Wygodny i funkcjonalny garaż
Garaż, który jest tylko „sypialnią samochodu”, to mało ekonomiczna inwestycja. Jego budowa bardziej się opłaci, jeśli nadamy mu charakter wygodnego, wielofunkcyjnego pomieszczenia. Radzimy, jakie wymiary powinien mieć garaż oraz jakie funkcje może pełnić. Podpowiadamy, jak zapewnić w garażu wentylację oraz czym wykończyć ściany i podłogę w garażu.
Czy warto budować garaż o powierzchni kilkunastu metrów kwadratowych dla jednego użytkownika, jakim jest auto? Jeśli planujemy zbudowanie pomieszczenia otoczonego pełnymi ścianami i dachem, warto może dodać kilka metrów, aby wykorzystać je w stopniu maksymalnym i satysfakcjonującym wszystkich domowników. Z ciasnego i sporadycznie używanego pomieszczenia garaż może się zmienić w funkcjonalne wnętrze, z którego często się korzysta.
Dla komfortu najlepiej mieć garaż... w domu. Blisko, połączony z częścią mieszkalną wygodnym przejściem, zgrany stylem z domem i harmonijnie wpisujący się w warunki narzucone przez kształt i usytuowanie w terenie działki.
Garaż, do którego można przejść pod dachem, nie moknąc w czasie deszczu, szybko i wygodnie wsiąść do samochodu ciepłego zimą - bez odśnieżania i skrobania szyb, a chłodnego latem. Na tyle duży, żeby każdy z domowników wjeżdżał do niego bez stresu i wysiadał z samochodu bez wciągania brzucha, jak to ma miejsce na parkingach wielu centrów handlowych. W miarę możliwości na dwa samochody, aby uniknąć losowania, kto dziś stoi na zewnątrz.
Przepisowe wymiary garażu
Obowiązujące przepisy określają tylko minimalne wymiary garażu. Stanowisko postojowe w garażu powinno mieć szerokość co najmniej 2,5 m i długość 5 m. Oprócz tego odległość od boku samochodu do ściany musi wynosić przynajmniej 0,3 m. Warto pamiętać o tym, że poszczególne marki samochodów mają różne wymiary. Przyjmuje się, że samochód średniej wielkości ma długość do 4,5 m i szerokość do 1,7 m. Zatem minimalne wymiary wewnętrzne garażu jednostanowiskowego to 3,1 x 5,6 m. Z pomieszczenia tej wielkości można korzystać, ale o wygodzie i dodatkowych funkcjach nie ma mowy.
Przy planowaniu garażu warto uwzględnić sprawność fizyczną i umiejętności kierowania samochodem wszystkich użytkowników, a także ich wzrost. Według przepisów wysokość garażu w świetle konstrukcji musi wynosić co najmniej 2,2 m, a przewody i urządzenia instalacyjne być montowane pod sufitem 2 m. Jednak dobrze te wymiary skorygować z myślą o wysokich domownikach. Aby czuć się komfortowo, człowiek powinien mieć nad głową około 40 cm wolnej przestrzeni.
Pamiętajmy też o tym, że garaż, który zbudujemy, będzie nam służył wiele lat. Dziś mamy jeden samochód, za rok może się pojawić drugi. Często rower lub dwa. A może zamieszka z nami babcia o ograniczonej sprawności ruchowej lub ktoś, komu potrzebny będzie wózek inwalidzki? Wielkość garażu powinniśmy planować z myślą o przyszłości.
Nie tylko samochód - dodatkowe funkcje garażu
Powiększenie garażu pozwala ograniczyć powierzchnię pomieszczeń gospodarczych wewnątrz domu. Przeniesienie części ich funkcji do garażu (lub w jego okolice) może być korzystne dla wnętrza domu.Poza tym w każdym domu potrzebne są sprzęty, których lepiej nie trzymać w czystym i suchym pomieszczeniu gospodarczym, na przykład kosiarka, łopata do odśnieżania, miotły, wąż ogrodowy czy opony zimowe.Garaż jest dobrym miejscem na drewno do kominka, deskę surfingową, kajak, meble ogrodowe, przyczepę, rowery. Część pomieszczenia może być przeznaczona na kącik hobbystyczny. Przy garażu można wydzielić pokój do prób muzycznych (wtedy garaż musi mieć zapewnioną odpowiednią izolację akustyczną), schowek na narzędzia ogrodnicze lub warsztat majsterkowicza.
Jednak garaż, który pełni również funkcję schowka, domowego warsztatu czy magazynu, powinien być właściwie zaprojektowany. Trzeba wcześniej przewidzieć, gdzie staną półki i jaki będzie do nich dostęp. Warto oświetlić garaż światłem naturalnym – ułatwia to wykonywanie wszystkich dodatkowych czynności. Istotne jest też dostosowanie liczby i umiejscowienie punktów świetlnych do sposobu użytkowania pomieszczenia. Dobrze, jeśli jedno ze świateł skierowane jest na silnik parkowanego samochodu (naprawy). Kąt warsztatowy lub hobbystyczny powinien mieć osobne oświetlenie.
Warto również pomyśleć o jednym lub kilku gniazdach elektrycznych, które umożliwią podłączenie odkurzacza, wiertarki itp. W garażach nieogrzewanych pozwoli to na okresowe podłączenie grzejnika. Jeżeli przewidujemy korzystanie z większych urządzeń lub narzędzi elektrycznych, zamontujmy gniazdo na prąd trójfazowy.
Garaż ogrzewany czy garaż nieogrzewany?
Niska temperatura jest korzystna dla samochodu. Najlepiej, żeby w garażu było 5-8°C. Taka temperatura może się samoistnie utrzymywać w garażu nieogrzewanym, którego wszystkie ściany i strop są ocieplone. Jedynie w czasie długiej i mroźnej zimy może się zdarzyć, że spadnie poniżej zera.Jeśli jednak będziemy chcieli, aby garaż pełnił też inne funkcje, warto stworzyć w nim możliwość choćby czasowego podniesienia temperatury do takiej, jaka jest w pomieszczeniach mieszkalnych. Garaż powinien być też ogrzewany, jeśli jest wyposażony w instalację wodociągową. Aby ochronić ją zimą przed zamarzaniem, temperatura w garażu powinna wynosić co najmniej +5°C.
Wentylacja garażu
W garażu nieogrzewanym wentylację zapewniają otwory wentylacyjne w przeciwległych ścianach (bądź w ścianie i we wrotach garażowych) o łącznej powierzchni nie mniejszej niż 0,04 m2 na każde stanowisko (na przykład dwa otwory wentylacyjne o przekroju 14 x 14 cm lub średnicy 15 cm).
Przeczytaj również:
- Garaż połączony z domem czy garaż w piwnicy? Wady i zalety rozwiązań >>
- Jak zdalnie sterować bramą, drzwiami i oświetleniem?
W garażu ogrzewanym konieczna jest wentylacja grawitacyjna. Powietrze odprowadza się kanałem wentylacyjnym wyprowadzonym ponad dach, a doprowadza przez otwory nawiewne w drzwiach garażowych lub ścianie. Odległość od kratki wentylacyjnej do wylotu komina nie powinna być mniejsza niż 2 m. Wentylacja powinna zapewniać 1,5-krotną wymianę powietrza na godzinę.
Wykończenie posadzki i ścian garażu
Materiały stosowane do wykończenia garażu powinny być przede wszystkim trwałe i łatwe do konserwacji. Wykończeniem może być ostatnia warstwa podłogi na gruncie, czyli sama wylewka betonowa zbrojona siatką metalową. Warto jednak nałożyć na to jeszcze na przykład:
- farbę mineralną lub żywiczną jedno- lub dwuskładnikową (matową lub z połyskiem);
- impregnaty nawierzchniowe z żywicą poliuretanową, akrylową lub silikonową oraz rozpuszczalnikiem;
- płytki gresowe o odpowiednich parametrach lub lastrykowe;
- samopoziomujące masy betonowe (podstawowym składnikiem jest cement) lub żywiczne (spoiwem jest żywica akrylowa, poliuretanowa, epoksydowa lub poliestrowa).
Ważne, aby posadzka w garażu nie była śliska i miała spadki do wewnętrznego lub zewnętrznego wpustu kanalizacyjnego z osadnikiem błota, olejów i smaru. Dopuszcza się kierowanie spadków bezpośrednio na teren działki – do studzienki chłonnej (gdy garaż jest na poziomie terenu).
Ściany w garażu powinny być odporne na zabrudzenia i łatwe do utrzymania w czystości. Mogą być na przykład pomalowane farbami, które tworzą zmywalną powłokę. Ze względów praktycznych warto wykonać przy podłodze cokół o wysokości minimum 10 cm (może być z tego samego materiału co posadzka).
Brama garażowa
Wybierając bramę garażową należy brać pod uwagę usytuowanie garażu (w bryle budynku czy garaż wolnostojący), ilość miejsca przed i wewnątrz garażu oraz preferowany sposób otwierania i zamykania bramy. Brama garażowa może być dwuskrzydłowa (zajmuje najwięcej miejsca podczas otwierania), uchylna (płytowa), segmentowa (sekcyjna) boczna lub górna albo rolowana. Najczęściej wykonana jest z drewna, blachy stalowej lub aluminiowej, może być pełna lub z przeszkleniem, ocieplona lub nie. Ocieplona brama garażowa jest droższa, ale jeśli garaż jest ogrzewany, to należy się na nią zdecydować. Bramy do garaży przeznaczonych na jeden samochód powinny mieć wymiar co najmniej 2,5 x 5 m (szerokość x wysokość). Natomiast bramy do garaży dwustanowiskowych najczęściej mają 5 m szerokości i 2,25 m wysokości.