| muratordom.pl » Prawo » Podatki i ubezpieczenia » Jak udowodnić poniesione straty?

Jak udowodnić poniesione straty?

Czy muszę mieć dowody kupna wszystkich ubezpieczonych sprzętów i przedmiotów (telewizor, komputer, aparat cyfrowy itp.) na wypadek ich kradzieży? Jak udowodnić, że miałem w domu na przykład cenny obraz (wystarczy zdjęcie czy musi to być protokół z wizyty agenta ubezpieczeniowego)?

To zależy od rodzaju przedmiotów podlegających ubezpieczeniu.
W ubezpieczeniach indywidualnych likwidację szkody przeprowadza się przede wszystkim na podstawie spisu rzeczy utraconych sporządzonego po szkodzie przez ubezpieczającego.

W niektórych przypadkach, zwłaszcza jeśli chodzi o mienie dużej wartości, likwidator może poprosić o dodatkowe dowody potwierdzające fakt posiadania mienia, na przykład rachunki zakupu, gwarancje czy zdjęcia. Żeby uniknąć nieporozumień, zakłady ubezpieczeń proponują sporządzenie spisu mienia rzeczy o określonej wartości (na przykład powyżej 2 tys. zł) w momencie zawarcia umowy. Jeżeli spis dotyczy przedmiotów, które powszechnie można kupić w sklepie, to powinien zawierać dane, które ułatwią ich identyfikację: markę, typ, rodzaj, rok i cenę zakupu.
Jeśli taki spis zostanie sporządzony w momencie zawarcia umowy, w razie szkody nikt nie będzie podważał faktu posiadania utraconych rzeczy.

Bardziej skomplikowane jest ubezpieczenie dzieł sztuki, antyków, zbiorów kolekcjonerskich itp. Dla tego rodzaju mienia zazwyczaj warunkiem przyjęcia do ubezpieczenia jest wycena rzeczoznawcy lub przedstawienie rachunków zakupu. Zdjęcie tu nie wystarczy, bo nie dowiemy się z niego, czy obraz wiszący na ścianie to oryginał, czy falsyfikat.

Jeżeli w trakcie okresu ubezpieczenia zostanie dokupione jakieś mienie, należy zachować dowód zakupu lub gwarancję. Ponadto można zgłosić nowy sprzęt ubezpieczycielowi w trakcie trwania polisy i sporządzić aneks do umowy.
 

3 kroki do zwrotu VAT na materiały budowlane

Osoby, które chcą odzyskać część wydatków poniesionych na kupno materiałów...

zobacz więcej
zamknij
Przeczytaj dodatkowo:
Co to jest opłata adiacencka? Ile wynosi stawka...

Scalanie i podział gruntu może wiązać się z obowiązkiem uiszczenia opłaty adiacenckiej przez właściciela...

Zakup nieruchomości. Jaka stawka VAT za zakup...

Zakup nieruchomości - nowego domu lub działki podlega opodatkowaniu VAT w wysokości 8 lub 23%. Sprawdź, jaki...

Stawki podatku VAT w budownictwie jednorodzinnym....

Oliczając koszty planowanej inwestycji - budowy domu, wykończenia czy remontu - należy wziąć pod uwagę ceny...

Podatek od najmu mieszkania. Rozliczenie na...

Podatek od najmu mieszkania można rozliczyć na zasadach ogólnych. Z jakimi formalnościami się to...

Zakup działki budowlanej. Jaki VAT - 8 czy 23%?

Na rynku nieruchomości obowiązują dwie stawki VAT - 8 i 23%. To, którą będziesz musiał zapłacić zależy, od...

Podatek od nieruchomości a współwłasność. Jakie...

Jeżeli nieruchomość znajduje się w posiadaniu dwóch lub więcej osób, podatek od nieruchomości i...