Konsole do gier nowej generacji: Sony PlayStation 5, Microsoft Xbox Series X i Series S. Jaką wybrać?
Domowa rozrywka to nie tylko oglądanie filmów i słuchanie muzyki. Konsola do gier gwarantuje fantastyczną zabawę dla całej rodziny. Ponad pół roku temu pojawiły się na rynku konsole dziewiątej już generacji, które natychmiast stały się hitem sprzedaży. Sprawdzamy, czym różnią się najnowsze platformy.
Osoby, które rozważają zakup konsoli do gier muszą podjąć decyzję, na którego z dwóch wiodących producentów postawić. Konsole nowej generacji Sony PlayStation 5 i Microsoft Xbox Series X oraz S miały swój rynkowy debiut w listopadzie 2020 r. Zastępują one modele PlayStation 4 i Xbox One, obecne w sprzedaży od ponad 7 lat. Nowe konsole oferują ciekawe rozwiązania techniczne, odmienny design, dedykowane gry oraz obsługę nowoczesnych technologii, takich jak np. Ray Tracing (śledzenia promieni światła w czasie rzeczywistym), która odpowiada za nieosiągalny dotąd realizm animacji i perfekcyjne odwzorowanie oświetlenia w grach. Widoczny jest tu duży postęp technologiczny, współczesne konsole są ponad dwa razy wydajniejsze od modeli poprzedniej generacji.
Dokonując wyboru konsoli do gier należy zapoznać się z parametrami technicznymi, ale nie mniej ważna jest dostępność gier zarezerwowanych dla danego urządzenia. Jeśli jesteśmy fanami określonego gatunku lub konkretnej serii gier warto sprawdzić, czy interesujące nas tytuły są dostępne na platformie, której zakup rozważamy. Istotne jest też, czy przesiadamy się na nową wersję sprzętu, czy też jest to nasza pierwsza konsola. Na koniec warto jest przeanalizować zalety i wady dostępnych modeli, aby podjąć możliwie jak najlepszą decyzję.
Konsole do gier nowej generacji: wersje i cena
Microsoft oferuje dwa urządzenia – Xbox Series X wyposażony w bardzo wydajne podzespoły i Xbox Series S, różniący się od swojego „większego brata” rozmiarami, gorszymi parametrami technicznymi oraz brakiem napędu Blu-ray.
Z kolei Sony do wyboru daje dwie identycznie pod względem wydajności wersję swojej konsoli – PlayStation 5 i PlayStation 5 Digital Edition. Tutaj różnice w specyfikacji nie są już tak znaczące jak u konkurencji i polegają w głównej mierze na obecności lub braku czytnika płyt Blu-ray UltraHD.
Cena konsoli Sony PlayStation 5 to obecnie (czerwiec 2021 r.) ok. 3000 zł (w zestawie z dwoma lub trzema grami). Wersja Digital Edition, różniąca się wyłącznie brakiem czytnika Blu-ray, jest o około 500 zł tańsza. Za konsolę Microsoft Xbox Series X trzeba zapłacić ok. 2500 zł, zaś najtańszą jest odmiana Xbox Series S, kosztuje ok. 1300 zł.
Parametry techniczne konsol do gier
Pod względem parametrów technicznych, konsole PlayStation 5 i Xbox Series X są do siebie bardzo podobne. Obie są wyposażone w ośmiordzeniowe, szesnastowątkowe procesory firmy AMD oparte na architekturze Zen 2. Urządzenia różnią się mocą obliczeniową. PlayStation 5 jest nieco mniej wydajna, ma 10,28 teraflopów (1 teraflop = 1 bilion operacji matematycznych na sekundę), natomiast Xbox Series X osiąga 12,15 teraflopów.
Za wyświetlanie grafiki odpowiedzialne są układy graficzne AMD Radeon RDNA Navi, pozwalające generować animacje o rozdzielczości 4K w 60 lub nawet 120 klatkach na sekundę. Aby jednak cieszyć się najwyższą jakością obrazu, potrzebny jest dobrej klasy telewizor 4K z portem HDMI 2.1 oraz kabel HDMI Ultra High Speed.
W przypadku dźwięku, Sony postawiło na autorski układ audio Tempest 3D AudioTech, generujący dźwięk 3D z możliwością jego pozycjonowania w przestrzeni. Konsola oferuje również wsparcie dla systemu Dolby Atmos, ale tylko podczas oglądanie filmów z płyt Blu-ray i UHD Blu-ray. Microsoft natomiast wykorzystał w swojej konsoli sprawdzoną, licencjonowaną technologię dźwięku przestrzennego Dolby Atmos, który w świetnie sprawdza się zarówno grach, jak i podczas seansów filmowych.
Do przechowywania danych służą szybkie dyski SSD nowej generacji. Microsoft Xbox Series X ma dysk o pojemności 1 TB, natomiast konsolę Sony PlayStation 5 wyposażono w nieco mniejszy nośnik, mieszczący 825 GB danych. Wartości te niestety nie biorą pod uwagę systemu operacyjnego, który jest niezbędny do funkcjonowania obu urządzeń. W praktyce wolna powierzchnia dysków, na której można instalować gry wynosi 802 GB (Xbox X) i 667 GB (PS 5). Co do wydajności dysków, wygrywa konsola Sony. Jej dysk wyposażony w koprocesor oraz niestandardowy kontroler jest szybszy od dysku konkurenta, dzięki czemu krótszy jest czas instalacji i uruchamiania gier. Na dysku konsoli nowej generacji zmieści się średnio od 10 do 20 gier, co nie jest zachwycającym wynikiem.
Na szczęście konsolę Xbox X wyposażono w gniazdo pozwalające podłączyć dodatkowy dysk SSD NVMe, np. firmy Seagate o pojemności 1 TB (w cenie ok. 1 tysiąca złotych). Możliwość takiej rozbudowy z pewnością zostanie wykorzystana przez użytkowników, gdyż współczesne gry stają się coraz większe, a miejsce na „fabrycznym” dysku szybko się kończy. Innym rozwiązaniem jest podłączenie zewnętrznego dysku USB 3.1, ale na nim będzie można instalować wyłącznie tytuły z poprzednich generacji konsol. Podobnie jak Xbox, PlayStation 5 również oferuje możliwość powiększenia magazynu danych o dodatkowy dysk SSD, a chcąc cieszyć się starszymi tytułami gier, możliwe jest również użycie zewnętrznego dysku USB.
Topowym modelom konsol do gier towarzyszą wersje „okrojone”. Nieco tańsza odmiana PlayStation 5 Digital Edition, różni się od PlayStation 5 mniejszą obudową, w której nie znajdziemy napędu optycznego. Z kolei budżetowa odmiana konsoli Microsoftu Xbox Series S, oprócz braku napędu Blu-ray, ma również trzykrotnie mniejszą wydajność, gorsze parametry wyświetlanego obrazu, mniej pamięci oraz mniejszy dysk SSD. Straty te rekompensuje mała, zgrabna obudowa oraz cena, która w porównaniu do Xbox Series X jest o ponad 1000 zł niższa. Konsolą z pewnością powinni zainteresować się mniej zasobni w gotówkę posiadacze starszych telewizorów Full HD.
Poniżej porównujemy parametry technicznych opisywanych konsol do gier.
Microsoft Xbox Series X:
- Procesor: AMD Zen 2, 8 rdzeni, częstotliwość taktowania 3.8 GHz
- Pamięć: 16 GB GDDR6, przepustowość 560 GB/s (10 GB) i 336 GB/s (6 GB)
- Grafika: AMD RDNA 2, wydajność 12.15 TFLOPS, częstotliwość taktowania 1.82 GHz, 52 jednostki obliczeniowe, obsługa technologii Ray Tracing
- Rozdzielczość ekranu: 4K (od 60 do 120 klatek na sekundę) oraz 8K, HDR10, HDR10+, Dolby Digital i Dolby Vision
- Dźwięk: Dolby Digital 5.1, DTS 5.1, Dolby TrueHD, Dolby Atmos, L-PCM do 7.1
- Dysk twardy: SSD 1 TB (do wykorzystania 802 GB), przepustowość (wejście/wyjście): 2,4 GB/s (dane nieskompresowane), 4,8 GB/s (dane skompresowane)
- Napęd optyczny: Blu-Ray 4K UHD
- Karta sieciowa: Wi-Fi 802.11 ac (dwa zakresy)
- Złącza: 1x HDMI 2.1, 3x USB 3.1 Gen1, Ethernet, slot na dodatkowy dysk SSD 1TB
Microsoft Xbox Series S:
- Procesor: AMD Zen 2, 8 rdzeni, częstotliwość taktowania 3.8 GHz
- Pamięć: 10 GB GDDR6
- Grafika: AMD RDNA 2, wydajność 4 TFLOPS, częstotliwość taktowania 1.56 GHz, obsługa technologii Ray Tracing
- Rozdzielczość ekranu: Quad HD 1440p
- Dźwięk: Dolby Digital 5.1, DTS 5.1, DTS:X, Dolby TrueHD, Dolby Atmos, L-PCM do 7.1
- Dysk twardy: SSD 512 GB (do wykorzystania 360 GB)
- Napęd optyczny: brak
- Karta sieciowa: Wi-Fi 802.11 ac
- Złącza: 1x HDMI 2.1, 3x USB 3.1 Gen1, Ethernet
Sony PlayStation 5:
- Procesor: AMD Zen 2, 8 rdzeni, częstotliwość taktowania 3.5 GHz
- Pamięć: 16 GB GDDR6, przepustowość 448 GB/s
- Grafika: AMD RDNA 2, wydajność 10.28 TFLOPS, częstotliwość taktowania 2.23 GHz, 36 jednostek obliczeniowych, obsługa technologii Ray Tracing
- Rozdzielczość ekranu: 4K (60 / 120 klatek na sekundę) oraz 8K z HDR
- Dźwięk: Chip Tempest 3D AudioTech
- Dysk twardy: SSD 825 GB (do wykorzystania 667,2 GB), przepustowość (wejście/wyjście): 5.5 GB/s (dane nieskompresowane), 8-9 GB/s (dane skompresowana)
- Napęd optyczny: Blu-Ray 4K UHD (brak w wersji Digital Edition)
- Karta sieciowa: Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/ax, Bluetooth 5.1
- Złącza: 1x HDMI 2.1, 1x USB Typ-A (Hi-Speed), 2x USB Typ-A (SuperSpeed), 1x USB Typ-C (SuperSpeed), Ethernet, slot umożliwiający podłączenie dodatkowego dysku SSD
Wygląd i rozmiary konsol do gier
Design konsol nowej generacji w dużej mierze podporządkowany jest optymalizacji chłodzenia podzespołów. Xbox Series X jest wyposażony w wentylator, który odprowadza gorące powietrze poprzez górną powierzchnię obudowy, natomiast PlayStation 5 pozbywa się go bocznymi panelami.
Stylistyka Xbox Series X jest minimalistyczna, urządzenie nie rzuca się w oczy. Jak wskazuje nazwa, konsola przypomina sporych rozmiarów, monolityczny, prostopadłościan w kolorze czarnym z zielonkawym podświetleniem. Można ją ustawić w pionie lub w poziomie, prosty design sprawia, że urządzenie będzie pasowało do wystroju każdego pomieszczenia. Wymiary Xbox Series X to: 31 cm x 16 cm x 16 cm, a jej waga wynosi 4,5 kg.
Tańsza odmiana, Xbox Series S jest o wiele mniejsza, a jej obudowa ma kolor biały z przyciągającą wzrok, okrągłą kratką wylotu powietrza. Wymiary konsoli Xbox Series S to: 27,5 cm x 15 cm x 6,5 cm, a waga 1,93 kg. Dzięki mniejszym rozmiarom, sprzęt ten bez problemu zmieści się w szafce RTV, czy też przed telewizorem. Xbox Series S można stawiać zarówno w pionie, jak i poziomie.
Konsola Sony PlayStation 5 wygląda zupełnie inaczej. Jej zaoblone kształty są mocno futurystyczne, zastosowano tu połączenie kontrastujących ze sobą czarnego środka i białych paneli bocznych w postaci „skrzydeł” z dodatkowym, trójkolorowym podświetleniem (panele są dodatkowo wymienne). Bryła obudowy przykuwa wzrok, a jej design dobrze współgra z nowoczesnym wystrojem wnętrz. Konsolę można ustawić w pionie i w poziomie na specjalnej, obrotowej podstawce. PlayStation 5 jest największą spośród wszystkich konsol nowej generacji. Jej wymiary to: 39 cm x 26 cm x 10,4 cm, a waga konsoli wynosi waga 4,5 kg. Odmiana Digital Edition jest nieco mniejsza (39 cm x 26 cm x 9,2 cm, a waga to 3,9 kg).
Kontroler, czyli gamepad
Kontroler to urządzenie pozwalające graczowi komunikować się ze sprzętem. Pod tym względem konsole Sony i Microsoftu znacznie się od siebie różnią.
Gamepad DualSense do konsoli PlayStation 5 to zupełnie nowa konstrukcja z mocno zmienionym wzornictwem oraz wprowadzonymi nowymi funkcjami. Pad DualSense różni się bardzo od swojego poprzednika, DualShocka. Wykorzystano tu technologię haptycznych wibracji, dzięki którym doznania płynące z gier realistycznie oddziałują na zmysł dotyku. Haptycznie wibracje potrafią symulować np. padający deszcz, grad, a nawet przekazywać fakturę powierzchni, po której porusza się postać w grze.
Ponadto kontroler ma wbudowany mikrofon ułatwiający nam komunikację w trakcie rozgrywki, touchpad, żyroskop i adaptacyjne przyciski typu trigger, dynamicznie stawiające opór podczas ich wciskania. Wewnętrzny akumulator urządzenia można naładować za pomocą interfejsu USB typu C.
Kontroler konsoli Microsoftu nie doczekał się aż tak rewolucyjnych zmian, wygląda bardzo podobnie do swojego poprzednika. Udoskonalono jego kształt, dodano przycisk systemowy „share”, umożliwiający udostępnianie treści z ekranu innym użytkownikom, oraz zmodyfikowano uchwyty, dzięki czemu ergonomia jest na jeszcze lepszym poziomie. Do dyspozycji mamy też wygodniejszy krzyżak, digipad i spusty z matowym wykończeniem. Jego akumulatory (rozmiar AA) można ładować za pomocą portu USB typu C. Nowy kontroler do konsol Xbox jest dużo szybszy od poprzednika i nie powoduje opóźnień.
Wybieramy konsolę do gier: graficzne interfejsy użytkownika
Wygląd interfejsu nowych wersji konsol Xbox nie uległ większym zmianom, zmodernizowano sklep z grami, dostępny również dla posiadaczy starszych Xboksów. Poruszanie się po katalogu gier Xbox Game Pass jest bardzo proste i intuicyjne. Do nawigacji po interfejsie urządzenia służy pasek szybkiego dostępu. Użytkownicy mogą personalizować stronę startową za pomocą tzw. „pinów”. Interfejs nowej konsoli Xbox działa bardzo płynnie, bez zacięć, tutaj widoczna jest wyraźna różnica w stosunku do poprzedniej wersji. Konsola Xbox ma również bardzo przydatną funkcję Quick Resume. Pozwala ona błyskawicznie przełączać pomiędzy bieżącymi tytułami, oraz rozpoczynać zabawę dokładnie w tym miejscu, gdzie rozgrywka została przerwana – bez ponownego ładowania gry.
Także posiadacze nowych konsol PlayStation mogą cieszyć się przeorganizowanym i uporządkowanym interfejsem. Ze starych elementów pozostał charakterystyczny pasek z zainstalowanymi na konsoli tytułami. Strona startowa jest przejrzysta, w jej górnej części dostępne jest przeprojektowane menu (rozwijane przyciskiem PS na gamepadzie), za jego pośrednictwem dostępne są opcje do zarządzania kontem. Inne są też ekrany pobierania i wysyłania danych.
Polecany artykuł:
Funkcje dodatkowe konsoli do gier
Podstawowym zadaniem konsol jest obsługa gier, ale to nie jedyne, co potrafią. Dzięki tym maszynom można cieszyć się zasobami online m.in. serwisów Netflix, YouTube, Spotify, Kodi, Apple TV, Disney+, HBO Max. Użytkownicy mogą grać, korzystać z multimediów i pobierać najróżniejsze aplikacje z internetowych sklepów obu producentów. Konsole do gier obsługują dźwięk przestrzenny, a wbudowane napędy optyczne pozwalają cieszyć się filmami z płyt Blu-ray.
Nowe gry na konsole Xboxie i PlayStation: wsteczna kompatybilność
W świecie konsol mamy do czynienia z grami multiplatformowymi, które produkowane są przez niezależnych wydawców, ukazują się na obu typach konsol i wyglądają podobnie zarówno na Xboxie, jak i na PlayStation. Ponadto gry te ukazują się zazwyczaj w wersjach na komputery PC.
Drugim typem gier są tytuły ekskluzywne, czyli takie, które dostępne są wyłącznie na jednej z konsol. Gry na wyłączność mają za zadanie przyciągnąć klienta do danej marki i spowodować, że wybierze on jego produkt. W przypadku gier ekskluzywnych prym wiedzie Sony, które jest właścicielem wielu studiów deweloperskich, specjalizujących się w wydawaniu gier wyłącznie dla konsoli PlayStation. W przypadku Xboxa większość z tytułów to gry multiplatformowe, dostępne także na konsolach Sony oraz na pecetach.
Natomiast Microsoft kontynuuje strategię przyjętą z wprowadzeniem konsoli Xbox One, wszystkie gry są tworzone równocześnie dla konsol Xbox i dla komputerów osobistych.
Bardzo ważna, zwłaszcza dla użytkowników poprzednich wersji konsol, jest wsteczna kompatybilność najnowszego modelu. Pozwala ona uruchamiać na nowym sprzęcie stare tytuły oraz przenosić zapisane stany gier, dzięki czemu można kontynuować przerwaną zabawę już na nowej konsoli. W przypadku Xboksa wsteczna kompatybilność stoi na bardzo wysokim poziomie, bez problemu startują gry z konsol Xbox, Xbox 360 i Xbox One. PlayStation 5 również oferuje zgodność wsteczną obejmującą gry z PlayStation 4 i PlayStation VR.
Gry na PlayStation i Microsoft Xbox dostępne w abonamencie online
Producenci konsol Sony PlayStation i Microsoft Xbox, oferują dodatkowe, internetowe usługi subskrypcyjne, umożliwiające uczestnictwo w rozgrywkach wieloosobowych, a także pobieranie co miesiąc nowych gier. W przypadku wersji konsol bez napędu Blu-ray (Xbox Series S i Sony PlayStation 5 Digital Edition), usługi online są jedynym źródłem, z którego można uzyskiwać nowe gry.
Sony udostępnia usługę PlayStation Plus, przeznaczoną dla posiadaczy konsol PS3, PS4 i PS5. Co miesiąc subskrybenci PS Plus otrzymują w ramach abonamentu duże, znane tytuły gier, których premiera odbyła w przeciągu 2 ostatnich lat.
Posiadacze konsol serii Xbox mogą korzystać z usług Xbox Live Gold, dzięki której w ramach abonamentu otrzymuje się dostęp do biblioteki gier, które można pobierać i instalować na dysku za pośrednictwem internetu.
Ponadto użytkownicy konsol Xbox mają do dyspozycji usługę Xbox Game Pass, która działa podobnie jak serwis Netflix, dostarczający filmy i seriale. Po opłaceniu abonamentu, otrzymuje się dostęp do ok. 200 gier. Tytuły te stale się zmieniają, jedne znikają, na ich miejsce pojawiają się nowe gry, często już po kilku miesiącach od debiutu. Xbox Game Pass to idealna oferta dla osób, które nie śledzą rynku gier. Dzięki tej usłudze każdy jest w stanie znaleźć coś dla siebie.
Xbox Live Gold i Xbox Game Pass są abonamentami przeznaczonymi dla konsol Xbox 360, Xbox One i Xbox Series X i S. Subskrypcje te można połączyć, opłacając abonament Xbox Game Pass Ultimate. Wtedy, w ramach jednej opłaty, możemy korzystać z obu usług w niższej cenie, otrzymując dodatkowo w ramach abonamentu dostęp do tytułów na komputery PC.
Koszt obu subskrypcji od Sony i Microsoftu jest podobny. Kod aktywacyjny można zakupić online, lub w sklepach stacjonarnych. Możliwe jest też przypisanie karty kredytowej do konta, dzięki czemu stała opłata jest pobiera automatycznie. Kod aktywacyjny Xbox Game Pass w wersji Ultimate na 3 miesiące to wydatek 160 zł. Kod Xbox Live Gold na miesiąc kosztuje 29 zł, na trzy miesiące 79 zł, a na rok 240 zł. Z kolei kod aktywacyjny PlayStation Plus na miesiąc kosztuje 37 zł, na 3 miesiące 100 zł, a za roczny abonament trzeba zapłacić 240 zł.