Wygodny podjazd do garażu. Sprawdź, z czego zrobić nawierzchnię podjazdu

2023-04-21 10:00

Dobry podjazd do garażu znacząco usprawni komunikację. To inwestycja na wiele lat, warto więc starannie ją zaprojektować. Czy dobrym materiałem na nawierzchnię podjazdu do garażu będzie klinkier? A może lepsza okaże się nawierzchnia z kostki?

Podjazd z klinkieru
Autor: Röben Zastosowanie klinkieru pozwala na jednorodne zagospodarowanie przestrzeni wokół domu

Pierwszym krokiem do położenia nowej nawierzchni na działce i podjeździe do garażu, jest ocena, czy dotychczasowa – asfaltowa, betonowa lub z betonowych elementów zwanych trylinką – nadaje się do dalszego użytku. Wszelkie nierówności (zagłębienia, zapadnięcia lub uskoki), a także spękania dyskwalifikują ją jako podłoże pod nowe wykończenie. W większości przypadków okaże się więc, że starą nawierzchnię należy usunąć, zdejmując warstwę utwardzającą oraz wszelkie znajdujące się pod nią ślady roślin i ziemi zawierającej próchnicę (bo gdy się rozłoży, zmniejszy swą objętość i nowa nawierzchnia miejscami będzie się zapadać).

Jeśli stwierdzisz, że zastana nawierzchnia jest w bardzo dobrym stanie, możesz ułożyć na niej nowe elementy na warstwie 3-5 cm zaprawy cementowej, a po jej związaniu wypełnić szczeliny piaskiem. Musisz się jednak liczyć z tym, że powstanie płaszczyzna nieprzepuszczalna (czego należy unikać), a jej poziom zostanie podniesiony o 6-10 cm w stosunku do poprzedniego.

Kostka kamienna na podjazd

Wykonana z twardych skał magmowych (bazalt, sjenit, gabro, porfir, granit) lub z kwarcytów jest bardzo odporna na ściskanie, ścieranie i wpływ czynników atmosferycznych. Nieco mniej odporne i rzadko wykorzystywane do produkcji kostki przeznaczonej na nawierzchnie są twarde odmiany piaskowca.

Zaletą nawierzchni z kostki kamiennej jest jej niepowtarzalny wygląd – elementy nigdy nie są jednorodnie wybarwione, a ich kształty nie są identyczne. Kamień jako materiał naturalny ładnie się starzeje i zawsze wygląda szlachetnie. Kostka kamienna oferowana jest najczęściej w wymiarach 4 x 6, 7 x 9, 8 x 11, 15 x 17 cm.

Zwykle do budowy nawierzchni na podjazdach do garaży i w innych miejscach, gdzie przewiduje się mało intensywny ruch samochodów osobowych, stosuje się kostki grubości 6 cm, natomiast tam, gdzie będą jeździć także samochody ciężarowe, lepiej użyć elementów grubości 8 cm.

Sprawdź też:

Kostka betonowa na podjazd

Jest mniej odporna na uszkodzenia mechaniczne i wpływ warunków atmosferycznych niż kamienna, ale za to tańsza. Oprócz tradycyjnych, opatrzonych już wzorów pojawiają się na rynku nowe, bardziej interesujące. Jedne imitują bruk i rozmaite rodzaje kamienia. Inne mają oryginalne kształty lub tworzą systemy różnych elementów pozwalających układać wymyślne wzory.

Sprawdź też:

Zazwyczaj kolorystyka kostek betonowych jest stonowana, ale zdarzają się też wersje o barwach zdecydowanych, soczystych. Krawędzie elementów mogą być ostre, zaokrąglone, obijane na wzór starego bruku lub fazowane (ścięte ukośnie) dla zapobieżenia ich kruszeniu. Warstwa licowa kostki może być gładka, jednak coraz częściej nadaje się jej fakturę imitującą kamień naturalny lub pokrywa drobnym kruszywem kamiennym dla wzmocnienia powierzchni.

Także wymiary kostek są coraz bardziej zróżnicowane. Na nawierzchnie tak zwane pieszo-jezdne (podjazd) najlepiej nadają się te o grubości 6 i 7 cm. Oczywiście im większe przewiduje się obciążenie, tym grubszych elementów należy użyć.

Nie przegap:

Jak wyczyścić zabrudzoną kostkę brukową

Podbudowa pod nawierzchnię

Znaczący wpływ na wytrzymałość nawierzchni ma podbudowa. Jej konstrukcja zależy od przewidywanych obciążeń wynikających ze sposobu użytkowania oraz rodzaju gruntu rodzimego. Jeżeli grunt jest przepuszczalny, a po podjeździe będą się poruszały nieliczne samochody osobowe, wystarczy elementy bruku ułożyć na warstwie ubitego piasku grubości 5-10 cm.

Przy silniejszym obciążeniu, gdy konieczne jest zwiększenie odporności nawierzchni, piasek można zastąpić podsypką cementowo-piaskową w proporcjach 1:12. Na gruncie nieprzepuszczalnym przy małym obciążeniu pod podsypką piaskową powinna się znaleźć warstwa 10-15 cm tłucznia lub grubego żwiru.

Jeśli grunt jest nieprzepuszczalny, a po nawierzchni będzie się poruszało więcej samochodów, w tym dostawcze, należy dać grubszą warstwę podbudowy – najniżej powinien znaleźć się tłuczeń kamienny, na nim 5 cm żwiru (razem około 20 cm) i dopiero na tym 3-5 cm podsypki piaskowej lub cementowo-piaskowej.

W przypadkach ekstremalnych, gdy nawierzchnia podjazdu powstaje na gruncie nieprzepuszczalnym, a poruszać się po niej będą samochody ciężarowe, trzeba wykonać podbudowę grubości powyżej 30 cm (tłuczeń, żwir i podsypka cementowo- piaskowa).

Materiały na nawierzchnię podjazdu do garażu

Doskonałym sposobem utwardzenia nawierzchni jest wykonanie jej z niewielkich elementów: klinkieru, kostek kamiennych lub kostek betonowych. Będzie stosunkowo łatwa w budowie, a w razie potrzeby można będzie naprawić jej fragment, a nawet ją zdemontować. Dodatkowym atutem jest estetyka. Z kostek można układać wzory fakturowe lub różnobarwne mozaiki, a także wypełniać nimi powierzchnie o nieregularnym kształcie.

Bruk klinkierowy na podjazd do garażu

Klinkier powstaje z gliny wypalanej w temperaturze od 1000 do 1300oC. W takich warunkach uzyskuje się elementy o czerepie spieczonym, ale bez zeszkliwienia powierzchni. Ich struktura staje się mało nasiąkliwa, jest wytrzymała na nacisk i uszkodzenia mechaniczne oraz na działanie czynników atmosferycznych. Klinkier charakteryzuje się wysoką odpornością na poślizg, a jego powierzchnia pomimo upływu czasu nie ulega wygładzeniu.

Dla wielu inwestorów głównymi zaletami klinkieru są jego niesłychanie solidny wygląd oraz naturalne barwy. Tradycyjne elementy klinkierowe mają różne odcienie czerwieni, brązu i koloru pomarańczowego, ale obecnie w ofercie znajdują się też żółtawe, białe, szare, grafitowe i czarne, a także dwubarwne cieniowane (napłomieniane). Zazwyczaj ich barwa jest zdecydowana, a powierzchnia gładka i lśniąca, choć mogą też być piaskowane lub fakturowane (ryflowane, obijane). Bardzo efektowne są klinkierowe cegły brukowe wytwarzane ręcznie. Mają nierówne chropowate powierzchnie i krawędzie oraz szorstką fakturę. W ofercie są cegły brukowe o wymiarach 200 x 100 x 40, 210 x 65 x 50, 200 x 100 x 50, 50 x 50 x 50, 200 x 200 x 40 mm.

Jak prawidłowo układać bruk klinkierowy
Autor: Röben Klinkierowa cegła brukowa czerwona cieniowana, bez fazy
Nawierzchnia z kostki
Autor: Andrzej Szandomirski Nawierzchnia z kostki granitowej jest bardzo trwała i w miarę upływu czasu ładnie się starzeje
Nasi Partnerzy polecają
Pozostałe podkategorie