Gwarancja na materiały budowlane. Co nam daje? Czy zawsze można z niej skorzystać?

2024-09-18 23:03

Wszystkie wyroby wprowadzane na rynek są objęte rękojmią, która trwa 2 lata. Dodatkowo na wiele z nich można uzyskać gwarancję jakości, często wieloletnią. Co nam daje gwarancja na materiały budowlane? Czy zawsze można z niej skorzystać?

materiały budowlane ceny
Autor: Getty Images Drożeją materiały budowlane, m.in. chemia budowlana

Spis treści

  1. Co to jest gwarancja?
  2. Czego dotyczy gwarancja?
  3. Forma gwarancji
  4. Zastrzeżenia w gwarancji
  5. Czy zawsze reklamacja będzie skuteczna?

Materiały budowlane powinny przetrwać wiele lat – służą do wznoszenia budynków, które będą użytkowane nawet przez pokolenia. Gwarancja zapewnia odpowiednią jakość materiału, wyrobu czy urządzenia. W razie wykrycia wad produktu jest podstawą do złożenia reklamacji i domagania się naprawy, zwrotu pieniędzy lub wymiany na nowy egzemplarz. Gwarancja daje poczucie bezpieczeństwa konsumentowi. Zobaczmy, na czym ona polega.

Co to jest gwarancja?

Gwarancja jest dobrowolną deklaracją zapewniającą o właściwej jakości produktu. Gwarancja jest udzielana przez gwaranta – może nim być producent wyrobu budowlanego, jego importer, dystrybutor lub sprzedawca. Długość gwarancji jest deklarowana przez tego, kto ją wydaje. Punktem odniesienia co do jakości produktu są obowiązujące normy, a także normy wewnętrzne opracowane przez przedsiębiorstwa. Oświadczenie gwarancyjne powinno zawierać co najmniej: nazwę oraz adres gwaranta,

  • określenie wyrobu, którego dotyczy,
  • zakres terytorialny,
  • czas trwania gwarancji i jej warunki,
  • podstawowe dane potrzebne do dochodzenia roszczeń z tytułu gwarancji.

Czego dotyczy gwarancja?

Zależnie od rodzaju materiałów, wyrobów, urządzeń wykorzystywanych podczas budowy i wykańczania domu gwarancja może dotyczyć różnych cech jakościowych i mieć różny wymiar. Możemy znaleźć gwarancje kilku-, a nawet kilkudziesięcioletnie. Na przykład producenci okien i drzwi udzielają 7 lat gwarancji na szczelność zestawów szybowych, ale 5 lat na okucia, 3 lata na powłoki lakiernicze kryjące i 2 lata na transparentne. Na długość gwarancji ma wpływ miejsce montażu, na przykład bliska odległość od morza albo lokalizacja w strefie przemysłowej o wysokim zanieczyszczeniu powietrza. Takie zastrzeżenia znajdziemy w gwarancjach na okna lub blachy i blachodachówki do krycia dachów. W przypadku blach dachowych długość gwarancji zależy także od rodzaju powłoki ochronno-dekoracyjnej i może wynosić 10, 20, a nawet 50 lat.

Forma gwarancji

Konsument powinien otrzymać oświadczenie gwarancyjne, najlepiej na piśmie. Wiele firm deklaruje, że zachowanie faktury czy paragonu jest podstawą do reklamacji, bo potwierdza posiadanie przez konsumenta uprawnień z tytułu gwarancji. Istotne jest jednak, żeby posiadać informacje dotyczące zakresu gwarancji i jej warunków. Wiele przedsiębiorstw prowadzi elektroniczny system rejestracji swoich produktów i zaleca, żeby wpisać do niego zakupiony produkt. Jest to między innymi formą potwierdzenia gwarancji. System może też przypominać o obowiązkowych serwisach. Brak jakiejkolwiek dokumentacji dotyczącej uprawnień gwarancyjnych może utrudnić dochodzenie roszczeń.

Zastrzeżenia w gwarancji

Wystawca gwarancji wymienia bardzo wiele warunków, od których jest uzależnione uznanie ewentualnej reklamacji. Przede wszystkim wymagany jest prawidłowy transport i montaż, często wykonany wyłącznie przez autoryzowaną ekipę producenta z zastosowaniem zalecanych przez producenta akcesoriów. Następnie należy użytkować wyrób zgodnie z przeznaczeniem, regularnie poddawać niezbędnym zabiegom konserwacyjnym, przeprowadzać wymagane w gwarancji przeglądy, które powinny odbywać się w określonych odstępach czasu. W przypadku kotła lub pompy ciepła regularny serwis, przynajmniej w okresie gwarancji, będzie wykonywany przez użytkowników, bo przekłada się on na prawidłową pracę urządzenia. Jednak gdy weźmiemy pod uwagę na przykład blachodachówki o 50-letniej gwarancji, kto będzie pamiętał o wymaganych przeglądach dachu po 15 czy 20 latach? Niedotrzymanie któregokolwiek warunku gwarancji jest podstawą do nieuznania reklamacji.

Czy zawsze reklamacja będzie skuteczna?

Gwarancja dotyczy wad fabrycznych. W przypadku materiałów budowlanych dochodzenie roszczeń z tytułu gwarancji czasem może być bardzo trudne. Takie sprawy często trafiają do sądu. Jak udowodnić producentowi betonu, że mieszanka była niewłaściwej jakości, gdy ten może zastrzec, że nie była ona odpowiednio pielęgnowana po ułożeniu? Często niemożliwe jest dochodzenie roszczeń, ponieważ firma, która dała gwarancję, już nie istnieje. Podobnie kłopotliwa jest sytuacja z reklamacją wyrobów, których już dana firma nie produkuje. W takiej sytuacji zwykle ma się prawo do kupienia nowych wyrobów o takim samym standardzie. Tylko co zrobić, gdy mamy 200 m2 dachu i uznano reklamację 20 m2 dachówek, ale nie możemy już kupić identycznych.

Czytaj też: Z czego budować dom? Jakie materiały są najlepsze?

Listen to "Dom dotknięty powodzią. Jak zadbać o bezpieczeństwo. Piotr Laskowski, redaktor naczelny Muratora" on Spreaker.
Dom naprawdę energooszczędny. Pogad@ne. Zbudowane
Materiał sponsorowany
Nasi Partnerzy polecają