Oszustwo "na PGE". Dostałeś SMS o odłączeniu prądu? Uważaj! Nadawcą nie jest PGE. To oszustwo! ZDJĘCIE
Dostałeś SMS-a od PGE z informacją o konieczności zapłaty zaległości, pod groźbą odłączenia prądu? To oszustwo! Nie klikaj w zamieszczony w wiadomości link, bo stracisz pieniądze! Przestrzegamy przed oszustwem, które może spotkać każdego z nas. My też dostaliśmy takiego SMS-a! Zobacz, jak wygląda fałszywa wiadomość, przez którą możesz stracić pieniądze z konta.
Oszuści mocno się uaktywnili. W ostatnim czasie wiele osób otrzymuje fałszywe SMS-y, które rzekomo pochodzą od PGE, z informacją o zaległościach w płatnościach za prąd. Nieuregulowanie wskazanej kwoty, spowoduje odłączenie energii elektrycznej. Niestety wejście w zawarty w treści wiadomości link i autoryzowanie transakcji powoduje utratę pieniędzy. To metoda znana już od dłuższego czasu. Niestety, mimo wielu apeli ten schemat oszustwa jest bardzo skuteczny. Oszuści wykorzystują bieżącą sytuację, aby uwiarygodnić swój przekaz. Obecnie zalewani jesteśmy informacjami o rekordowych cenach prądu i rosnących rachunkach za energię elektryczną. W mediach przewijają się wiadomości o nowych limitach zużycia energii i dodatkach do prądu. Wiele osób daje się złapać w sidła oszustów i klika w wysłany link.
Przeczytaj koniecznie: Kiedyś na wnuczka, teraz na gazownika. PSG przestrzega!
Oszustwo "na prąd" - jak wygląda SMS od "PGE"?
Otrzymujemy wiadomość z informacją, że na określony dzień zaplanowano odłączenie energii elektrycznej. Żeby do tego nie dopuścić, należy uregulować płatność na stronie internetowej, która znajduje się pod linkiem w SMS-ie. Najczęściej mamy jeden dzień na opłatę i w związku z tym, decydujemy się działać szybko. Podajemy dane logowania do konta (lub do karty płatniczej) i w ten sposób przekazujemy je w ręce oszustów, którzy następnie okradają nas z pieniędzy.
Do takich wiadomości dołączony jest zawirusowany link. Wówczas na naszym telefonie może zostać zainstalowane złośliwe oprogramowanie, które umożliwi przejęcie kontroli nad telefonem i dostanie się do bankowości mobilnej. Link może również przekierować nas na fałszywą stronę banku. Wówczas przestępcy wchodzą w posiadanie loginu i hasła do naszego internetowego konta w banku.
Nie daj się nabrać, że wyłączą Ci prąd
Podobna historia spotkała naszą redakcyjną koleżankę. "W sobotę o godzinie 16:00 dostałam SMS-a z nieznanego numeru. Czytając wiadomość, czułam jak podnosi mi się ciśnienie. Pierwsza myśl - Jak to możliwe? Jutro wyłączą mi prąd, bo nie mam zapłaconego rachunku? I co teraz!? W wiadomości była informacja, że na niedzielę planowane jest odłączenie dostaw energii i żeby temu zapobiec, muszę uregulować należność. Osobiście przekonałam się o tym, że oszuści ewidentnie grają na emocjach ludzi. Dopiero po chwili namysłu, uświadomiłam sobie, że ja przecież wynajmuję mieszkanie, nie mam podpisanej umowy z PGE, więc jak oni mogą wysyłać mi informację, że zalegam z płatnościami? SMS-a skasowałam. Jak widać ważne jest, żebyśmy nie robili niczego nieostrożnie i w pośpiechu. Zanim dokonamy płatności czy w ogóle klikniemy w link, zastanówmy się, czy opisana w wiadomości informacja jest prawdziwa."
Kolega z redakcji też dostał fałszywego SMS-a o niezapłaconym rachunku za prąd. "Od razu wiedziałem, że to oszustwo, bo nigdy nie podpisywałem umowy z PGE. Energię kupuję od innego dostawcy. Nie miałem w telefonie żadnej historii korespondencji z numerem, z którego był wysłany sms z tą informacją. Natychmiast go skasowałem".
Co zrobić, gdy dostaniemy SMS o odłączeniu prądu?
Jeśli dostaliście podobną informację, to niezwłocznie usuńcie tego SMS-a. Nie klikajcie także załączonych linków, ponieważ grozi to utratą danych z telefonów i utratą pieniędzy z konta.
Przeczytaj też: Ceny prądu zamrożone dla tych, którzy zużywają najmniej energii. Nowe plany rządu
PGE ostrzega przed fałszywymi SMS-ami
PGE Obrót apeluje do swoich klientów o zachowanie szczególnej ostrożności, nieotwieranie fałszywych linków oraz niewpłacanie pieniędzy na numer konta przekazany w fałszywej korespondencji, a w przypadku wątpliwości o kontakt z PGE Obrót za pośrednictwem kanałów zdalnych lub w stacjonarnych Biurach Obsługi Klienta.
Fałszywe SMS-y o odłączeniu prądu - jak odróżnić fałszywą wiadomość od prawdziwej?
PGE Obrót przypomina, aby zawsze sprawdzać informacje otrzymywane drogą pocztową i elektroniczną. Spółka podkreśla, że w korespondencji przypominającej o zaległych płatnościach oraz zamiarze wstrzymania dostaw energii elektrycznej zawsze podany jest nr Klienta, nr faktury/dokumentu wraz z terminem płatności i kwotą do zapłaty. Nie ma tam natomiast linku kierującego bezpośredniego do systemów płatności internetowych.
Co zrobić w sytuacji, gdy daliśmy się oszukać?
Najpierw należy zadzwonić do banku i powiadomić o zagrożeniu. Następnie koniecznie zmienić hasło logowania do bankowości internetowej, zastrzec kartę i sprawdzić czy nie mamy podłączonych do konta obcych urządzeń. Natomiast jeśli straciliśmy pieniądze, sprawę trzeba jak najszybciej zgłosić na policję.