Ciepły montaż bramy garażowej. Kiedy warto zdecydować się na ciepły montaż bramy? Na czym polega ciepły montaż bramy garażowej?

2024-06-03 14:31

Zakup ocieplonej bramy garażowej do garażu wbudowanego w bryłę domu jest obecnie standardem. Ale nie każdy wie, że ważny jest też jej ciepły montaż. Podobnie jak w przypadku okien i drzwi wejściowych obniży wydatki na ogrzewanie.

Zakup ocieplonej bramy garażowej do garażu wbudowanego w bryłę domu jest obecnie standardem
Autor: Pexels/Max Vakhtbovycn

Spis treści

  1. Kiedy warto zdecydować się na ciepły montaż bramy?
  2. Ocieplona brama to standard
  3. Szczelność bramy - ograniczenie strat ciepła
  4. Szczelne osadzenie bramy w otworze
  5. Ciepły montaż - na czym polega?

Kiedy warto zdecydować się na ciepły montaż bramy?

Żeby zapewnić komfort cieplny we współczesnym domu z garażem, izoluje się termicznie ściany i strop, które dzielą go od części mieszkalnej i  instaluje w nim bramę ocieploną. Projektanci zakładają bowiem utrzymywanie dodatniej temperatury w tym pomieszczeniu także w sezonie grzewczym (do 8ºC). Po pierwsze ze względu na to, że to korzystnie wpływa na bilans energetyczny domu. Po drugie garaż często jest wykorzystywany jako posezonowy magazyn różnego rodzaju sprzętów, a czasem też kącik gospodarczy. Aby ograniczyć straty ciepła, warto więc zadbać, by na połączeniu bramy ze ścianą, a także w progu nie było liniowych mostków termicznych.

Szkoła Budowania QA 20.03.24

Ocieplona brama to standard

Na rynku znajdziemy zarówno uchylne, jak i segmentowe bramy garażowe w wersji z ociepleniem. Jednak do garażu wbudowanego w bryłę domu trafniejszym wyborem będzie ocieplona brama segmentowa. Jej konstrukcja sprawia, że po zamknięciu jest bardziej szczelna niż ta uchylna.

Panele bramy (segmenty) są zbudowane z ocynkowanej ogniowo blachy stalowej i całkowicie wypełnione bezfreonową pianką poliuretanową. Większość bramy charakteryzuje się współczynnikiem przenikania ciepła zbliżonym do granicznej wartości wymaganej zapisami obowiązujących Warunków technicznych, czyli U nie większym niż 1,3 W/(m²×K). Ich pancerz jest zbudowany z paneli grubości 40-45 mm (współczynnik przenikania ciepła dla segmentów wynosi zwykle około 0,5 W/(m²×K)). Aby zaoferować wyrób o wyższej izolacyjności termicznej, producenci wprowadzili bramy z grubszymi panelami – 67 mm (U segmentu na poziomie 0,33-0,34), co pozwoliło obniżyć wartość współczynnika U charakteryzującego całą bramę do wartości nieprzekraczającej 1 W/(m²×K). Ale poprawie izolacyjności służą także inne rozwiązania, przede wszystkim eliminacja mostków termicznych, czyli miejsc, przez które przez bramę garażową ucieka ciepło.

Termowizyjne zdjęcie bramy garażowej
Autor: mat. pras. Termowizyjne zdjęcie bramy garażowej

Szczelność bramy - ograniczenie strat ciepła

Potencjalnym źródłem ucieczki ciepła przez bramę garażową są wszystkie miejsca połączeń. Dlatego istotne jest wyposażenie jej w różnego rodzaju uszczelki. Zawsze montuje się je na połączeniach między segmentami oraz na obwodzie płaszcza. Szczelność między panelami zależy od liczby i rodzaju uszczelek – stosuje się te z gumy, EPDM, piankowe – ale także od sposobu wyprofilowania krawędzi paneli. Po bokach i na górze bramy (w prowadnicach bocznych i w profilu nadprożowym) montuje się uszczelki wargowe lub listkowe. Aby uszczelnić dół bramy, na najniższym panelu umieszcza się uszczelkę progową. Polepszeniu tej szczelności służą też oferowane dodatkowo profile gumowe, które przykleja się do podłogi.

W bramach z grubszym pancerzem jest większa liczba uszczelek między panelami (dwie, czasem trzy), a zamki na panelach są głębsze, co zapewnia lepszą szczelność płaszcza. Także na ich obwodzie jest więcej uszczelek, a dolna jest wielowarstwowa. Podwójna uszczelka progowa skutecznie ogranicza straty energii, ściśle przylega do podłoża nawet w przypadku drobnych nierówności, chroni wnętrze przed wilgocią i brudem przedostającymi się z zewnątrz.

Szczelne osadzenie bramy w otworze

Bramę segmentową osadza się od wewnętrznej strony garażu. Podczas otwierania pancerz przemieszcza się po prowadnicach bocznych i zatrzymuje na szynach zamocowanych do sufitu. Aby brama miała zadeklarowaną przez producenta izolacyjność termiczną, niezbędne jest jej szczelne połączenie ze ścianami, nadprożem i podłogą. Dlatego do montażu bramy powinno się przystąpić dopiero po ułożeniu tynków wewnętrznych, a najlepiej po zakończeniu wszystkich prac wykończeniowych w garażu. Konieczne jest bowiem odpowiednie przygotowanie otworu – ściany po jego bokach (węgarki) i nadproże muszą tworzyć jedną płaszczyznę, a tynk pomaga ją wyprowadzić i wyrównać piony. Wszelkie niedoróbki mogą przede wszystkim spowodować nierównomierny rozkład sił oddziałujących na bramę podczas jej eksploatacji, a przez to doprowadzić do szybkiego zużycia najbardziej obciążonych elementów. Uniemożliwią też idealne przyleganie metalowej ościeżnicy do podłoża, a więc powstaną nieszczelności.

Aby brama mogła szczelnie przylegać do podłogi, ważne jest jej odpowiednie wykończenie. Najlepiej, gdy w garażu jest już wykończona posadzka albo przynajmniej możemy poprawnie wyznaczyć jej górny poziom. Jest to konieczne do precyzyjnego wyregulowania bramy i zaprogramowania napędu – musimy znać krańcowe położenia bramy, czyli jej pozycję przy całkowitym otwarciu i zamknięciu. W sytuacji gdy bramę montuje się przed zrobieniem podkładu podłogowego, po wykończeniu podłogi niezbędne będzie przeprowadzenie odpowiedniej regulacji bramy przez serwisantów.

ciepły montaż bramy garażowej
Autor: Krispol Opatentowany przez firmę Krispol system ciepłego montażu bramy polega na odsunięciu od ściany kątowników tworzących ościeżnicę bramy i umieszczenie między nimi przekładki termoizolacyjnej z twardego styropianu
ciepły montaż bramy garażowej
Autor: Hörmann Przegroda termiczna z tworzywa sztucznego ThermoFrame jest przeznaczona do mocowania ościeżnicy ocieplanych bram segmentowych firmy Hörmann. Oddziela konstrukcyjne elementy bramy od muru i ma zamontowaną dodatkową uszczelkę listkową dolegającą do zamkniętego płaszcza. Stanowi też estetyczne obramowanie skrzydła w otworze

Ciepły montaż - na czym polega?

Ciepły montaż bramy garażowej to różnego rodzaju rozwiązania pozwalające wyeliminować liniowe mostki cieplne na połączeniu ramy z ościeżem. Standardowy montaż bramy garażowej polega na przytwierdzeniu prowadnic bezpośrednio do muru, a w ciepłym montażu chodzi o ich oddzielenie.

Można zdecydować się na montaż warstwowy, czyli rozwiązanie podobne do stosowanego przy osadzaniu okien i drzwi wejściowych. Wtedy, zanim przytwierdzi się metalową ramę do muru, okleja się ją taśmą rozprężną. Jest to produkt wykonany z poliuretanu, nasączony środkami uszczelniającymi, izolacyjnymi i hydrofobowymi. Aby mieć odpowiednio dużo czasu na ustawienie ramy w odpowiednim położeniu i jej zamocowanie do ścian i nadproża, trzeba wybrać taśmy, które wolno się rozprężają (nawet do godziny). Zaletą tej metody jest też to, że szczelina między konstrukcją a tynkiem jest idealnie wypełniona (rozprężająca się taśma dopasowuje się do ewentualnych nierówności podłoża) i trwale elastyczna (przenosi mikroodkształcenia spowodowane naprężeniami eksploatacyjnymi).

Producenci bram opracowali też indywidualne rozwiązania, dzięki którym mogą oferować produkty o jeszcze lepszej izolacyjności termicznej. Wśród nich jest na przykład przegroda termoizolacyjna TermoFrame. Jest to profil składający się z wytrzymałej ramy z tworzywa sztucznego oraz dodatkowych uszczelek wargowych stykających się z płytą bramy na trzech krawędziach – po bokach i w jego górnej części. Zmontowana za jego pośrednictwem brama zwiększa swoje właściwości termoizolacyjne nawet o 15%. W przypadku cieplejszych i grubszych bram segmentowych (67 mm) współczynnik U dla zamontowanej bramy może wynieść nawet 0,88 W/(m²×K).

Kolejną ciekawą propozycją jest system ciepłego montażu opatentowany przez firmę Krispol. Są to termoizolacyjne przekładki z twardego styropianu EPS, w prosty sposób naklejane wokół otworu. Mają wyprofilowane gniazdo, w którym umieszcza się dodatkową uszczelkę obwodową. Dzięki temu eliminuje się mostek na połączeniu konstrukcji bramy ze ścianą, a także lepiej doszczelnia połączenie płaszcza bramy z ramą. Pozwala to zwiększyć izolację na połączeniu o blisko 30%, co poprawia izolacyjność cieplną całej bramy mniej więcej o 20%.

Oczywiście podawane przez producentów dane są szacunkowe i zależą od gabarytów bramy i jej budowy.

Pozostałe podkategorie