| muratordom.pl » Ogród » Nawierzchnie, ogrodzenia » Wygodny podjazd do garażu. Sprawdź, z czego zrobić nawierzchnię podjazdu

Wygodny podjazd do garażu. Sprawdź, z czego zrobić nawierzchnię podjazdu

Nowa nawierzchnia wokół domu usprawni komunikację. To inwestycja na wiele lat, warto więc zadać sobie nieco trudu i starannie ją zaprojektować. Czy dobrym materiałem na nawierzchnię podjazdu do garażu będzie bruk? A może lepsza okaże się nawierzchnia z kostki?

Autor: Andrzej Szandomirski

Nawierzchnia z kostki granitowej jest bardzo trwała i w miarę upływu czasu ładnie się starzeje

Pierwszym krokiem do położenia nowej nawierzchni na działce jest ocena, czy dotychczasowa – asfaltowa, betonowa lub z betonowych elementów zwanych trylinką – nadaje się do dalszego użytku. Wszelkie nierówności (zagłębienia, zapadnięcia lub uskoki), a także spękania dyskwalifikują ją jako podłoże pod nowe wykończenie. W większości przypadków okaże się więc, że starą nawierzchnię należy usunąć, zdejmując warstwę utwardzającą oraz wszelkie znajdujące się pod nią ślady roślin i ziemi zawierającej próchnicę (bo gdy się rozłoży, zmniejszy swą objętość i nowa nawierzchnia miejscami będzie się zapadać). Jeśli stwierdzisz, że zastana nawierzchnia jest w bardzo dobrym stanie, możesz ułożyć na niej nowe elementy na warstwie 3-5 cm zaprawy cementowej, a po jej związaniu wypełnić szczeliny piaskiem. Musisz się jednak liczyć z tym, że powstanie płaszczyzna nieprzepuszczalna (czego należy unikać), a jej poziom zostanie podniesiony o 6-10 cm w stosunku do poprzedniego.

WARTO WIEDZIEĆ

Podbudowa pod nawierzchnię

Znaczący wpływ na wytrzymałość nawierzchni ma podbudowa. Jej konstrukcja zależy od przewidywanych obciążeń wynikających ze sposobu użytkowania oraz rodzaju gruntu rodzimego. Jeżeli grunt jest przepuszczalny, a po podjeździe będą się poruszały nieliczne samochody osobowe, wystarczy elementy bruku ułożyć na warstwie ubitego piasku grubości 5-10 cm. Przy silniejszym obciążeniu, gdy konieczne jest zwiększenie odporności nawierzchni, piasek można zastąpić podsypką cementowo-piaskową w proporcjach 1:12. Na gruncie nieprzepuszczalnym przy małym obciążeniu pod podsypką piaskową powinna się znaleźć warstwa 10-15 cm tłucznia lub grubego żwiru. Jeśli grunt jest nieprzepuszczalny, a po nawierzchni będzie się poruszało więcej samochodów, w tym dostawcze, należy dać grubszą warstwę podbudowy – najniżej powinien znaleźć się tłuczeń kamienny, na nim 5 cm żwiru (razem około 20 cm) i dopiero na tym 3-5 cm podsypki piaskowej lub cementowo-piaskowej. W przypadkach ekstremalnych, gdy nawierzchnia podjazdu powstaje na gruncie nieprzepuszczalnym, a poruszać się po niej będą samochody ciężarowe, trzeba wykonać podbudowę grubości powyżej 30 cm (tłuczeń, żwir i podsypka cementowo- piaskowa).

Autor: POZBRUK

Bruk betonowy to najbardziej popularny sposób utwardzenia podjazdu. Jego bogata kolorystyka umożliwia ułożenie nawierzchni dopasowanej do elewacji

Materiały na nawierzchnię podjazdu do garażu

Doskonałym sposobem utwardzenia nawierzchni jest wykonanie jej z niewielkich elementów: kostek kamiennych, kostek betonowych lub klinkieru. Będzie stosunkowo łatwa w budowie, a w razie potrzeby można będzie naprawić jej fragment, a nawet ją zdemontować. Dodatkowym atutem zastosowania kostek brukowych jest estetyka. Można układać z nich wzory fakturowe lub różnobarwne mozaiki, a także wypełniać nimi powierzchnie o nieregularnym kształcie.

Kostka kamienna

Wykonana z twardych skał magmowych (bazalt, sjenit, gabro, porfir, granit) lub z kwarcytów jest bardzo odporna na ściskanie, ścieranie i wpływ czynników atmosferycznych. Nieco mniej odporne i rzadko wykorzystywane do produkcji kostki przeznaczonej na nawierzchnie są twarde odmiany piaskowca. Zaletą nawierzchni z kostki kamiennej jest jej niepowtarzalny wygląd – elementy nigdy nie są jednorodnie wybarwione, a ich kształty nie są identyczne. Kamień jako materiał naturalny ładnie się starzeje i zawsze wygląda szlachetnie. Kostka kamienna oferowana jest najczęściej w wymiarach 4 x 6, 7 x 9, 8 x 11, 15 x 17 cm. Zwykle do budowy nawierzchni na podjazdach do garaży i w innych miejscach, gdzie przewiduje się mało intensywny ruch samochodów osobowych, stosuje się kostki grubości 6 cm, natomiast tam, gdzie będą jeździć także samochody ciężarowe, lepiej użyć elementów grubości 8 cm.

Kostka betonowa

Jest mniej odporna na uszkodzenia mechaniczne i wpływ warunków atmosferycznych niż kamienna, ale za to tańsza. Oprócz tradycyjnych, opatrzonych już wzorów pojawiają się na rynku nowe, bardziej interesujące. Jedne imitują bruk i rozmaite rodzaje kamienia. Inne mają oryginalne kształty lub tworzą systemy różnych elementów pozwalających układać wymyślne wzory. Zazwyczaj kolorystyka kostek betonowych jest stonowana, ale zdarzają się też wersje o barwach zdecydowanych, soczystych. Krawędzie elementów mogą być ostre, zaokrąglone, obijane na wzór starego bruku lub fazowane (ścięte ukośnie) dla zapobieżenia ich kruszeniu. Warstwa licowa kostki może być gładka, jednak coraz częściej nadaje się jej fakturę imitującą kamień naturalny lub pokrywa drobnym kruszywem kamiennym dla wzmocnienia powierzchni. Także wymiary kostek są coraz bardziej zróżnicowane. Na nawierzchnie tak zwane pieszo-jezdne (podjazd) najlepiej nadają się te o grubości 6 i 7 cm. Oczywiście im większe przewiduje się obciążenie, tym grubszych elementów należy użyć.

Autor: Andrzej Szandomirski

Zastosowanie klinkieru pozwala na jednorodne zagospodarowanie przestrzeni wokół domu

Bruk klinkierowy

Klinkier powstaje z gliny wypalanej w temperaturze od 1005 do 1300oC. W takich warunkach uzyskuje się elementy o czerepie spieczonym, ale bez zeszkliwienia powierzchni. Ich struktura staje się mało nasiąkliwa, jest wytrzymała na nacisk i uszkodzenia mechaniczne oraz na działanie czynników atmosferycznych. Klinkier charakteryzuje się wysoką odpornością na poślizg, a jego powierzchnia pomimo upływu czasu nie ulega wygładzeniu. Dla wielu inwestorów głównymi zaletami klinkieru są jego niesłychanie solidny wygląd oraz naturalne barwy. Tradycyjne elementy klinkierowe mają różne odcienie czerwieni, brązu i koloru pomarańczowego, ale obecnie w ofercie znajdują się też żółtawe, białe, szare, grafitowe i czarne, a także dwubarwne cieniowane (napłomieniane). Zazwyczaj ich barwa jest zdecydowana, a powierzchnia gładka i lśniąca, choć mogą też być piaskowane lub fakturowane (ryflowane, obijane). Bardzo efektowne są klinkierowe cegły brukowe wytwarzane ręcznie. Mają nierówne chropowate powierzchnie i krawędzie oraz szorstką fakturę. W ofercie są cegły brukowe o wymiarach 200 x 100 x 40, 210 x 65 x 50, 200 x 100 x 50, 50 x 50 x 50, 200 x 200 x 40 mm.

Napędy do bram wjazdowych. Siłownik do bramy, czy nowa brama?

Jaką bramę wjazdową otwieraną automatycznie wybrać? Czy tradycyjną bramę dwuskrzydłową można...

zobacz więcej
zamknij
Przeczytaj dodatkowo:
Jak dopasować ogrodzenie do stylu domu? 26 zdjęć...

Płot, furtka i brama wejściowa składające się na ogrodzenie wokół domu powinny tworzyć zgraną całość,...

Konserwacja drewna. Jak odnawiać drewniane meble...

Aby meble ogrodowe, a także parkany, altany i nawierzchnie terasów służyły długie lata, konserwacja...

Jak odnowić drewniane ogrodzenia, a jak...

Nawet najlepiej wykonane płoty i ogrodzenia po pewnym czasie niszczeją. Szczególną uwagę należy...

Nawierzchnie najlepiej przepuszczające wodę. Pod...

Urządzając teren wokół domu, należy starannie przemyśleć dobór nawierzchni. Warto wybrać taką,...

Formalności prawne przy budowie ogrodzenia. Czy...

Obecnie formalności związane z budową ogrodzenia zależą jedynie od jego wysokości. Jeżeli ogrodzenie nie...

Projektowanie otoczenia domu: gdzie można...

Systemy stabilizujące przepuszczalne powierzchnie służą do utrwalania nawierzchni sypkich, takich jak...