Wycinka drzew na osiedlu? Spółdzielnia czy wspólnota nie może tego robić samowolnie. Oto zasady

2025-02-28 9:33

Współczesne osiedla boją się wysokich drzew – to jest niestety prawda. Na starych blokowiskach drzewa mogą być problemem, bo sadzono je bez planów i niektóre, szczególnie starsze lub chore, mogą zagrażać budynkom i mieszkańcom lub znajdować się zbyt blisko zabudowy. Spółdzielnia czy zarządca nie może ich jednak usunąć bez konsultacji z mieszkańcami lub urzędnikami.

Wielka wycinka w Lesie Arkońskim

i

Autor: Grzegorz Kluczyńśki

Spis treści

  1. Na czym polega zgłoszenie zamiaru wycinki?
  2. Wycinka tylko na zgłoszenie – sprawdź wymiary
  3. Wycinka – sprawdź terminy
  4. Spółdzielnia, wspólnota mieszkaniowa – wycinka na innych zasadach
  5. Procedura zamiaru wycinki drzew i krzewów dla spółdzielni
  6. Informacja o zamiarze wycinki przez spółdzielnię – jakie terminy?
  7. Usunięcie drzewa na osiedlu - decydują mieszkańcy i urząd

Zacienianie okien niestety nie jest warunkiem wystarczającym do wycięcia drzewa. Zdarzały się przypadki nie tylko samowoli ze strony spółdzielni mieszkaniowych, ale także i samych mieszkańców, którzy wycinali drzewa z terenów wspólnych. Usunięcie drzew i krzewów z terenów osiedlowych wymaga konsultacji i procedur urzędniczych. Może być wymagane zgłoszenie lub wystąpienie o zezwolenie na wycięcie.

Murator Remontuje #2: Montaż podłogi pływającej i listew przypodłogowych
Materiał sponsorowany
Materiał sponsorowany

Na czym polega zgłoszenie zamiaru wycinki?

Wycięcie drzewa z własnej działki wymaga zwykle zgłoszenia. Nie wymaga się zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu w przypadku, gdy rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej - zgodnie z art. 83f ust. 1 pkt 3a ustawy o ochronie przyrody. Oba warunki muszą zostać spełnione jednocześnie. W takiej sytuacji usunięcie drzewa może nastąpić na podstawie zgłoszenia.

W ciągu 21 dni od otrzymania zgłoszenia urząd przysyła urzędnika, który sprawdza zgłoszone drzewo. Drzewa będzie można usunąć po upływie kolejnych 14 dni od oględzin, pod warunkiem, że urząd nie wniesie sprzeciwu (tzw. milcząca zgoda).

Wycinka tylko na zgłoszenie – sprawdź wymiary

Nie potrzeba zezwolenia również na usunięcie drzew, których obwód na wysokości 5 cm od ziemi wynosi mnij niż:

  • 80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonów jesionolistnego i srebrzystego
  • 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego
  • 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew

Na zgłoszenie można też wycinać krzewy albo krzewy rosnące w skupisku, jeśli zajmują powierzchnię mniejszą niż 25 m² oraz drzewa lub krzewy owocowe pod warunkiem, że nie znajdują terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków lub na terenach zieleni.

Wycinka – sprawdź terminy

Wycinać na zgłoszenie wolno jednak tylko tylko poza okresem lęgowym, czyli od 16 października do końca lutego. Jeśli za późno wystąpiliśmy ze zgłoszeniem i procedura przeciągnie się poza ten termin, to legalnie będzie można wyciąć na tej podstawie dopiero w kolejnym okresie, kiedy ptaki nie odbywają lęgi. Jeśli wycinka przypadnie w okresie lęgowym, czyli od 1 marca do 15 października, to bezwzględnie wymagane jest wystąpienie o zezwolenie na usunięcie drzewa i krzewu. Jeśli w tym terminie dokonasz wycinki na podstawie zgłoszenia, grozi wysoka grzywna.

Wycinka na zgłoszenie nie jest bezterminowa. Nie można wycinać na zgłoszenie, jeśli od terminu, w którym było to możliwe, czyli po wizycie urzędnika, kiedy urząd nie zgłosił sprzeciwu (14 dni) upłynęło więcej niż 6 miesięcy.

Spółdzielnia, wspólnota mieszkaniowa – wycinka na innych zasadach

W przypadku wspólnoty mieszkaniowej przy wycince drzew i krzewów zastosowanie mają przepisy takie same, jak przypadku osób fizycznych. Usuwanie wymaga zgłoszenia zamiaru wycinki i przejścia procedury wizyty urzędnika oraz oczekiwania na ewentualny zakaz. Oczywiście z zachowaniem terminów, w których jest to dozwolone w taki sposób.

W przypadku spółdzielni mieszkaniowej wymagana jest procedura wystąpienia o zezwolenie na wycinkę.

Procedura zamiaru wycinki drzew i krzewów dla spółdzielni

Zgodnie ustawą o ochronie przyrody, spółdzielnie mieszkaniowe o zamiarze złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu muszą poinformować:

  • członków spółdzielni,
  • właścicieli budynków lub lokali niebędących członkami spółdzielni,
  • osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali

Sposób, w jaki ma to się odbywać nie jest dokładnie sprecyzowany w ustawie i określony jest jako „zwyczajowy przyjęty”. Musi więc trafić do zainteresowanych kanałami zazwyczaj stosowanymi przez spółdzielnię w wypadku powiadomień. Może to być ogłoszenie wywieszane na klatkach schodowych, ulotka wrzucana do skrzynki pocztowej.

Informacja o zamiarze wycinki przez spółdzielnię – jakie terminy?

Przekazanie informacji o zamiarze wycinki musi nastąpić w ściśle określonym terminie.

Po pierwsze informacja o zamiarze złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu spółdzielnia musi dawać co najmniej 30-dniowy okres na zgłaszanie uwag.

Po drugie wniosek o wydanie zezwolenia na wycinkę skierowany do odpowiedniego organu gminy lub miasta musi być złożony nie później niż 12 miesięcy od upływu terminu, w którym można było zgłaszać uwagi.

Wyżej wymienione terminy nie mają zastosowania w przypadku potrzeby usunięcia drzewa, które zostało uszkodzone, złamane na skutek czynników naturalnych, np. wieku drzewa, porywistego wiatru i może zagrażać bezpieczeństwu ludzi i budynków. Wówczas obowiązują procedury z ustawy o ochronie przyrody dla tego typu przypadków, których celem jest jak najszybsze usunięcie zagrożenia.

Usunięcie drzewa na osiedlu - decydują mieszkańcy i urząd

Ważnym aspektem jest fakt, że spółdzielnia do złożenia wniosku o wycinkę nie potrzebuje zgody wszystkich mieszkańców. Przepisy nie precyzują jednak dokładnie, jaka ilość procentowa przeciwników takiego działania uniemożliwia złożenia wniosku. Jeśli jednak wpłynie znaczna liczba uwag do usunięcia, spółdzielnia z reguły wycofuje się ze złożenia wniosku.

Ostateczna decyzja o możliwości wycięcia nawet w przypadku wielu uwag i tak należy do urzędnika, który może się na to zgodzić lub też nie. Niemniej jednak nikt nie ma prawa usunąć zdrowego drzewa z terenu spółdzielni samowolnie i bez konsultacji.

Murator Google News
Murowane starcie
Taras naziemny - masywny czy lekki. MUROWANE STARCIE

Przeczytaj także: Trendy ogrodnicze na 2025 rok