| muratordom.pl » Ogród » Nawierzchnie, ogrodzenia » Wygodny podjazd do garażu. Sprawdź, z czego zrobić nawierzchnię podjazdu

Wygodny podjazd do garażu. Sprawdź, z czego zrobić nawierzchnię podjazdu

Nowa nawierzchnia wokół domu usprawni komunikację. To inwestycja na wiele lat, warto więc zadać sobie nieco trudu i starannie ją zaprojektować. Czy dobrym materiałem na nawierzchnię podjazdu do garażu będzie bruk? A może lepsza okaże się nawierzchnia z kostki?

Autor: Andrzej Szandomirski

Nawierzchnia z kostki granitowej jest bardzo trwała i w miarę upływu czasu ładnie się starzeje

Pierwszym krokiem do położenia nowej nawierzchni na działce jest ocena, czy dotychczasowa – asfaltowa, betonowa lub z betonowych elementów zwanych trylinką – nadaje się do dalszego użytku. Wszelkie nierówności (zagłębienia, zapadnięcia lub uskoki), a także spękania dyskwalifikują ją jako podłoże pod nowe wykończenie. W większości przypadków okaże się więc, że starą nawierzchnię należy usunąć, zdejmując warstwę utwardzającą oraz wszelkie znajdujące się pod nią ślady roślin i ziemi zawierającej próchnicę (bo gdy się rozłoży, zmniejszy swą objętość i nowa nawierzchnia miejscami będzie się zapadać). Jeśli stwierdzisz, że zastana nawierzchnia jest w bardzo dobrym stanie, możesz ułożyć na niej nowe elementy na warstwie 3-5 cm zaprawy cementowej, a po jej związaniu wypełnić szczeliny piaskiem. Musisz się jednak liczyć z tym, że powstanie płaszczyzna nieprzepuszczalna (czego należy unikać), a jej poziom zostanie podniesiony o 6-10 cm w stosunku do poprzedniego.

WARTO WIEDZIEĆ

Podbudowa pod nawierzchnię

Znaczący wpływ na wytrzymałość nawierzchni ma podbudowa. Jej konstrukcja zależy od przewidywanych obciążeń wynikających ze sposobu użytkowania oraz rodzaju gruntu rodzimego. Jeżeli grunt jest przepuszczalny, a po podjeździe będą się poruszały nieliczne samochody osobowe, wystarczy elementy bruku ułożyć na warstwie ubitego piasku grubości 5-10 cm. Przy silniejszym obciążeniu, gdy konieczne jest zwiększenie odporności nawierzchni, piasek można zastąpić podsypką cementowo-piaskową w proporcjach 1:12. Na gruncie nieprzepuszczalnym przy małym obciążeniu pod podsypką piaskową powinna się znaleźć warstwa 10-15 cm tłucznia lub grubego żwiru. Jeśli grunt jest nieprzepuszczalny, a po nawierzchni będzie się poruszało więcej samochodów, w tym dostawcze, należy dać grubszą warstwę podbudowy – najniżej powinien znaleźć się tłuczeń kamienny, na nim 5 cm żwiru (razem około 20 cm) i dopiero na tym 3-5 cm podsypki piaskowej lub cementowo-piaskowej. W przypadkach ekstremalnych, gdy nawierzchnia podjazdu powstaje na gruncie nieprzepuszczalnym, a poruszać się po niej będą samochody ciężarowe, trzeba wykonać podbudowę grubości powyżej 30 cm (tłuczeń, żwir i podsypka cementowo- piaskowa).

Autor: POZBRUK

Bruk betonowy to najbardziej popularny sposób utwardzenia podjazdu. Jego bogata kolorystyka umożliwia ułożenie nawierzchni dopasowanej do elewacji

Materiały na nawierzchnię podjazdu do garażu

Doskonałym sposobem utwardzenia nawierzchni jest wykonanie jej z niewielkich elementów: kostek kamiennych, kostek betonowych lub klinkieru. Będzie stosunkowo łatwa w budowie, a w razie potrzeby można będzie naprawić jej fragment, a nawet ją zdemontować. Dodatkowym atutem zastosowania kostek brukowych jest estetyka. Można układać z nich wzory fakturowe lub różnobarwne mozaiki, a także wypełniać nimi powierzchnie o nieregularnym kształcie.

Kostka kamienna

Wykonana z twardych skał magmowych (bazalt, sjenit, gabro, porfir, granit) lub z kwarcytów jest bardzo odporna na ściskanie, ścieranie i wpływ czynników atmosferycznych. Nieco mniej odporne i rzadko wykorzystywane do produkcji kostki przeznaczonej na nawierzchnie są twarde odmiany piaskowca. Zaletą nawierzchni z kostki kamiennej jest jej niepowtarzalny wygląd – elementy nigdy nie są jednorodnie wybarwione, a ich kształty nie są identyczne. Kamień jako materiał naturalny ładnie się starzeje i zawsze wygląda szlachetnie. Kostka kamienna oferowana jest najczęściej w wymiarach 4 x 6, 7 x 9, 8 x 11, 15 x 17 cm. Zwykle do budowy nawierzchni na podjazdach do garaży i w innych miejscach, gdzie przewiduje się mało intensywny ruch samochodów osobowych, stosuje się kostki grubości 6 cm, natomiast tam, gdzie będą jeździć także samochody ciężarowe, lepiej użyć elementów grubości 8 cm.

Kostka betonowa

Jest mniej odporna na uszkodzenia mechaniczne i wpływ warunków atmosferycznych niż kamienna, ale za to tańsza. Oprócz tradycyjnych, opatrzonych już wzorów pojawiają się na rynku nowe, bardziej interesujące. Jedne imitują bruk i rozmaite rodzaje kamienia. Inne mają oryginalne kształty lub tworzą systemy różnych elementów pozwalających układać wymyślne wzory. Zazwyczaj kolorystyka kostek betonowych jest stonowana, ale zdarzają się też wersje o barwach zdecydowanych, soczystych. Krawędzie elementów mogą być ostre, zaokrąglone, obijane na wzór starego bruku lub fazowane (ścięte ukośnie) dla zapobieżenia ich kruszeniu. Warstwa licowa kostki może być gładka, jednak coraz częściej nadaje się jej fakturę imitującą kamień naturalny lub pokrywa drobnym kruszywem kamiennym dla wzmocnienia powierzchni. Także wymiary kostek są coraz bardziej zróżnicowane. Na nawierzchnie tak zwane pieszo-jezdne (podjazd) najlepiej nadają się te o grubości 6 i 7 cm. Oczywiście im większe przewiduje się obciążenie, tym grubszych elementów należy użyć.

Autor: Andrzej Szandomirski

Zastosowanie klinkieru pozwala na jednorodne zagospodarowanie przestrzeni wokół domu

Napędy do bram wjazdowych. Siłownik do bramy, czy nowa brama?

Jaką bramę wjazdową otwieraną automatycznie wybrać? Czy tradycyjną bramę dwuskrzydłową można...

zobacz więcej
zamknij
Przeczytaj dodatkowo:
Z czego powstają ogrodzenia murowane? Ogrodzenia...

Murowane ogrodzenie składa się przeważnie ze słupków, podmurówki i przęseł. Przęsła stalowe do...

Konserwacja drewna – jak ją wykonywać właściwie?

Drewno w to naturalny budulec, który pasuje do każdego ogrodu lub wnętrza. W zależności od gatunku...

Pomysły na ogrodzenie domu. Nowoczesne systemy...

Ogrodzenie to wizytówka domu i ogrodu, dlatego jego wygląd ma ogromne znaczenie. Wybór...

Czyszczenie kostki brukowej: plamy z oleju,...

Początek wiosny to czas na mycie i czyszczenie kostki brukowej, która łatwo chłonie wodę i się brudzi....

Remont ogrodzenia. Jak naprawić słupki,...

Najważniejsze, aby w porę naprawić niszczejącą konstrukcję ogrodzenia: słupki i podmurówkę. Czasem...

Sprytny sposób na ścieżki ogrodowe - bruk...

Drewno i żwir to materiały, które znajdziemy właściwie w każdym ogrodzie. Naturalnym jest więc myśl,...

Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.