Wygodny zjazd do garażu. Jaka brama garażowa do garażu podziemnego?

2016-09-11 2:00 Karolina Matysiak-Rakoczy
Brama do garażu
Autor: HÖRMANN Do garaży usytuowanych pod budynkiem nadają się zarówno bramy segmentowe jak i bramy uchylne. Trudności może tu sprawić montaż bramy rozwieralnej

Wjazd do garażu samochodem jadącym po stromym i wąskim zjeździe to wątpliwa przyjemność. Aby korzystanie z niego nie było karkołomnym wyczynem pochyły zjazd musi być wygodny i bezpieczny.

Garaż sytuuje się pod budynkiem najczęściej wtedy, kiedy piwnica jest na tyle rozległa, że można przeznaczyć jej część dla samochodu, albo kiedy układ działki nie pozwala na postawienie go nigdzie indziej. Na małej lub wąskiej działce nie zmieści się garaż wolno stojący lub dostawiony z boku budynku, a na terenie nierównym lub na skarpie takie rozwiązanie byłoby nawet niewskazane. Tam zaleca się minimalizowanie powierzchni obrysu budynku i stawianie raczej domów o kilku niedużych kondygnacjach niż rozległych w planie. Z garażem znajdującym się poniżej poziomu ulicy wiążą się jednak pewne niedogodności. Aby korzystanie z niego było komfortowe, trzeba starannie przygotować wjazd do garażu, czyli w tym przypadku – pochyły zjazd.

Zobacz także: Garaż pod budynkiem: bezpieczny zjazd

Wygodny zjazd do garażu

Minimalna szerokość bramy garażowej to 2,3 m. Zjazd powinien być jednak z każdej strony przynajmniej o 0,5 m szerszy, chociażby po to, aby móc otworzyć drzwi samochodu. Za optymalną szerokość zjazdu do jednostanowiskowego garażu uznaje się 3,5-4 m. Taka przestrzeń wystarcza do niezbędnego manewrowania, a powierzchnia zjazdu nie jest przesadnie droga w wykończeniu.

Problem może sprawić zapewnienie wystarczającej długości zjazdu. Od niej zależy przecież nachylenie głównej pochylni – im zjazd krótszy, tym bardziej stromy. Stopień nachylenia powierzchni nie powinien przekraczać 25%, co oznacza, że w przypadku garażu zagłębionego na 2,5 m odcinek między bramą garażową a wjazdową (mierzony prostopadle do bramy) musi mieć długość przynajmniej 10 m. Aby zjazd był wygodny, czyli jego spadek nie przekraczał 15%, ta długość musi się zwiększyć aż do 17 m. Nie zawsze udaje się wygospodarować tyle przestrzeni, wiele domów jest odsuniętych od ogrodzenia tylko o normowe 4 m. W takiej sytuacji zamiast nadmiernie zwiększać spadek zjazdu, lepiej rozważyć zmniejszenie głębokości posadowienia budynku (a więc również garażu), ograniczając ją tylko do strefy przemarzania, czyli 0,8-1,2 m.

Między zjazdem a jezdnią

Warto pamiętać, że stroma pochylnia główna tworzy z płaskim podłożem ulicy i garażu dość ostry kąt będący pułapką zwłaszcza dla długich samochodów. Wypukłość przy bramie wjazdowej może uszkodzić podwozie, a podczas wjeżdżania lub wyjeżdżania z garażu łatwo zarysować spód zderzaka. Dlatego, jeśli to tylko możliwe, na długości zjazdu powinno się wykonywać fragmenty przejściowe o spadku mniejszym niż pochylnia główna. Łagodzą one załamania powierzchni i zmniejszają ryzyko uszkodzenia podwozia samochodu, ale – niestety – o kilka metrów wydłużają zjazd.

Wygodny zjazd do garażu
Autor: Agnieszka i Marek Sterniccy Rozwiązanie zjazdu przy dużej i małej odległości między domem a ulicą. Powiększ rysunek.

Wjazd na zjazd

Parkowanie przed bramą wjazdową w celu jej otwarcia powoduje chwilowe blokowanie jezdni. Przy narastającej liczbie samochodów stało się to, zwłaszcza na osiedlowych uliczkach, dosyć uciążliwe. Problem ten został rozwiązany dzięki zmianom w warunkach uzyskania pozwolenia na budowę. Określa się w nich minimalną odległość bramy wjazdowej od ulicy. Wynosi ona 3 m, czyli tyle co minimalny promień skrętu. Zmiana ta miała na celu umożliwienie swobodnego wjazdu na posesję samochodów ciężarowych, karetek czy straży pożarnej, ale przy okazji spowodowała powstanie pod każdą bramą trzymetrowego podjazdu.

Trzeba jednak pamiętać, że cofnięta względem ulicy brama skraca długość pochyłego spadku. Rodzaj zjazdu ma niemałe znaczenie podczas wyboru bramy garażowej. Bramy rozwierne lub bramy uchylne wymagają pozostawienia przed samochodem przynajmniej 1-2 m odstępu. Dlatego w garażach z krótkim i stromym zjazdem najlepiej sprawdzają się bramy rolowane lub bramy segmentowe, które nie zajmują przestrzeni przed samochodem.

WIDEO: Nowoczesna brama garażowa

Rozwijamy nasz serwis dzięki wyświetlaniu reklam.

Blokując reklamy, nie pozwalasz nam tworzyć wartościowych treści.

Wyłącz AdBlock i odśwież stronę.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Pozostałe podkategorie
KOMENTARZE