| muratordom.pl » Prawo » Podatki i ubezpieczenia » Jak udowodnić poniesione straty?

Jak udowodnić poniesione straty?

Czy muszę mieć dowody kupna wszystkich ubezpieczonych sprzętów i przedmiotów (telewizor, komputer, aparat cyfrowy itp.) na wypadek ich kradzieży? Jak udowodnić, że miałem w domu na przykład cenny obraz (wystarczy zdjęcie czy musi to być protokół z wizyty agenta ubezpieczeniowego)?

To zależy od rodzaju przedmiotów podlegających ubezpieczeniu.
W ubezpieczeniach indywidualnych likwidację szkody przeprowadza się przede wszystkim na podstawie spisu rzeczy utraconych sporządzonego po szkodzie przez ubezpieczającego.

W niektórych przypadkach, zwłaszcza jeśli chodzi o mienie dużej wartości, likwidator może poprosić o dodatkowe dowody potwierdzające fakt posiadania mienia, na przykład rachunki zakupu, gwarancje czy zdjęcia. Żeby uniknąć nieporozumień, zakłady ubezpieczeń proponują sporządzenie spisu mienia rzeczy o określonej wartości (na przykład powyżej 2 tys. zł) w momencie zawarcia umowy. Jeżeli spis dotyczy przedmiotów, które powszechnie można kupić w sklepie, to powinien zawierać dane, które ułatwią ich identyfikację: markę, typ, rodzaj, rok i cenę zakupu.
Jeśli taki spis zostanie sporządzony w momencie zawarcia umowy, w razie szkody nikt nie będzie podważał faktu posiadania utraconych rzeczy.

Bardziej skomplikowane jest ubezpieczenie dzieł sztuki, antyków, zbiorów kolekcjonerskich itp. Dla tego rodzaju mienia zazwyczaj warunkiem przyjęcia do ubezpieczenia jest wycena rzeczoznawcy lub przedstawienie rachunków zakupu. Zdjęcie tu nie wystarczy, bo nie dowiemy się z niego, czy obraz wiszący na ścianie to oryginał, czy falsyfikat.

Jeżeli w trakcie okresu ubezpieczenia zostanie dokupione jakieś mienie, należy zachować dowód zakupu lub gwarancję. Ponadto można zgłosić nowy sprzęt ubezpieczycielowi w trakcie trwania polisy i sporządzić aneks do umowy.
 

3 kroki do zwrotu VAT na materiały budowlane

Osoby, które chcą odzyskać część wydatków poniesionych na kupno materiałów...

zobacz więcej
zamknij
Przeczytaj dodatkowo:
Podatek od najmu mieszkania. Rozliczenie na...

Podatek od najmu mieszkania można rozliczyć na zasadach ogólnych. Z jakimi formalnościami się to...

Zakup działki budowlanej. Jaki VAT - 8 czy 23%?

Na rynku nieruchomości obowiązują dwie stawki VAT - 8 i 23%. To, którą będziesz musiał zapłacić zależy, od...

Czy będzie uszczelnienie opodatkowania przy...

Sejm pracuje nad zmianami w prawie, które mają wyeliminować możliwość unikania zapłaty podatku od...

Podatek od nieruchomości a współwłasność. Jakie...

Jeżeli nieruchomość znajduje się w posiadaniu dwóch lub więcej osób, podatek od nieruchomości i...

Stawka podatku VAT na usługi budowlane przy...

Kwestia zakupu materiałów budowlanych jest istotna z przyczyn podatkowych. Inwestor może skorzystać z...

Podatek od wynajmu mieszkania - metoda ryczałtu....

Jeżeli wynajmujesz mieszkanie to masz prawo wyboru najbardziej opłacalnej formy opodatkowania. Jednym ze...

Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.