże płyty granitowe na podjazd

W naszych warunkach klimatycznych jedynie granit nadaje się do wyrobu kamiennych płyt wielkoformatowych na podjazd. Jest całkowicie mrozoodporny i bardzo mało nasiąkliwy. Granitowe płyty wielkoformatowe na podjazd powinny mieć grubość przynajmniej 8 cm (dla samochodów ciężarowych – 10 cm i więcej) oraz szorstką, antypoślizgową powierzchnię uzyskaną dzięki odpowiedniej obróbce – płomieniowaniu lub śrutowaniu.

W zależności od pochodzenia kamienia płyty granitowe będą miały barwę różnych odcieni szarego (od bardzo jasnego do prawie czarnego), beżu, brązu, a nawet czerwieni.

Przykładowe formaty płyt granitowych: 50 x 50 cm, 80 x 80 cm, 50 x 100 cm, 40 x 120 cm, 60 x 120 cm. Za dodatkową opłatą można zamówić płyty w dowolnych wymiarach.

płyty granitowe
Autor: Stargres Star 3.0 Duże płyty gresowe porządkują przestrzeń. Czyści się je o wiele łatwiej niż drobną kostkę kamienną

Płyty gresowe na podjazd

Do ułożenia na podjeździe nadają się płyty z gresu porcelanowego grubości 3 cm. Wykonane są ze szlachetnej kamionki prasowanej i wypalanej w bardzo wysokich temperaturach, dlatego ich struktura jest jednorodna. Płyty te, mimo niewielkiej grubości, wytrzymują nacisk do 3,5 tony. Są całkowicie mrozoodporne, mają małą nasiąkliwość (do 0,5%), powierzchnię antypoślizgową klasy R11 oraz ścieralność klasy PEI IV. Płyty gresowe na podjazd są rektyfikowane, co pozwala na precyzyjne ułożenie i wykonanie fug.

Płyty z gresu wyglądają jak materiał naturalny, przypominają kamień i drewno. Są produkowane w różnych odcieniach szarego (od bardzo jasnego do bazaltowego) i beżu. Formaty płyt z gresu porcelanowego grubości 3 cm: 60 x 60 cm, 45 x 90 cm.

Płyty Stargres
Autor: Stargres Star 3.0 Płyty mogą być elementem wykończenia nawierzchni żwirowej. Trzeba je rozmieścić równomiernie, bo wzór ułożenia będzie bardzo widoczny

Jaka podbudowa na podjazd z płyt wielkoformatowych

To od właściwie dobranej i prawidłowo wykonanej podbudowy zależy to, czy płyty na podjeździe nie popękają w trakcie eksploatacji. Przede wszystkim powinna być odpowiednio gruba. Przyjmuje się, że na podjazd przeznaczony pod samochody osobowe (do 3,5 tony) powinna mieć grubość od 25 do 50 cm (w zależności od warunków gruntowych). Przy podjazdach pod samochody ciężarowe grubość podbudowy trzeba zwiększyć o 20-30 cm. Nie warto tutaj oszczędzać, mimo że jej nie widać, a przygotowanie podbudowy to blisko połowa kosztu całej nawierzchni. Podbudowa powinna być bardzo dobrze zagęszczona – na tyle sztywna, aby się nie odkształciła w trakcie eksploatacji.

Na podjazd z płyt wielkoformatowych najlepsza jest podbudowa elastyczna, tak zwana sypka, wykonana z samego kruszywa łamanego (tłuczeń frakcji 31,5-63 mm i kliniec 16-31,5 mm). Podbudowę układa się i zagęszcza warstwami – najpierw kruszywo o większym uziarnieniu, potem kruszywo o mniejszym uziarnieniu – żeby ziarna się dobrze ze sobą klinowały. W wyjątkowych wypadkach można zastosować podbudowę sztywną, tak zwaną wiązaną, w której część kruszywa zastąpiona jest warstwą betonu półsuchego klasy C8/10. Taką podbudowę często się stosuje w miejscach przeznaczonych na ruch pojazdów ciężkich (powyżej 3,5 tony).

Płyty Stargres
Autor: Stargres Star 3.0 Wielkoformatowe płyty gresowe wyglądają jak przeniesione z salonu. Wytrzymują nacisk nawet 3 ton, więc nadają się do budowy podjazdów

Jaka fuga do dużych płyt na podjazd

Szczeliny między płytami na podjazd muszą być wypełnione całkowicie, bo tylko wtedy płyty będą współpracować i powstanie powierzchnia zdolna do przenoszenia obciążeń. Szerokość fugi dla płyt z gresu powinna wynosić co najmniej 5 mm, płyt z granitu co najmniej 10 mm, a płyt betonowych od 5 do 15 mm, (w zależności od jej grubości – im płyta grubsza, tym fuga szersza). Właściwy dobór rozmiaru fugi jest kluczowy dla trwałości nawierzchni. Szczeliny między płytami wypełnia się fugą przepuszczalną z suchego piasku płukanego frakcji 0-2 mm piasku kwarcowego lub wyselekcjonowanych piasków i zmielonych kruszyw ozdobnych. Innym rozwiązaniem jest zastosowanie elastycznych fug żywicznych, które także są przepuszczalne, ale nie wypłukują się w trakcie eksploatacji, więc nie trzeba ich uzupełniać (jest to konieczne w przypadku fug z kruszyw sypkich). Fugi, oprócz funkcji konstrukcyjnej, pełnią równie istotną funkcję dekoracyjną. Kolor fugi można dobrać do nawierzchni podjazdu tak, aby współgrała z jej barwą, lub przeciwnie – kontrastowała z nią, dzięki czemu rysunek płyt stanie się bardziej widoczny.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Pozostałe podkategorie
KOMENTARZE