| muratordom.pl » Budowa » Drzwi, bramy garażowe » Napęd do bramy garażowej - wybierz automatykę do bram

Napęd do bramy garażowej - wybierz automatykę do bram

Elektrycznie otwierana brama garażowa jest już standardem. Bez automatyki do bram nie można się obejść, jeśli na przykład zamontujesz podwójną bramę garażową. Podpowiadamy, jak dobrać najlepszy napęd bramy garażowej - zarówno bramy segmentowej, jak i bramy uchylnej.

Napęd do bramy to niewielkie urządzenie, zazwyczaj podwieszone pod sufitem garażu. Jego wybór trzeba dobrze przemyśleć, by nie żałować wydanych pieniędzy. Najkorzystniej jest kupić napęd razem z bramą garażową. Sprzedawca pomoże dopasować oba elementy i wszystkie prace monterskie przebiegną jednocześnie. Jednak wydatki na budowę domu są duże, na początku więc często rezygnuje się z pewnych udogodnień. O ile brama garażowa musi być, o tyle kupno automatyki do bram można odłożyć na później. Rola napędu nie musi się kończyć na otwieraniu i zamykaniu. Jeśli wzbogacisz go o dodatkowe akcesoria, zwiększy on bezpieczeństwo obsługi bramy garażowej i uczyni ją trudniejszą do sforsowania przez włamywaczy.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze napędu do bramy garażowej?

Wybierając napęd do bramy garażowej, w pierwszej kolejności trzeba sprawdzić, jaką ma siłę ciągnięcia i pchania. Najsłabsze modele osiągają około 400 N. Najmocniejsze, które można stosować do dużych i ciężkich bram garażowych – nawet 1200 N. Ważna jest również prędkość przesuwu bramy podawana w cm/s. Zazwyczaj wynosi ona około 12 cm/s. Im większa, tym brama szybciej się otwiera i zamyka. Czas otwierania wynosi przeważnie od 15 do 30 s. Dobry napęd powinien też mieć funkcję regulacji siły. Monterzy ustawiają ją bowiem na najwyższy poziom i napęd niepotrzebnie szybciej się zużywa. Warto sprawdzić, czy wózek jezdny z ramieniem jest poruszany za pomocą łańcucha, czy paska zębatego. Ta druga metoda gwarantuje cichszą pracę napędu. Łańcuch trzeba ponadto często smarować, co jest niewygodne. Poza tym smar może skapywać później na dach samochodu. Kupując tradycyjny napęd z szyną, upewnij się, jaka będzie jego całkowita długość oraz jakiej wolnej przestrzeni pod sufitem wymaga. Nadproże garażu może się bowiem okazać zbyt niskie na potrzeby danego napędu, a na środku sufitu mogą się znajdować elementy utrudniające instalację długiej szyny

Częstotliwość pilota

Jeśli napęd jest sterowany drogą radiową (czyli za pomocą pilota), o ile to możliwe, upewnij się, czy działa on na częstotliwości zarezerwowanej dla tego typu urządzeń, a więc na 433,92 MHz. Jeżeli jest inaczej, odbiornik może odbierać fałszywe sygnały wysyłane na przykład przez nadajniki CB i otwierać bramę garażową w niespodziewanych momentach.

Autor: HÖRMANN

Brama z napędem to gwarancja naszej wygody i bezpieczeństwa. fot. Hörmann

WARTO WIEDZIEĆ

Jak jest zbudowany napęd bramy garażowej?

Mówiąc „napęd”, masz na myśli zestaw elementów potrzebnych do poruszania bramą.

  • Jego sercem jest siłownik, który wprawia w ruch ramię. Ramię jest zamocowane do skrzydła i może je ciągnąć lub popychać. Jest ono połączone z wózkiem, który porusza się po szynie jezdnej i jest napędzany łańcuchem lub paskiem zębatym.
  • Pracą siłownika kieruje moduł sterujący (centralka) zazwyczaj połączony z nim w całość. Na panelu modułu znajduje się włącznik i wyłącznik lub również klawiatura do programowania funkcji napędu. Często moduł ma wbudowaną lampkę, która zapala się po otwarciu bramy i świeci przez kilka minut. Zazwyczaj znajduje się on na końcu szyny jezdnej podwieszonej do sufitu lub przymocowanej do ściany garażu.
  • Moduł sterujący może być oddzielony od siłownika. Da się go wówczas umieścić w lepszym miejscu, na przykład na bocznej ścianie garażu, w pobliżu gniazda elektrycznego. W większości sprzedawanych modułów sterujących są wbudowane odbiorniki radiowe, dzięki którym bramę otwiera się za pomocą pilota.
  • Ramię lub wózek jezdny jest wyposażony w linkę umożliwiającą awaryjne odblokowanie napędu. Przydaje się ona, gdy podczas awarii siłownika lub braku prądu chcesz otworzyć albo zamknąć bramę.
Autor: HÖRMANN

Elementy, z jakich zbudowana jest brama uchylna i poruszający ją napęd. Fot. HÖRMANN

Jak dobrać napęd do bramy garażowej?

Napęd dobiera się do rodzaju, wielkości i ciężaru bramy. Te informacje umożliwią sprzedawcy zaproponowanie najkorzystniejszego modelu. Oto, jak rodzaj bramy wpływa na rodzaj napędu:

  • brama segmentowa górna – do takiej bramy pasują wszystkie typy napędów. Podwiesza się je pod sufitem garażu i łączy ze skrzydłem za pośrednictwem ruchomego ramienia;
  • brama segmentowa na dwa samochody – wykorzystuje się tu standardowy model napędu, jednak o większej sile ciągnięcia i pchania. Zazwyczaj przekracza ona 1000 N;
  • brama segmentowa boczna – można tu zastosować standardowy napęd, taki jak do bramy segmentowej górnej, z tym że montuje się go tuż nad nadprożem lub na bocznej ścianie. Musi być wyposażony w ramię umożliwiające ciągnięcie tego rodzaju bramy. Powinien się też odznaczać większą siłą ciągnięcia i pchania. Są również specjalne napędy do bocznych bram segmentowych, których segmenty mają kształt desek, a nie szerokich paneli;
  • brama uchylna – do takich bram wykorzystuje się przeważnie tradycyjne napędy wyposażone w odpowiednie ramię. Są również specjalne napędy tylko do tego typu bram. Nie podwiesza się ich pod sufitem, lecz montuje na skrzydle bramy od strony garażu. Siłownik jest połączony z metalowym prętem podłączonym do mechanizmu poruszającego bramę. Po uruchomieniu napędu siłownik, obracając się na pręcie, przekręca bramę i unosi ją do góry;
  • brama uchylna na dwa samochody – napęd do takiej bramy powinien mieć większą siłę ciągnięcia i pchania niż ten do zwykłej uchylnej. Teoretycznie można też zastosować dwa napędy mocowane do bramy – po jednym przy każdym z boków, muszą być one jednak perfekcyjnie zsynchronizowane. Siła każdego musi być identycznie ustawiona;
  • brama rozwieralna – takie bramy zazwyczaj pozostawia się bez automatyki. Można jednak wyposażyć je w napęd. Będzie to model tradycyjny, do którego trzeba dokupić specjalne ramiona ciągnące i pchające skrzydła. Nadają się one jednak do bram, których szerokość nie przekracza 3 m. W rozwieralnych można ewentualnie zastosować niektóre rodzaje napędów przeznaczonych do bram wjazdowych. Będą one otwierać bramę na zewnątrz, mogą jednak zawężać nieco wjazd, gdyż montuje się je do ścian garażu.

Drzwi wejściowe do domu – jak wybrać najlepsze?

Wejście do domu musi być przede wszystkim funkcjonalne. Rolą drzwi zewnętrznych jest ochrona...

zobacz więcej
zamknij
Przeczytaj dodatkowo:
Konstrukcja do nietypowych garaży. Boczna brama...

Firma Hörmann uzupełniła swoją ofertę bram garażowych. Od kilku lat obok bram uchylnych, segmentowych i...

Jak ograniczyć straty energii w garażu? Bramy...

Każdy inwestor dąży do maksymalnego ograniczania strat ciepła w swoim domu. Dzięki temu, można znacząco...

Drzwi wejściowe dopasowane do Twoich potrzeb

Wybór drzwi zewnętrznych to wielkie wyzwanie! Są one bowiem wizytówką nie tylko budynku, ale i...

Energooszczędne drzwi na wymiar ThermoPlus

Niedrogie drzwi wejściowe o ponadstandardowym wyposażeniu i doskonałych właściwościach izolacyjnych....

Nowoczesne siłowniki do bram garażowych. Jakie...

Dobry i nowoczesny siłownik do bramy garażowej powinien być szybki i bezawaryjny, a także energooszczędny i...

Segmentowe bramy garażowe - GALERIA elewacji domów

Idealne bramy do pięknych domów. Zobacz nasze propozycje doboru segmentowej bramy garażowej do...

Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.