Świadectwo energetyczne mieszkania w bloku 2024 - kto wydaje? Jak uzyskać? Czy mieszkanie w bloku musi mieć świadectwo energetyczne?

2024-03-13 9:23
Świadectwo energetyczne mieszkania w bloku 2024
Autor: GettyImages Czy mieszkanie w bloku musi mieć świadectwo energetyczne? Bez dokumentu nie sprzedasz ani nie wynajmiesz mieszkania

Świadectwo energetyczne mieszkania w bloku - czy jest obowiązkowe i kiedy? Nowa ustawa o charakterystyce energetycznej budynków weszła w życie 28 kwietnia 2023 i dotyczy też mieszkań w blokach. Dla jakiego mieszkania i w jakich przypadkach świadectwo energetyczne jest obowiązkowe. Mieszkańcy bloków powinni to wiedzieć.

Spis treści

  1. Czy mieszkanie w bloku musi mieć świadectwo energetyczne?
  2. Świadectwo energetyczne mieszkania w bloku. Kiedy potrzebne?
  3. Świadectwo energetyczne przy sprzedaży mieszkania
  4. Świadectwo energetyczne przy wynajmie mieszkania
  5. Jaki koszt świadectwa energetycznego mieszkania?
  6. Co grozi za brak świadectwa energetycznego przy sprzedaży lub wynajmie mieszkania?
  7. Czy świadectwo energetyczne należy sporządzić dla wszystkich mieszkań w bloku oddzielnie?
  8. Świadectwo energetyczne mieszkania - kto wydaje? Jak uzyskać?
  9. Po co świadectwo energetyczne?

Przepisami regulującymi kwestie związane:

  • ze sporządzaniem i przekazywaniem świadectw charakterystyki energetycznej, na okoliczność sprzedaży i wynajmu budynku (lub lokalu);
  • z umieszczaniem informacji nt. wskaźników rocznego zapotrzebowania na energię użytkową, energię końcową i nieodnawialną energię pierwotną, udział odnawialnych źródeł energii w rocznym zapotrzebowaniu na energię końcową oraz jednostkową wielkość emisji CO2 w ogłoszeniu lub reklamie, dotyczących zbycia lub najmu budynku (lub lokalu);

są przepisy ustawy z 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków (Dz. U. z 2024 r. poz. 101). Ostatnia zmiana przepisów ustawy weszła w życie 28 kwietnia 2023 r. W najbliższym czasie ustawa nie ulegnie zmianie.

Nowelizacja ustawy wprowadziła sporo zmian w obszarze wydawania świadectw charakterystyki energetycznej budynku. Nowe rozwiązania wynikają z konieczności poprawy skuteczności obecnego systemu oceny efektywności energetycznej budynków w Polsce. Ustawa dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej w sprawie charakterystyki energetycznej budynków.

Czy mieszkanie w bloku musi mieć świadectwo energetyczne?

Tak, posiadanie świadectwa energetycznego jest obowiązkowe przy sprzedaży lub wynajmie nieruchomości od kwietnia 2023 roku.

Szkoła Budowania: Otoczenie Domu

Świadectwo energetyczne mieszkania w bloku. Kiedy potrzebne?

Świadectwo charakterystyki energetycznej obowiązkowe jest nie tylko dla budynków jednorodzinnych i wielorodzinnych, ale także dla właścicieli mieszkań. Każdy, kto chce sprzedać lub wynająć mieszkanie musi sporządzić ten dokument. Co więcej, na mocy nowelizowanych przepisów istnieje obowiązek poinformowania o świadectwie już w ogłoszeniu zbycia lub najmu, gdy dla budynku lub części budynku został ten dokument sporządzony.

Świadectwo energetyczne przy sprzedaży mieszkania

Przekazanie świadectwa jest obowiązkowe w momencie, gdy dotychczasowy właściciel mieszkania zdecyduje się sprzedać nieruchomość. Dokument trzeba dołączyć nowemu nabywcy w momencie sporządzania aktu notarialnego umowy zbycia prawa własności lub prawa do lokalu spółdzielczego. W ustawie wskazano, że notariusz odnotuje w akcie notarialnym przekazanie nabywcy świadectwa charakterystyki energetycznej. W przypadku nieprzekazania nabywcy świadectwa charakterystyki energetycznej notariusz pouczy podmiot obowiązany do jego przekazania o karze grzywny za niewykonanie tego obowiązku.

Nowelizacja ustawy o charakterystyce energetycznej budynków oraz ustawy – Prawo budowlane wprowadza następujące przepisy: "Właściciel lub zarządca budynku lub części budynku, osoba, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, lub osoba, której przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, przekazują odpowiednio nabywcy albo najemcy:

  1. świadectwo charakterystyki energetycznej – przy sporządzeniu aktu notarialnego umowy zbycia prawa własności albo spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu;
  2. kopię świadectwa charakterystyki energetycznej, które przekazano w postaci papierowej, albo wydruk świadectwa charakterystyki energetycznej, które przekazano w postaci elektronicznej – przy zawarciu umowy najmu."

Świadectwo energetyczne przy wynajmie mieszkania

Podobnie jest w przypadku wynajmowania mieszkania. Przy zawieraniu każdej umowy najmu, zarówno u notariusza, jak i we własnym zakresie, świadectwo charakterystyki energetycznej należy wręczyć lokatorowi. Informacje o przekazaniu dokumentu warto zawrzeć w umowie. Co ważne, lokator nie może się zrzec prawa do otrzymania certyfikatu.

Właściciel mieszkania musi sporządzić jego charakterystykę energetyczną tylko przy nowych umowach najmu, nie będzie to dotyczyło umów zawartych przed wejściem nowych przepisów w życie.

Jaki koszt świadectwa energetycznego mieszkania?

Sporządzenie charakterystyki energetycznej wiąże się z dodatkowymi koszami dla właścicieli mieszkań, jeśli będą chcieli je sprzedać lub wynająć. Z reguły jest to wydatek rzędu kilkuset złotych. Cena zależy od lokalizacji obiektu, jego wielkości, przeznaczenia i stopnia skomplikowania projektu. Koszt świadectwa charakterystyki energetycznej to minimum 300 zł. Cena dla mieszkań jest niższa niż dla domów.

Co grozi za brak świadectwa energetycznego przy sprzedaży lub wynajmie mieszkania?

Za brak świadectwa grozi kara grzywny w wysokości od 20 do nawet 5000 zł.

Czy świadectwo energetyczne należy sporządzić dla wszystkich mieszkań w bloku oddzielnie?

MRiT wyjaśnia, że w przypadku gdy sprzedaż/wynajem dotyczy budynku, wymagane jest świadectwo energetyczne budynku, jeśli natomiast sprzedaż/najem dotyczy części budynku, czyli lokalu mieszkalnego, należy sporządzić dokument dla tej części budynku - lokalu.

Przepisy dopuszczają jednak możliwość wystąpienia do właściciela lub zarządcy budynku o nieodpłatne udostępnienie dokumentów pozwalających na sporządzenie certyfikatu dla części budynku.

Świadectwo energetyczne mieszkania - kto wydaje? Jak uzyskać?

Aby uzyskać świadectwo energetyczne, konieczne jest przeprowadzenie audytu energetycznego przez certyfikowanego audytora energetycznego. Może ono zostać sporządzone wyłącznie przez osobę uprawnioną, która jest wpisana na listę Ministerstwa Rozwoju i Technologii.

Proces uzyskania świadectwa obejmuje ocenę mieszkania pod kątem efektywności energetycznej. Audytor dokonuje wizji lokalnej, analizuje systemy grzewcze, wentylację, rodzaje izolacji oraz stolarkę okienną i drzwiową, a następnie sporządza dokument ze wskaźnikiem efektywności energetycznej.

Dane, które są w nim zawarte będą udostępnione w Centralnym Rejestrze Charakterystyki Energetycznej Budynków, który jest powszechnie dostępny. 

Osoba uprawniona do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej przekazuje zlecającemu wykonane świadectwo w postaci:

  1. papierowej, opatrzone numerem nadanym w centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej budynków oraz podpisem osobistym osoby uprawnionej lub
  2. elektronicznej, opatrzone numerem nadanym w centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej budynków oraz kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym osoby uprawnionej.

Po co świadectwo energetyczne?

Świadectwo charakterystyki energetycznej ma na celu dostarczenie wiedzy na temat energochłonności budynku. Pozwoli ono lepiej poznać koszty, które będziemy musieli ponieść w czasie użytkowania budynku.

Świadectwo charakterystyki energetycznej jest dokumentem sporządzanym w oparciu o ocenę energetyczną budynku. W tym celu oblicza się zapotrzebowanie domu lub mieszkania na energię niezbędną do ogrzewania oraz wentylacji, przygotowania ciepłej wody, oświetlenia i klimatyzacji.