Spis treści
- Domowa sieć elektryczna a ładowanie samochodu
- Ładowarki przenośne EVSE, czyli cegły
- Jaki przedłużacz do ładowania samochodu?
- Środki bezpieczeństwa przy ładowaniu auta z domowego gniazdka
- Uwagi na koniec
Właściciele mieszkań w budynkach wielorodzinnych mogą naładować elektryczne auto ze swojego gniazdka. Może to się komuś podobać lub nie, ale nie jest to zabronione. Mieszkańcy parterów czy pierwszego piętra w dodatku w sąsiedztwie ulicy i miejsc do parkowania mają lepiej, bo raczej trudno jest taką operację przeprowadzić z dziesiątego piętra.
Domowa sieć elektryczna a ładowanie samochodu
W budynkach wielorodzinnych, w których inwestor nie przewidział montażu ogrzewania elektrycznego lub kuchni elektrycznej są instalacje jednofazowe z napięciem 230 V i natężeniem prądu 16A lub 32A. W inwestycjach, gdzie przewidziano montaż urządzeń dużej mocy zastosowane są instalacje trójfazowe o napięciu 400 V. Jednak w tym drugim przypadku gniazdka elektryczne włączone są w obwód prądu jednofazowego. Dla bezpieczeństwa moc podłączanych do niego urządzeń elektrycznych nie powinna przekraczać 3,5 kW.
Ładowarki przenośne EVSE, czyli cegły
Samochody elektryczne są wyposażone fabrycznie w przenośne firmowe ładowarki, które można podłączyć do zwykłego gniazdka elektrycznego. Mają one moc 2,3 kW. Pobierają więc podobną ilość energii co np. elektryczny czajnik do gotowania wody. Różnica jednak polega na tym, że czajnik pobiera taką moc przez kilka minut, natomiast do naładowania akumulatorów o pojemności 20 kWh małego miejskiego auta potrzeba 9 – 10 godzin. To znacznie obciąża domową sieć. Nieco lepsze są mocniejsze ładowarki o maksymalnej mocy 3,7 kW, które również posiadają wtyczki do normalnego gniazdka, ale rekomendowane są do tych wpiętych w obwód 16 A. Pozwalają one skrócić czas ładowania niemal o połowę.
Ładowarki o większej mocy 7,4 kW dla prądu jednofazowego są przeznaczone do gniazdek 32A, których instalacji nie spotyka się standardowo w mieszkaniach.
Jaki przedłużacz do ładowania samochodu?
Korzystanie z gniazdka w mieszkaniu będzie wymagało zastosowania przedłużacza. Musi to być jeden długi kabel, a nie posztukowane krótsze i połączone. Najwygodniejszy będzie taki nawinięty na bęben. Trzeba odmierzyć jego długość, aby można było go swobodnie rozwinąć pomiędzy wtyczką ładowarki a kontaktem w mieszkaniu. Nie powinien być zawinięty lub naprężony. Im krótszy kabel przedłużacza tym lepiej, najlepiej jeśli nie miałby długości większej niż 25 m, co ogranicza oczywiście miejsce zastosowania.
Środki bezpieczeństwa przy ładowaniu auta z domowego gniazdka
Musi posiadać odpowiednią klasę szczelności, najlepiej IP44 lub wyższą, IP66, co można rozpoznać po grubości przewodów. Same ładowarki mają przeważnie wysokie klasy szczelności i mogą być wystawione nie tylko na działanie wilgoci czy pyłu, ale również na zacinające strugi deszczu.
Połączenia ładowarki z gniazdem w samochodzie również ma wysoki stopień szczelności, więc nie trzeba go dodatkowo zabezpieczać. Połączenie wtyczki kabla ładowarki z gniazdem przedłużacza powinno również zapewniać wysoką szczelność (trzeba jednak uważać, żeby nie było narażone na zanurzenie w wodzie, np. kałuży)
Przewód powinien być w jaskrawym kolorze, żółty, czerwony lub pomarańczowy.
W przypadku, gdy przewód przeciągnięty będzie przez chodnik, bezwzględnie musi być zabezpieczony progiem kablowym – na rynku dostępne np. metrowej długości w kolorze czarnym z żółtą ruchomą pokrywą do umieszczenia kabla w cenie 150 – 200 zł.

Uwagi na koniec
Nie rekomendujemy tego rozwiązania, ale zaznaczamy, że nie ma prawnych przeszkód w jego realizacji. Kabel rozwinięty pomiędzy oknem, a wtyczką do samochodowej ładowarki przez teren, którego nie jesteśmy jedynym użytkownikiem lub właścicielem będzie zawsze budził kontrowersje. Tym bardziej, że dla naładowania samochodowych akumulatorów ładowarką o małej mocy potrzeba przynajmniej kilku godzin. Nie będzie możliwości monitorowania połączenia przez cały ten czas. Dodatkowo ten proces najczęściej odbywa się w porach nocnych, m. in. dlatego, że najmniej obciąża domową sieć.
źródło: elektrowoz.pl