Azbest utylizacja. Gdzie wywieźć usunięty azbest? Cennik utylizacji

2018-06-20 9:43 Radosław Murat
Płytki azbestowe na dachu i elewacji
Autor: WIKTOR GREG Wyroby z azbestem były tanie, są trwałe i odporne na ogień. Ich produkcję wstrzymano u nas dopiero w 1998 r., a obrotu nimi zabroniono w 1999 r.

Najlepsze, co możesz zrobić z azbestowym pokryciem dachu, to usunąć je, korzystając z usług specjalistycznej firmy. Samodzielne usuwanie eternitu zagraża zdrowiu. Nie wolno go też wyrzucać do lasu. Na ten szkodliwy materiał czekają specjalnie przygotowane składowiska.

Szkodliwy azbest wciąż znajdziemy na wielu dachach i elewacjach. Jak zgodnie z prawem go usunąć? Ile kosztuje utylizacja azbestu i czy można otrzymać refundacje zwrotu kosztów od państwa?

Utylizacja azbestu cennik

Usuwaniem azbestu zajmują się koncesjonowane firmy. Podczas demontażu stosują specjalne środki ostrożności, aby i pracownikom i mieszkańcom nie zaszkodził azbestowy pył. Na czas prac azbest zostanie zwilżony i zneutralizowany specjalnym preparatem sklejającym jego włókna. Zdjęte z dachu płyty pracownicy zapakują w szczelne worki, wrzucą na samochód i wywiozą na takie składowisko śmieci, które przyjmuje odpadki zawierające azbest. Firm oferujących usługi usuwania azbestu jest całkiem dużo, gorzej z wysypiskami skłonnymi odbierać toksyczne odpady. Docelowo ma ich być 56. Usunięcie i wywóz azbestu kosztują około 350 zł/tona; ciężar pokrycia to średnio 1,5-2,5 t.

Legalna utylizacja azbestu

Demontaż elementów cementowych zawierających włókna azbestowe może być prowadzony tylko pod warunkiem dopełnienia pewnych formalności. Przede wszystkim musi być do tego zatrudniona koncesjonowana firma. Listę przedsiębiorstw usuwających azbest otrzymasz w wydziale ochrony środowiska starostwa powiatowego. Wykonawca nie później niż siedem dni przed rozpoczęciem takich robót zawiadamia o nich inspektora nadzoru budowlanego, inspektora sanitarnego oraz gminnego inspektora pracy. Zadaniem właściciela domu jest natomiast zgłoszenie zamiaru usunięcia azbestu właściwemu organowi administracji architektoniczno-budowlanej. Gdy będzie po wszystkim, firma wystawi zaświadczenie potwierdzające, że przeprowadziła prace związane z usuwaniem azbestu w zgodzie z wymaganiami technicznymi i sanitarnymi oraz oczyściła teren z pyłu azbestowego. Rachunek za demontaż i takie zaświadczenie są dla właściciela domu bardzo ważnymi dokumentami, bo potwierdzają legalność przedsięwzięcia utylizacji azbestu. Ponadto są podstawą do ubiegania się o refundację.

Zatruwanie środowiska azbestem
Autor: MAGDALENA KUREK Ponieważ utylizacja azbestu sporo kosztuje, wiele osób wybiera drogę karygodną – podrzuca go do lasu lub wywozi w pole

Nie wyrzucaj azbestu do lasu

Często bagatelizuje się zagrożenie pyłem azbestowym lub wręcz je kwestionuje. Nie brak właścicieli domów, którzy sami podejmują się demontażu wyrobów zawierających azbest i sami pozbywają się ich z działki. Są wśród nich tacy, którzy opłacają transport i wywóz zdemontowanych pokryć na wyznaczone wysypisko oraz pokrywają koszt utylizacji. Inni idą na skróty i albo zakopują azbest na własnej działce, albo niestety wywożą go do lasu. Ostrzegamy – takie postępowanie jest karalne! Ten, kto liczy, że nikt się o tym nie dowie, może się srodze zawieść. Gminy od lat prowadzą inwentaryzację domów krytych azbestem. Wystarczy jeden donos i zainteresują się sprawą. Szybko wyjdzie na jaw, że przedsiębiorczy właściciel domu nie ma dokumentów potwierdzających legalną rozbiórkę i utylizację azbestu. Nie trzeba chyba dodawać, że taka samowolka zamyka drogę do ubiegania się o gminną refundację.

Dofinansowanie do usunięcia azbestu

Wymiana dachu to spora inwestycja, która może stworzyć dużą wyrwę w domowym budżecie. Trzeba jednak pamiętać, że przy usuwaniu i demontażu pokrycia dachowego z azbestu możemy skorzystać z dofinansowania z gminy lub powiatu. Środki na ten cel przeznaczone są ze wspomnianego wyżej programu, którego celem jest, aby do 31 grudnia 2032 roku azbestowe dachy całkowicie zniknęły z polskiego krajobrazu. Żeby uzyskać dofinansowanie, powinniśmy skontaktować się z jednostką samorządową na terenie naszego miejsca zamieszkania i wypełnić stosowny wniosek. Demontażem powinna zająć się wyspecjalizowana w tym zakresie firma, posiadająca stosowne uprawnienia do usuwania i utylizacji azbestu. W zależności od województwa wysokość dofinansowania do usunięcia azbestu wynosi od 60 do 100% poniesionych kosztów. Pieniądze otrzymamy dopiero po zakończeniu prac, na które musimy sami wyłożyć środki. Otrzymamy refundację po przedstawieniu dokumentów poświadczających legalne usunięcie azbestu. 

 

Radzi ekspert firmy CREATON Polska

Więcej na temat jak pozbyć się bezpiecznie i skutecznie azbestu znajdziesz w czerwcowym numerze miesięcznika "Murator" i na stronie miesiecznik.murator.pl

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Pozostałe podkategorie
KOMENTARZE
pan mirek
|

brązowy- bo dziewczyny lubią brąz