Prawo budowlane - zmiany 2013. Czy kodeks budowlany skończy z pozwoleniami na budowę?

2012-09-27 11:40
Budowa domu bez pozwolenia na budowę
Autor: Andrzej Szandomirski

Kodeks budowlany ma zastąpić w 2013 r. obowiązujące Prawo budowlane. Jeśli tak się stanie, będzie można rozpocząć budowę domu bez pozwolenia na budowę! Nie będzie trzeba uzyskiwać decyzji o warunkach zabudowy. Co jeszcze się zmieni?

- Dziś prawo zmusza inwestorów do przejścia długiej i skomplikowanej ścieżki prawnej przed budową. Obowiązujące Prawo budowlane z 7 lipca 1994 roku było nowelizowane ponad 70 razy! – mówi Janusz Żbik, podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej (wywiad w „Muratorze” nr 9/2012) . - Kolejne zmiany miały uprościć zasady uzyskiwania pozwolenia na budowę, a spowodowały chaos, w którym gubią się nawet urzędnicy Przepisy są niejednoznaczne – mówi minister - sprzeczne, nie wiadomo, jak je interpretować. Tylko 30% gmin ma plan miejscowy zagospodarowania przestrzennego, na podstawie którego inwestor uzyskuje pozwolenie na budowę. Pozostałe gminy dla każdej inwestycji ustalają w drodze wyjątku indywidualnie warunki zabudowy, tak zwane wuzetki. W Polsce wydawanych jest rocznie około 230 tys. decyzji o pozwoleniu na budowę i aż 160 tys. decyzji o warunkach zabudowy. Nazywanie tej procedury „wyjątkiem” jest nieporozumieniem...

Co by się zmieniło, gdyby w 2013 roku Kodeks Budowlany wszedł w życie?

W tej chwili inwestor, zanim złoży wniosek o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę, musi w różnych urzędach i zakładach zebrać wiele zgód i uzgodnień. Prawo wymaga, by dołączyć pokaźny plik papierów, często o charakterze wyłącznie formalnym.

Kodeks budowlany chce zerwać z taką praktyką, a filozofię prawa oprzeć na domniemanej zgodzie budowlanej. Dopóki działania inwestora byłyby zgodne z prawem, urząd nie wydawałby decyzji ani pism. Inwestor miałby złożyć do starostwa projekt (jeden egzemplarz na papierze, dwa na nośnikach elektronicznych do odczytu). Starosta, burmistrz lub prezydent miasta miałby 30 dni na sprawdzenie zgodności projektu z wytycznymi planu czy też studium dla danego terenu i wydania dziennika budowy. Zgoda byłaby domniemana - milczenie urzędu oznaczałoby, że inwestor mógłby rozpoczynać budowę. Jeśli wystąpiłaby jakaś niezgodność z prawem albo konflikt interesów, inwestor otzrymałby na piśmie sprzeciw w formie decyzji administracyjnej.

Czy zgoda na budowę bez pozwolenia nie będzie zachętą do nadużyć i samowoli budowlanych? – Nie – odpowiada minister Żbik. – Dlaczego mamy zakładać, że w Polsce wszyscy, jeśli tylko mają okazję, są złodziejami? Państwo nie jest i nie może być omnipotentne. Prawo ma się opierać na zaufaniu do obywatela oraz na tym, że przestrzega się ustanowionych reguł.

Zobacz koniecznie: Jest już projekt zmian do nowego Prawa budowlanego

Kierownik budowy, projektant – odpowiedzialni na serio

Kodeks budowlany z jednej strony proponuje uproszczone procedury i zasadę zaufania do inwestorów, a z drugiej poważne traktowanie prawa – jeśli ktoś je złamie, konsekwencje mają być nieuchronne i bolesne. Jeśli kierownik budowy poświadczy w dzienniku budowy nieprawdę, a ten fakt wyjdzie na jaw, z automatu straci uprawnienia do wykonywania zawodu. Projektant, kierownik budowy, czy inspektor nadzoru to osoby zaufania publicznego. Radykalnie zmieni się też rola nadzoru budowlanego. Nie kontrola prewencyjna jak jest teraz, lecz następcza – rygorystyczne działanie wtedy, gdy prawo zostało złamane. Zamiast aktualnie funkcjonujących 376 siedzib powiatowych, ma powstać 100 inspektoratów okręgowych.

Koniec z warunkami zabudowy

Kodeks budowlany ma jeszcze jedną dobrą nowinę dla inwestorów. Nie będzie już wydawana decyzja o warunkach zabudowy, co zniesie uznaniowy charakter zgody na lokalizację i kształt obiektu. W zamian zostaną wprowadzone dwie nowe regulacje istniejące równolegle obok miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Pierwsza to powszechnie obowiązujące Krajowe Przepisy Urbanistyczne, które określą ogólne wyznaczniki terenów, na których można lokalizować inwestycję. Druga regulacja to nowa kategoria prawa miejscowego w zakresie zagospodarowania przestrzennego: miejscowy plan zabudowy. Będą to lokalne plany uchwalane przez radę gminy, które mają służyć – wyłącznie! - zagęszczaniu zabudowy. Będą uwzględniać wyznaczniki architektoniczne dla danego miejsca. W obszarze działania miejscowego planu zabudowy także działki rolne można będzie przeznaczyć pod budowę.

Za to inwestycje na nowych terenach będą wymagały obowiązywania docelowego planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego. W ten sposób zostanie zniesiona uznaniowość lokalizacji obiektów, a samorządy zostaną uwolnione od nacisków mieszkańców. Przestrzeń stanie się przewidywalna.

Tak będzie, jeśli Kodeks budowlany wejdzie w życie. Najwcześniej w 2013 r.

Ważne

Pozwolenie na budowę będzie wymagane dla dużych obiektów, o wysokości powyżej 12 m, kubaturze przekraczającej 5 tys. m3, także tych budynków, których obszar oddziaływania wykracza poza granice działki.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE
Anatol
|

Przede wszystkim te ministry łącznie z ministrem żbikiem i prof. Niewiadomskim piszą nie na temat. Bo nie powstaje Kodeks Budowlany.. Powstaje Kodeks Urbanistyczno-budowlany a to już jest zupełnie co innego. W żadnym Kapitalistycznym panstwie uropy i świata nie ma Urbanistów są Architekci . Nie ma także projektów Urbanistyczno - Budowlanych. Jest to czysty wymysł Socjalizmu i pozostałości struktury Komunistycznej PZPR w każdym obecnym polskim Ministerstwie i we wszystkich jego agendach łacznie z samorządowymi gminami. To czarne towarzystwo umaczane po pachy ssocjalizmem dalej tworzy nomenklature partyjna i KODEKS Uranistyczno-Budowlany by dalej istniec i szkodzić nam polakom . Wziął się do roboty GOWIN żeby to tatałajstwo zmniejszyć, ale ono było tak silne w porozumieniu z Tuskiem że Gowina mówiąc brzydkow wy ... li ze stoła i sami swoje Socjalistyczne Sztandary dalej niosą ponad naszymi głowami. Przeczytałem te tezy Kodeksu Urbanistycznego-Budowlanego i mam dwa marzenia
1) wykreślić słowo urbanistycznego i zostawić tylko Kodeks Budowlany;
2) rozwiazać towarzystwo Urba`nistow Polskich i każdemu Architektowi napisać Architekt wykonawca Architektury i Zagospodarowania Terenu. Termin Urbanistyka usunąć z zagadnien budownictwa usunać możliwość bycia urbanistą jeśli nie ukończył wydzialu architektury i nie otrzymał dyplomu co najmniej inżyniera architekta lub inżyniera budownictwa. Obecni urbaniści nie są przygotowani edukacyjnei do wykonywania zadan architektury i urpanistyki. To są jakieś magistry bez wykształcenia technicznego. To jest podstawowy bład tego zwodu. Absolwent Wydziału Architektury

marek
|

Bzdury kompletnie pod dyktat deweloperow a jak znowu powstaną slumsy to będizemy to odkręcać 100 lat. w całym świecie nie można budować gdzie się chce a tylko tam gdzie prawo miejscowe zezwala. W tym projekcie wyrzucamy cale planowanie na poziomie gminy zaslaniając się "przepisami krajowymi". PS. do takich rozwiązań trzeba zmienić konstytucyjny zapis o roli samorządu terytorialnego.

IWL
|

Jeżeli dla urzędników - jak widać powyżej - obecne prawo jest niejasne to tym bardziej to co jest przygotowywane w postaci Kodeksu budowlanego będzie bardzo niejasne. Przyczyną fiaska kolejnych ułatwień w ramach Prawa budowlanego było nie to, że wprowadzane przepisy były niejasne - bo były i są oczywiste, a dbałość o własną wygodę i unikanie odpowiedzialności przez administrację. Dlatego przyszłość w kontekście Kodeksu budowlanego widzę w ciemnych barwach. Piszę o tym obszerniej na:
http://www.mysleinaczej.pl/...

Prawo cywilne
|

Dlaczego zmiana prawa budowlanego nastepuje dopiero teraz? Pod koniec drugiej kadencji rzadów koalicji PO-PSL? Czy jest to taki sam skok na kasę jak "mieskania za zł" za czasów PiS? Jeżeli będzie odpowiedzialność osób z uprawnieniami to gdzie jest teraz ta odpowiedzialność, i co z uwolnieniem zawodu inżyniera? Jak będą rozstrzygane skargi z prawa cywilnego w przypadku spraw nieregulowanych prawem budowlanym - sprawy 5 letnie w sądach? Jakie jest uzasadnienie dla 12 m wysokości i 5 tyś m.sześć. kubatury a nie np dla 10m i 7tyśm3 kubatury, co to za różnica? Jak rząd sobie wyobraża ten swoisty program "młodzi na swoim" skoro najtańszy domek 100m.kw. drewniany w średnim standardzie kosztuje 70tyś zł a uzbrojona działka po wiekszym miestem pod taki dom 150tyś.zł

kasia
|

nic się nie zmieni jak prawo będą interpretować takie osoby jak bobo - czytaj ze zrozumieniem

mann
|

Banda idiotów pozoruje działania ! Zamiast wymyślać kolejne ( polskie ) kretynizmy, niech ta banda idiotów przetłumaczy na j.pol. i wdroży np. przepisy niemieckie, albo francuskie, albo ...
Jak oni ( ci idioci ) coś wymyślą, to ręce opadają !

Jacek
|

Jak będzie się miał zapis w nowym prawie budowlanym dotyczącym budowy na działkach rolnych, po zmianie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych, która weszła w życie z dniem 25 maj 2013r. mówiąca że na I-III klasie ziemi nie będzie można się budować ,tylko będzie potrzebna zgoda ministra do spraw rozwoju wsi.

dzon
|

bzdury wypisuja, nie da sie budowac bez ustalenia warunków zabudowy gdzie nie ma planów a nikt ich nie zrobi szybko :) zmienia nazwe papierka tak jak z "pozolenie na budowe" na zgłoszenie ;)

Kajka
|

Bzdura, że to coś ułatwi. Ja na pozwolenie na budowę czekałam tylko 1,5 miesiąca. Za to od 7 miesięcy czekam na przyłącze prądu. W okolicach Sieradza. Zakład Energetyczny PGE Łódź teren podpisał umowę z jednym jedynym wykonawcą niejakim Panem Strzelczykiem, który obiecuje, że zrobi, ale nic nie robi, czeka wiadomo na co. Nie ma możliwości, aby wykonał to przyłącze ktoś inny. Monopol kwitnie. W Zakładzie Energetycznym, gdy się pytam, tylko się głupio śmieją, mówią, że mają 1,5 roku na wykonanie przyłącza. Co z tego, że mam pozwolenie na budowę, jak od wielu miesięcy nie mogę nic zrobić?

Leszek
|

Hej z tym nowym prawem to będzie dopiero ...a u nas to wymóg konieczny mieć takiego kierownika budowy? inaczej nie mogę rozpocząć budowy domu czy jak?