Obowiązek segragacji odpadów budowlanych! Kto będzie musiał segregować odpady po budowie, rozbiórce lub remoncie domu?
Od 1 stycznia 2025 r. obowiązkowa będzie selektywna zbiórka odpadów budowlanych. Co wchodzi w skład odpadów budowlanych podlegających segregacji? Jak segregować odpady na budowie? Kto będzie miał obowiązek segregować odpady budowlane?
Spis treści
- Jak segregować odpady na budowie?
- Kto ma obowiązek segregacji odpadów budowlanych?
- Kto będzie zwolniony z segregacji odpadów budowlanych?
- Czy firmy budowlano-remontowe są wytwórcą odpadów budowlanych?
- Jakie kary za błędy przy segregacji odpadów budowlanych?
Już wkrótce odpady po budowie, rozbiórce lub remoncie domu trzeba będzie segregować, podobnie jak komunalne. Zmiany w przepisach miały być wprowadzone od 1 stycznia 2023 r., jednak ostatecznie wejdą w życie 2 lata później. Przesunięcie w czasie ma pozwolić przedsiębiorcom odpowiednio dostosować swoją działalność do nowych obowiązków.
Segregacja odpadów po budowie i remoncie lub rozbiórce pozwoli wykorzystać ponownie wiele materiałów, dzięki czemu będzie możliwa większa ochrona środowiska. Recykling odpadów budowlanych to optymalne wykorzystanie każdego rodzaju odpadów oraz zmniejszenie ilości odpadów na składowiskach. Wprowadzenie segregacji odpadów budowlanych jest efektem dostosowania polskiego prawa do unijnej dyrektywy ramowej w sprawie odpadów.
Jak segregować odpady na budowie?
Zgodnie z art. 101a nowelizacji ustawy o odpadach (Dz. U. z 2021 r. poz. 2151, z 2022 r. poz. 2687) odpady budowlane i rozbiórkowe należy zbierać oraz odbierać selektywnie, z podziałem co najmniej na 6 grup:
- drewno,
- metale,
- szkło,
- tworzywa sztuczne,
- gips,
- odpady mineralne, w tym beton, cegłę, płytki i materiały ceramiczne oraz kamienie.
Poszczególne rodzaje odpadów trzeba będzie gromadzić w osobnych pojemnikach. Każdy z nich powinien być opatrzony odpowiednim kodem odpadu. Mimo segregacji odpadów budowlanych nadal będą mogły być zbierane odpady budowlane zmieszane o kodzie 17 09 04, jednak nie mogą się w nich znajdować odpady z żadnej z wymienionych wyżej grup.
Jeśli odpady budowlane i rozbiórkowe nie zostały zebrane i odebrane w sposób selektywny, konieczne będzie poddanie ich sortowaniu z podziałem na co najmniej 6 wyżej wymienionych grup.
Kto ma obowiązek segregacji odpadów budowlanych?
Nakaz segregacji dotyczy:
- wytwórców odpadów,
- podmiotów zbierających odpady budowlane (na podstawie stosownych zezwoleń),
- podmiotów, które przetwarzają te odpady.
Kto będzie zwolniony z segregacji odpadów budowlanych?
Obowiązek segregacji odpadów budowlanych nie dotyczy:
- gospodarstw domowych,
- punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK),
- odpadów budowlanych i rozbiórkowych, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 66 ust. 5.
Jest to rozporządzenie ministra klimatu z 23 grudnia 2019 r. (Dz.U. 2019, poz. 2531), które określa rodzaje odpadów i ich limity ilościowe niepodlegające ewidencjonowaniu. Jeśli jednak roboty budowlane zostaną zlecone firmie, ma ona obowiązek ich segregacji przed oddaniem.
Czy firmy budowlano-remontowe są wytwórcą odpadów budowlanych?
Zgodnie z wymienionym wyżej rozporządzeniem ministra klimatu dotyczącym ewidencjonowania odpadów budowlanych jest ono konieczne, jeśli firma przekracza podane tam limity wielkości wytworzonych odpadów. Dlatego małe firmy budowlano-remontowe mogą uniknąć obowiązku rejestrowania się w bazie BDO (baza danych o podmiotach gospodarujących odpadami) i ewidencjonowania odpadów budowlanych.
Innym sposobem uniknięcia tego obowiązku jest podpisanie umowy ze zleceniodawcą robót, w której zostanie określone, kto odpowiada za zagospodarowanie powstałych podczas prac odpadów.
W odniesieniu do dużych firm budowlano-remontowych można przyjąć, że to one będą odpowiadać za selektywną zbiórkę i ewidencjonowanie odpadów powstających na budowach.
Jakie kary za błędy przy segregacji odpadów budowlanych?
W przypadku odebrania odpadów niesegregowanych albo nieopatrzonych odpowiednim kodem należy liczyć się z karą administracyjną w wysokości od 1000 do 1 000 000 zł. Zasadność udzielenia kary powinna być zweryfikowana przez inspektora Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska.