Pompuj ciepło z głową - kampania informacyjna dotycząca pomp ciepła
Kampania informacyjna „Pompuj ciepło z głową” jest skierowana do indywidualnych inwestorów, którzy są na etapie wyboru urządzenia grzewczego i zdecydowali się na montaż pompy ciepła, albo od niedawna ją użytkują. Inicjatorem kampanii jest Polska Organizacja Rozwoju Technologii Pomp Ciepła (PORT PC). Jednym z partnerów tego przedsięwzięcia jest Murator.
22 marca 2024 r. wystartowała kampania informacyjna „Pompuj ciepło z głową”. Z tej okazji uczestniczyliśmy w zorganizowanej przez PORT PC konferencji prasowej.
Główne cele kampanii, to wzmocnienie świadomości właścicieli domów, jakie korzyści ekologiczne i ekonomiczne wynikają z korzystania z pomp ciepła, a także wyjaśnienie najważniejszych zasad efektywnego i niezawodnego doboru, montażu i eksploatacji tych urządzeń. Innymi słowy, kampania „Pompuj ciepło z głową” ma pokazać wszystkim zainteresowanym, jak ważna przy inwestycji w pompę ciepła jest kompleksowość działań: odpowiednie przygotowanie budynku, precyzyjny dobór urządzeń, ich prawidłowy montaż, profesjonalny serwis i prawidłowa obsługa.
Fakty i mity z Muratorem
Jednym z elementów kampanii będzie cykl filmów i artykułów „Fakty i mity o pompach ciepła”, które powstają w ramach współpracy PORT PC i Muratora. Będziemy je publikować na stronach murator.pl.
Będą to materiały tworzone w oparciu o wizyty w domach inwestorów z całej Polski. Przedstawimy ich doświadczenia i opinie, które opatrzą komentarzami doświadczeni, sprawdzeni fachowcy lub eksperci. Chcemy w ten sposób obalać mity na temat pomp ciepła. Planowane tematy, to:
- Pompa ciepła – ile naprawdę zużyje prądu
- Grzałki elektryczne w pompie ciepła – dlaczego są potrzebne, kiedy się włączają
- Pompa ciepła powietrzna czy gruntowa – różnice, które warto znać
- Pompa ciepła – co się liczy oprócz mocy i ceny
- Czy pompa ciepła „lubi” grzejniki
- Pompa ciepła i fotowoltaika – opłaca się, czy nie? Warunek konieczny
- Pompa ciepła – 7 błędów powodujących duże zużycie prądu
- Pompa ciepła – cicha, czy głośna
- Jak dbać o pompę ciepła – to musisz wiedzieć
- Zadowoleni z pompy ciepła? Opinie właścicieli domów
Oprócz tego kampania obejmuje publikację cyklu miniporadników dla inwestora indywidualnego (również w wersji wideo), w którym pojawią się odpowiedzi na pytania:
- Jak wybrać instalatora pomp ciepła?
- Jak optymalnie obsługiwać pompę ciepła?
- Czy Twój budynek jest gotowy na pompę ciepła?
- Jak wybrać pompę ciepła?
- Koszty ogrzewania budynków
- Dlaczego warto zamontować pompę ciepła w nowym budynku?
Ambasador kampanii – dr inż. Marek Miara
Ambasadorem kampanii „Pompuj ciepło z głową” jest dr inż. Marek Miara - ekspert w obszarze technologii pomp ciepła, cieszący się dużym uznaniem i międzynarodową rozpoznawalnością. Długoletni pracownik Instytutu Fraunhofera ISE z siedzibą główną we Freiburgu w Niemczech, autor wielu publikacji naukowych z zakresu pomp ciepła oraz budownictwa energooszczędnego. Prelegent oraz organizator licznych konferencji.
Obecnie koordynuje tam wszelkie działania związane z tematem pomp ciepła. Uczestnik wielu międzynarodowych i niemieckich projektów naukowo-badawczych. Przewodzi m.in. projektowi „Heat Pumps in Multi-Family Buildings” (Annex 50) w ramach IEA Heat Pump Technologies Programm (program Międzynarodowej Agencji Energetycznej). Zasiadał w wielu gremiach opracowujących wytyczne VDI (Verband Deutscher Ingenieure).
Jest członkiem zarządu niemieckiego Towarzystwa Chłodu i Technik Klimatyzacyjnych DKV e.V. Jest też członkiem zarządu Europejskiego Stowarzyszenia Pomp Ciepła (EHPA), a także członkiem Polskiej Organizacji Rozwoju Technologii Pomp Ciepła (PORT PC), od wielu lat aktywnie działającym na rzecz harmonijnego rozwoju i popularyzacji tej technologii w naszym kraju.
W 2013 r. został nagrodzony statuetką PORT PC za wkład w rozwój branży pomp ciepła w Polsce.
Dr inż. Marek Miara jest autorem 12-odcinkowego bloga „Pompy ciepła w istniejących budynkach”, który będzie prezentowany co miesiąc na stronie internetowej kampanii pompujcieplozglowa.pl