Sklep online Pomoc Tagi Newsletter
| muratordom.pl » Ogród » Nawierzchnie, ogrodzenia » Podjazd do garażu z kostki brukowej - ile wytrzyma

Podjazd do garażu z kostki brukowej - ile wytrzyma

Kostka brukowa to sprawdzony materiał do wykańczania nawierzchni wokół domu. Aby jednak spełniła swoje zadanie, a nawierzchnia oraz podjazd do garażu nie uległy uszkodzeniu, trzeba ją prawidłowo ułożyć. Układanie kostki nie jest trudne, warto jednak wiedzieć jak to zrobić, by wytrzymała wszelkie obciążenia i razem z elewacją była wizytówką domu.

Trwała i estetyczna nawierzchnia wokół domu to marzenie każdego inwestora. Oba warunki spełnia popularna kostka brukowa. Dostępność kształtów, wzorów i kolorów kostek jest na tyle bogata, że znajdą w niej coś dla siebie zarówno zwolennicy minimalizmu, jak i miłośnicy efektownych, przyciągających wzrok kolorowych nawierzchni.

Kostka brukowa to materiał niemal uniwersalny – można nim wykładać ogrodowe alejki i patia, chodniki i placyki przed wejściem do domu, a także miejsca narażone na duże obciążenia, jak podjazd czy zjazd do garażu. Trzeba jednak pamiętać, że nawet kostki o dobrze dobranych parametrach mogą się zapadać lub pękać, gdy nie zostaną prawidłowo dobrane i ułożone. Równie ważna jest ich bieżąca pielęgnacja i konserwacja.

Kostka brukowa na podjazd. Czy każdy bruk wytrzyma duże obciążenie?

Pierwszą decyzją, którą musimy podjąć przed ułożeniem bruku, jest dopasowanie rodzaju kostki do sposobu użytkowania nawierzchni. Przede wszystkim musi być ona wytrzymała na obciążenia (nie może pękać pod ciężarem samochodu) i ścieranie.

Nawierzchnię, po której nie będą poruszać się samochody, można ułożyć z kostki o wytrzymałości na ściskanie 35 MPa. Kostka o tych samych parametrach sprawdzi się również, na podjeździe do garażu, ale tylko pod warunkiem, że będą po nim jeździły wyłącznie samochody osobowe. Zaleca się jednak, by podjazdy do garażu wykonać z kostki o lepszych parametrach – powyżej 50 MPa.

Polecamy: Czyszczenie kostki brukowej z oleju, mchu i innych zabrudzeń

  • Kostka betonowa to najpopularniejszy materiał, z którego układany jest bruk. Mają wytrzymałość na ściskanie do 50 MPa. Barwione są najczęściej na kolor szary, czerwony, żółty, zielony, brązowy i czarny. Do zagospodarowania przestrzeni wokół domów w stylu rustykalnym i dworkowym warto użyć uszlachetnionych kostek betonowych z fazowanymi krawędziami, imitujących stare kamienie brukowe lub piaskowiec. W uzyskaniu chropowatej powierzchni pomagają specjalne zabiegi, jak młotkowanie, śrutowanie czy płukanie.
  • Kostka kamienna ma największą wytrzymałość na ściskanie – nawet 160 MPa, są mrozoodporne, nie wchłaniają tłuszczów. Najpopularniejsze są kostki granitowe występujące w wielu odcieniach szarości, zieleni, czerwieni i żółci. Kostki bazaltowe ze względu na swoją ciemną barwę są wykorzystywane głównie jako element kompozycji.
  • Bruk klinkierowy ma wytrzymałość 30-60 MPa, są mało nasiąkliwe i mrozoodporne, nie blakną pod wpływem promieni słonecznych. Są dostępne w ciepłych, naturalnych kolorach – od żółtego, przez czerwony, po brąz i grafit (zależy to od sposobu wypalania klinkieru i dodatku iłołupka). Dostępny jest też bruk klinkierowy cieniowany – z różnymi odcieniami w obrębie jednej kostki.
  • Kostki sztuczne z granulatu kauczukowo-silikonowego. Ich najważniejszą zaletą jest elastyczność – łagodzą skutki upadków i zapobiegają poślizgnięciom. Wyglądem przypominają kostki betonowe. Bruk drewniany wbrew pozorom bardzo dobrze znosi duże obciążenia – do 95 MPa, jest jednak mało odporny na korozję biologiczną. Najczęściej stosuje się impregnowane ciśnieniowo kawałki (okrągłe lub kwadratowe) gałęzi i pni sosnowych oraz dębowych.

Grubość kostki brukowej - od czego zależy?

Wybierając kostkę brukową, należy pod uwagę wziąć także jej grubość, gdyż wpływa ona na wytrzymałość podjazdu do garażu:

  • dla chodników, ścieżek rowerowych czy ogrodowych oraz małego ruchu samochodowego można stosować kostki brukowe o gr. 4 cm,
  • dla chodników, podjazdów i jezdni obciążonych ruchem samochodów osobowych oraz dostawcze do 3,5 t należy zastosować kostkę brukową grubości 6 cm,
  • dla obciążeń powodowanych przez samochody ciężarowe i ciągniki - kostki brukowe powinny mieć grubości 8 cm.

Układanie kostki brukowej - podbudowa i podsypka

Żeby nawierzchnia z kostki nie zapadała się i nie rozjeżdżała w czasie użytkowania, musi być ułożona na odpowiednio przygotowanym podłożu składającym się z podbudowy i podsypki.

Podbudowa pełni dwie funkcje - nośną i filtracyjną. Jednak, żeby zapewnić wodzie odpływ w bezpieczne miejsce, przed wykonaniem podbudowy podłożu trzeba nadać 3-4% spadek.

Najlepsze materiały na podbudowę to kruszywo o frakcji 30-60 mm: tłuczeń, żwir, grys, żużel lub kliniec. Można też użyć pospółki, piasku zmieszanego z cementem lub chudego betonu - jednak ze względu na małą nośność, nie nadają się one do miejsc narażonych na duże obciążenie, takich jak np. podjazd do garażu.

Grubość podbudowy zależy od przewidywanego obciążenia nawierzchni, zwykle wynosi 25-45 cm. Czasami zaleca się jednak ułożenie drugiej warstwy kruszywa o mniejszej frakcji (do 30 mm), która zwiększy wytrzymałość podbudowy.

Na zagęszczonej podbudowie układa się 3-5 cm warstwę wyrównującą (podsypkę) z piasku, ewentualnie drobnego żwirku o frakcji do 4 mm i wyrównuje się jej warstwę, pamiętając o tym, by na tym etapie jej nie zagęszczać! Na tak przygotowanej podsypce układanie kostki brukowej nie jest już kłopotem. Podczas układania, należy zachować szczeliny między elementami, które wypełnia się piaskiem i dopiero wtedy ubija nawierzchnię.

ZDANIEM EKSPERTA

Jak wybrać odpowiednią kostkę brukową na podjazd? Radzi Andrzej Cieloch – główny technolog Semmelrock Stein+Design

Nasz dom i jego otoczenie są naszą wizytówką. W codziennej eksploatacji ważne są estetyka i funkcjonalność zastosowanych materiałów. Jednym z dobrze widocznych i często użytkowanych obszarów przestrzeni prywatnej jest wjazd na posesję i podjazd do garażu. Zatem dobór koloru i tekstury nawierzchni powinien uwzględniać jej przeznaczenie.

Powierzchnie użytkowane przez pojazdy są narażone m.in. na zabrudzenia śladami opon, czy różnice kolorystyczne wynikające z intensywności użytkowania powierzchni.

Wjazd na posesję, tak samo jak i ogród, potrzebuje systematycznego dbania i pielęgnacji. Przede wszystkim należy więc na bieżąco uzupełniać piaskiem spoiny, aby pojedyncze kamienie się nie przemieszczały oraz usuwać porosty i mchy.

Zimą natomiast, należy odśnieżać całą powierzchnię wjazdu, a nie tylko część użytkowaną. Nie powinno się również skuwać lodu, ponieważ można doprowadzić do powstawania punktowych uszkodzeń powierzchni kostki. Można natomiast stosować sól lub odladzające środki chemiczne.

Istnieją również chemiczne metody zabezpieczania wjazdu poprzez impregnację. Impregnacja m.in. chroni przed przyjmowaniem zanieczyszczeń różnego rodzaju ale może zmienić barwę kostki i zmniejszyć przepuszczalność wody.

Przed zastosowaniem dowolnego środka na całej powierzchni warto wypróbować działanie środka chemicznego w wybranym, nie eksponowanym miejscu.

Tuznajdziesz
Porównaj
Przeczytaj dodatkowo:
Płot, furtka, brama wejściowa. 26 zdjęć ogrodzeń...

Płot, furtka i brama wejściowa składające się na ogrodzenie wokół domu powinny tworzyć zgraną całość, która...

Jak założyć wymarzony ogród? Zaprojektuj...

Jeżeli planując swój ogród nie zatrudniasz architekta krajobrazu musisz poznać kilka zasad zagospodarowywania...

Napędy do bram wjazdowych. Siłownik do bramy, czy...

Jaką bramę wjazdową otwieraną automatycznie wybrać? Czy tradycyjną bramę dwuskrzydłową można wyposażyć w...

Nawierzchnie ze żwiru lub grysu - sposób na...

Kruszywa takie jak żwir i grys to materiały bardzo przydatne w aranżacji działki. Wyglądają naturalnie,...

Z czego powstają ogrodzenia murowane? Ogrodzenia...

Murowane ogrodzenie składa się przeważnie ze słupków, podmurówki i przęseł. Przęsła stalowe do...

Ogrodzenie ażurowe, drewniane lub z kamienia....

Ogrodzenie chroni przed włamaniem i zapewnia poczucie bezpieczeństwa mieszkańcom. Może również być ozdobą...

SPRAWDŹ
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.