Odśnieżanie chodnika, podjazdu i schodów. Sposoby układania kabli grzejnych

2017-12-01 17:41
Odśnieżanie chodnika i podjazdu - maty grzejne
Autor: Devi Można ogrzewać całą powierzchnię wjazdu do garażu i stosować do tego zarówno kable, jak i maty grzejne - wtedy cały podjazd będzie odśnieżony

Śnieg leżący na chodnikach, podjazdach i schodach stanowi poważny problem. Jeśli nie lubimy ręcznego odśnieżania chodnika, mogą to z nas zrobić elektryczne kable grzejne lub maty. Zobacz, w jaki sposób można je układać, na co nalezy zwrócić uwagę i jak dobrać je do rodzaju ogrzewanej nawierzchni.

Wybrane przez nas ogrzewanie przeciwoblodzeniowe musi uwzględniać warunki klimatyczne panujące w danym rejonie, rodzaj nawierzchni i jej położenie.

Nawierzchnia znajdująca się nad powierzchnią ziemi (na przykład na schodach zewnętrznych lub tarasie osadzonym na słupkach) i wychładzana dodatkowo od spodu wymaga zainstalowania przewodów grzejnych o wyższej mocy niż ułożona bezpośrednio na gruncie (tabela 1 i 2). Rodzaj zastosowanych kabli grzejnych i ich moc jednostkowa oraz sposób ułożenia zależą od rodzaju nawierzchni, która ma być ogrzewana (tabela 3).

Jak odśnieżać podjazd

Przewody grzejne nadają się do ochrony dachów, rynien, rur spustowych, chodników, podjazdów oraz rur kanalizacyjnych i zbiorników, maty do zabezpieczenia chodników i podjazdów. Na zewnątrz budynków instalowane są przewody jednostronnie lub dwustronnie zasilane, stało- albo zmiennooporowe. Przewody dwużyłowe zasilane jednostronnie są wygodniejsze do układania, ponieważ podłącza się je do zasilania tylko z jednej strony. Przewód zasilany dwustronnie ma jedną żyłę, której oba końce trzeba połączyć z instalacją elektryczną. Przewody zmiennooporowe, zwane także samoregulującymi, potrafią dostosować moc do warunków otoczenia - w wodzie o temperaturze 0°C (która w każdej chwili może się zamienić w lód) wynosi ona 28 W/m, w powietrzu o temperaturze 0°C – tylko 16 W/m. Tę cechę można w pełni wykorzystać właśnie wtedy, gdy użyje się ich do ochrony przed śniegiem i lodem.

Sprawdź też:

Nowoczesna instalacja antyoblodzeniowa to odpowiednie elektryczne przewody grzejne. Mogą mieć one postać luźnych kabli lub być ujęte w specjalne, gotowe do montażu maty. Do odśnieżania i odmrażania chodników oraz podjazdów zazwyczaj stosuje się maty wykonane ze specjalnych, wzmocnionych kabli grzejnych. Mogą być one układane pod betonem, asfaltem, płytami chodnikowymi, płytami piaskowca lub kostką brukową. Pracują pod napięciem 230 lub 400 V i rozgrzewają się do temperatury około 60°C. Ich instalacja jest łatwa i nie zajmuje wiele czasu – maty rozwija się z rolki z zachowaniem odpowiedniego kierunku oraz odstępów między poszczególnymi pasami.

System przeciwoblodzeniowy można wykonać także z kabli grzejnych. Długość przewodu do ogrzania chodnika i podjazdu jest uzależniona od mocy, jaką chcemy uzyskać. Kable grzejne sprawdzą się również przy zabezpieczeniu schodów. Układa się je na głębokości 5 cm pod powierzchnią stopni w minimalnych odstępach około 5-6 cm, równolegle do najdłuższego boku.

Układanie kabli grzejnych na chodnikach i podjazdach

Matę lub przewody grzejne układa się na utwardzonym podkładzie pokrytym warstwą piasku lub suchego betonu. Do zamocowania przewodów do podłoża stosuje się specjalne uchwyty lub siatkę montażową. Przed ułożeniem właściwej nawierzchni przewody lub matę pokrywa się warstwą ubitego piasku.

Montaż przewodów lub siatki w wylewanej nawierzchni betonowej wymaga odmiennego postępowania. Elementy grzejne mocuje się bezpośrednio na utwardzonym podkładzie, a następnie pokrywa warstwą betonu o minimalnej grubości 5 cm. Włączenie instalacji grzejnej może nastąpić dopiero po całkowitym związaniu warstwy betonowej, czyli nie wcześniej niż po 30 dniach.

Układając przewody i maty grzejne w warstwie betonowej, należy zwrócić uwagę na szczeliny dylatacyjne. Mogą przez nie przechodzić tylko zasilające przewody „zimne”, i to pod warunkiem że będą osłonięte metalową rurką o długości co najmniej 50 cm. Wszystkie prace muszą być skoordynowane z robotami drogowymi.

Przewody grzejne układane na podłożu z asfaltu lub na powierzchniach zawierających masy bitumiczne muszą być specjalnego typu – zabezpieczone fluoropolimerowym płaszczem ochronnym.

Sterowanie ogrzewaniem przeciwoblodzeniowym

Do połączenia przewodów grzejnych ze sterownikiem służą odcinki „zimnych” przewodów oraz puszki i zestawy przyłączeniowe. Wolne końce przewodów grzejnych zabezpiecza się zestawami zakończeniowymi.

Wchodzące w skład systemu czujniki wilgoci i temperatury umożliwiają oszczędzanie energii. Działają identycznie jak w systemach ochrony rynien i dachów – podczas mrozu, ale przy braku opadów nie ma przecież potrzeby podgrzewania schodów, podjazdów czy chodników.

Nowoczesne sterowniki pozwalają na programowanie czułości czujnika wilgoci oraz zakresu temperatury, w którym układ ma pracować. Sterownik może także mieć funkcję zabezpieczenia przed marznącym deszczem oraz możliwość kontroli współdziałających z nim czujników i wyświetlać rodzaj stwierdzonego uszkodzenia.

Kable grzejne zamontowane w pasie pod szyną jezdną bramy przesuwnej zabezpieczą bramę przed zablokowaniem jej przez śnieg lub przymarznięciem do podłoża.

Usuwanie śniegu ze schodów

Zgodnie z zaleceniem producentów moc przewodów grzejnych instalowanych na schodach zadaszonych powinna wynosić 250 W/m2, na nieosłoniętych – 300 W/m2. Z tego wynikają moc jednostkowa i gęstość ułożenia przewodów na stopniach i podestach schodów.

Przewody o mocy jednostkowej 20 W/m należy układać w odstępach 5-centymetrowych, a między odcinkami przewodów o mocy 25 W/m zachować odstęp 6 cm. Ponieważ podstopnie (pionowe ścianki stopni) nie są ogrzewane, skrajny odcinek przewodu należy układać możliwie blisko pionowej ścianki stopnia.

W nowo budowanych schodach przewody najlepiej ułożyć we wcześniej zrobionych bruzdach, a następnie przykryć je zaprawą cementową. Na schodach istniejących ułożenie przewodów grzejnych wiąże się z koniecznością podniesienia poziomu stopni, ponieważ trzeba je przykryć warstwą betonu o grubości co najmniej 3 cm.

Potrzebną ilość przewodu zasilanego jednostronnie określa się najpierw dla jednego stopnia, mnożąc jego długość przez liczbę równolegle ułożonych odcinków i dodając zapas na odcinki łączące równy podwojonej szerokości stopnia.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają