Czy można otrzymać gwarancję na rynny? Od czego zależy jej długość?

2017-04-14 18:19

Kupując system rynnowy warto zwracać uwagę nie tylko na jego wygląd, parametry i cenę, ale także zainteresować się warunkami gwarancji i czasem jej obowiązywania. Kto wie, czy nie będziesz musiał kiedyś złożyć reklamacji.

Rynny, jak każdy inny produkt budowlany, objęte są gwarancją. Dzięki temu, gdy stwierdzisz, że orynnowanie odbiega jakością od tego co deklarował producent lub uległo jakimś usterkom, możesz je reklamować. Niestety, nie wszystkie wady i usterki podlegają gwarancji, dlatego warto dokładnie zapoznać się z jej warunkami, aby nie być później rozczarowanym.

Długość gwarancji

Różni producenci dają rożnej długości gwarancje na podobne produkty. Jedni kuszą okresem 10-letnim, a inni próbują ich przebić oferując gwarancję na 20, 30 lub jeszcze więcej lat. Długość gwarancji zależy przede wszystkim od rodzaju rynien. Najkrótszej gwarancji spodziewaj się, gdy wybierzesz rynny z PCV. Będzie to przeważnie 10-15 lat. 10-35 lat gwarancji udzielane jest na rynny stalowe, a na aluminiowe niektóre firmy dają nawet 50 lat. Rekordowo długi okres gwarancyjny mają też rynny cynkowo-tytanowe i miedziane, ponieważ surowce, z których powstają zapewniają im prawdziwą długowieczność.

Czego dotyczy gwarancja

Gwarancja na rynny z PCV dotyczy przede wszystkim ich trwałości mechanicznej, ale czasem również miejscowych przebarwień lub zmiany koloru. Stabilność koloru jest jednak objęta krótszym okresem gwarancyjnym, zazwyczaj pięcioletnim. Producent może też zastrzec dopuszczalność niewielkich odbarwień. Gdy mowa o rynnach stalowych, to zapisy gwarancji dotyczą zwykle odporności na korozję. Jeśli więc w okresie obowiązywania umowy gwarancyjnej na rynnach pojawi się rdza lub w jej rezultacie dojdzie do perforacji, będziesz mógł śmiało złożyć reklamację. Rynny cynkowo tytanowe lub miedziane objęte są gwarancją na trwałość mechaniczną, bo im korozja nie grozi, Pamiętaj, że uszkodzenia mechaniczne nie podlegają gwarancji.

Rynny GALECO Stal 2
Autor: Galeco Rynny muszą być odpowiednio konserwowane, ale gwarancja przepadnie, jeśli zechcesz je na przykład pomalować

Pułapki gwarancji

Zanim producent uzna reklamację za uzasadnioną , dokładnie sprawdzi jakie były przyczyny powstania zaobserwowanych przez klienta wad lub uszkodzeń. Często umowa gwarancyjna zastrzega, że nie podlegają jej zmiany powstałe na skutek reakcji chemicznych (kwaśne deszcze, kontakt rynien stalowych lub aluminiowych z innymi metalami). Bywa, że okres gwarancyjny skraca się nawet o ponad połowę, jeśli rynny będą montowane tam, gdzie powietrze wykazuje spore zasolenie i tym samym sprzyja powstawaniu korozji. Czasem też (zależnie od producenta i typu rynien metalowych) gwarancja przepada, gdy system zostanie zamontowany w okolicy o dużym zanieczyszczeniu powietrza lub jego zasoleniu. Jeśli chodzi o rynny z PCV, w umowie może się znaleźć zapis, że gwarancja nie będzie dotyczyła metalowych elementów systemu, a tylko tych wykonanych z tworzywa. Producenci takich rynien nie zawsze dają gwarancję na trwałość ich koloru. Ciekawym zapisem jest ten, stwierdzający, że gwarancja nie obejmuje uszkodzeń, które powstały w wyniku zaistnienia „siły wyższej”. To obszerne pojęcie, ale dotyczy głównie wypadków losowych – huragan, pożar, trzęsienie ziemi. Miej świadomość, że umowa gwarancyjna będzie warta tyle co świstek papieru, jeśli montaż systemu został przeprowadzony niezgodnie z zaleceniami producenta. Żadna reklamacja nie zostanie też uwzględniona, jeżeli rynny były źle transportowane, niewłaściwie przechowywane, nie czyszczone systematycznie, użytkowane niezgodnie z przeznaczeniem lub „wzbogacone” o elementy pochodzące od innego producenta.

Warto wiedzieć

Gdy reklamacja zostanie uznana

W takiej sytuacji klient może liczyć na to, że producent załatwi bezpłatną naprawę usterek. Jeśli naprawa nie wchodzi w grę, to wymieni rynny na nowe, albo nawet zwróci pieniądze wydane na ich zakup, na przykład gdy danego modelu rynien nie ma już w sprzedaży.

Nasi Partnerzy polecają
Pozostałe podkategorie