Wzmocnienia w bramach garażowych. Dlaczego są tak ważne?
Nie każdy użytkownik bramy garażowej zdaje sobie sprawę z tego, czym jest tak zwany efekt bimetaliczny i jakie niesie niebezpieczeństwo. Postaramy się zatem przybliżyć to pojęcie oraz podpowiedzieć, jak uchronić bramy segmentowe przed tym niepożądanym zjawiskiem.
Najmodniejsze ostatnio bramy to te w ciemnych kolorach – antracytowe, grafitowe, utrzymane w ciemnych odcieniach brązu i bordo. Mocno kontrastują one z białymi elewacjami budynków. Niestety, choć bramy takie pięknie wyglądają, są bardziej narażone na odkształcenia niż modele w jasnych barwach. W upalne, letnie dni, płaszcz ciemnej bramy garażowej potrafi się rozgrzać do temperatury 70oC. Miejscami podwyższonego ryzyka są pod tym względem elewacje południowe, wschodnie i południowo-wschodnie, które w ciągu dnia pozostają najdłużej wystawione na działanie promieni słonecznych. Między temperaturą zewnętrznej powierzchni bramy, a temperaturą powierzchni wewnętrznej, powstaje znaczna różnica. Od środka temperatura jest bowiem przeważnie o połowę niższa. W takich właśnie warunkach następuje efekt bimetaliczny, prowadzący do odkształcenia bramy.
Efekt bimetaliczny
Powstaje on wtedy, gdy w elemencie, takim jak płaszcz bramy, dochodzi do znacznych różnic temperatury, między powierzchnią zewnętrzną i wewnętrzną. Metal, z którego jest wykonana powierzchnia bramy narażony jest wówczas na niejednorodne tempo zmian liniowych. Skutkiem są jego wygięcia. Efekt ten jest tym wyraźniejszy, im różnica między temperaturą zewnętrzną a wewnętrzną jest większa. Efekt ten jest zatem zjawiskiem rzadszym w przypadku bram jasnych, które zdolne są odbijać znaczną część ciepła. Groźny jest wtedy, gdy brama jest ciemna, a w dodatku znajduje się w miejscu silnie nasłonecznionym.
Sposób na efekt bimetaliczny
Nawet najbardziej profesjonalny montaż bramy i najwyższa dbałość o nią podczas użytkowania nie wystarczą, by uniknąć efektu bimetalicznego, kiedy to garaż położony jest od nasłonecznionej strony domu. Bardzo modne w minimalistycznej architekturze domów jednorodzinnych są ostatnio szerokie, często dwustanowiskowe, bramy w kolorze antracytowym. Takie duże i ciemne bramy szczególnie narażone są na skutki nagrzewania powierzchni. Ogromna różnica temperatury między zewnętrzną a wewnętrzną strona bramy może spowodować łukowate wygięcie segmentów na zewnątrz garażu. Im większe bramy – tym bardziej się wyginają, co powodować może ich nieszczelność, a nawet blokowanie w prowadnicach. Temu jednak można zaradzić. Firma HÖRMANN fabrycznie wyposaża szerokie bramy w zestaw wzmocnień. Ich montaż musi odbyć się w czasie instalacji bramy, ale jeszcze przed umieszczeniem paneli w otworze.
Krzysztof Horała, prezes firmy HÖRMANN Polska