| muratordom.pl » Prawo » Formalności budowlane » Spadek i testament. Gdy jest kilku spadkobierców

Spadek i testament. Gdy jest kilku spadkobierców

Zarówno tak zwane dziedziczenie z ustawy, jak i na podstawie testamentu może doprowadzić do tego, że nieruchomość zabudowaną domem odziedziczy więcej niż jeden spadkobierca. Podpowiadamy, jak dokonać podziału spadku i jakie obowiązki trzeba wypełnić wobec fiskusa. Czy od spadku płaci się podatek?

Ani postanowienie sądu stwierdzające nabycie spadku przez więcej niż jednego spadkobiercę, ani akt poświadczenia dziedziczenia ustawowego lub testamentowego nie przesądzają jeszcze o tym, kto będzie nowym właścicielem nieruchomości.

Zgodnie z polskim prawem dziedziczy się bowiem udziały w spadku, a nie konkretne przedmioty wchodzące w jego skład, na przykład wskazane mieszkanie czy samochód (pewnego rodzaju wyjątkiem jest tak zwany zapis uczyniony w testamencie na rzecz konkretnej osoby – nie jest to jednak w istocie dziedziczenie, gdyż z chwilą śmierci spadkodawcy zapisobiorca nie nabywa automatycznie zapisanego mu przedmiotu, lecz zapis ten musi dopiero wykonać spadkobierca).

Jak dokonać podziału spadku

Ustaleni spadkobiercy powinni dokonać podziału spadku:

  • mogą to uczynić w drodze umowy, przy czym jeżeli w skład spadku wchodzi jakakolwiek nieruchomość, to umowa musi mieć formę aktu notarialnego. Notariusz pobierze taksę notarialną, której wysokość będzie uzależniona od ogólnej wartości majątku podlegającego działowi;
  • mogą również – na przykład gdy nie mogą dojść do porozumienia albo zależy im na niższym koszcie – złożyć wniosek do sądu o przeprowadzenie działu spadku. Podlega on opłacie stałej w wysokości 500 zł albo 300 zł, gdy do wniosku jest załączony zgodny projekt działu spadku. Jeżeli wniosek dotyczy działu spadku wraz ze zniesieniem współwłasności, opłata wynosi 1000 zł, przy czym ulega ona obniżeniu do 600 zł, gdy wniosek zawiera zgodny projekt działu spadku i zniesienia współwłasności.

Jakie są inne obowiązki spadkobierców

Gdy już wchodzący w skład spadku dom przypadnie na przykład dwóm spadkobiercom, powinni oni odprowadzić do urzędu skarbowego właściwego dla ich miejsca zamieszkania podatek od spadku. Każdy z nich musi złożyć w swoim urzędzie skarbowym zeznanie podatkowe SD-3 w terminie miesiąca od dnia przyjęcia spadku. Ale uwaga: w określonych przypadkach spadkobiercy nie będą musieli płacić podatku.

Każdy z nowych współwłaścicieli powinien też złożyć do właściwego sądu rejonowego wniosek o wpis przysługującego mu prawa współwłasności do księgi wieczystej prowadzonej dla odziedziczonej nieruchomości, jak również wniosek o wprowadzenie zmian do ewidencji gruntów i budynków.

Przeczytaj dodatkowo:
Umowa budowlana, czyli co i z kim podpisać przy...

Umowa budowlana przede wszystkim powinna być sporządzona na piśmie. Zawarcie ustnej umowy nie powoduje jej...

Czym jest projekt budowlany zamienny? Co powinien...

Projekt budowlany zamienny należy sporządzić gdy zaszło odstąpienie od warunków określonych w...

Podtopienia nieruchomości. Jak sobie poradzić z...

Podtopienia domów i działek występują dość często, szczególnie po zimie i w czasie intensywnych...

Formalności po zakończeniu budowy - zawiadomienie...

Zakończenie budowy domu wiąże się z dopełnieniem ważnych formalności. Sprawdź, czym jest zawiadomienie o...

Prawo budowlane po zmianach wprowadzonych w...

Ustawa prawo budowlane reguluje wszelkie kwestie związane ze wszystkimi etapami budowy domu. Sprawdź, jak...

Umowy budowlane: umowa z wykonawcą wzór. Co...

Umowa z wykonawcą: pobierz gotowy wzór umowy. Co powinna zawierać umowa o roboty budowlane? Przed...