Internet do pracy zdalnej. Co to jest VPN?

2020-04-15 20:57 Magdalena Włodarczyk
home office
Autor: Gettyimages Coraz więcej pracowników korzysta z możliwości pracy zdalnej. Dzieje się tak dzięki dostępności technologii cyfrowej i Internetu

W związku z panującą pandemią koronawirusa, pracodawcy umożliwiają home office. Jak się do tego przygotować? Jaki internet do pracy zdalnej będzie niezawodny?

Kluczowe dla wyboru przepustowości łącza internetowego jest określenie ilości urządzeń, które wykorzystywane będą podczas pracy zdalnej. Warto uwzględnić, że często w tym samym czasie z sieci korzysta kilku domowników, którzy łączą się z Internetem poprzez urządzenia mobilne. Im większa ilość aktywnych aplikacji, tym korzystniejszy jest wybór stabilnego i szybkiego łącza. Jest to szczególnie ważne przy połączeniu z VPN. Stabilność gwarantuje światłowód odporny na czynniki zewnętrzne, które obniżają jakość w przypadku połączenia radiowego i mobilnego.

Co to jest VPN

VPN to skrót od angielskiej nazwy Virtual Private Network. Połączenie VPN oznacza, że nasz adres IP zostaje ukryty, a właściciele stron, które przeglądamy, widzą jedynie IP należące do sieci VPN. VPN pośredniczy w przepływie ruchu internetowego, który w międzyczasie go szyfruje. To, oraz użyte protokoły i lokalizacja serwerów VPN, z którymi się łączymy wpływają bezpośrednio na prędkość transferu danych naszego łącza połączonego z VPN-em. Stabilny VPN nie powinien wpływać znaczącą na szybkości wykupionej przez nas przepustowości (maksymalny spadek nie powinien przekraczać 10 procent). Co wpływa zatem na prędkość naszego łącza przy podłączeniu z VPN-em? W największym stopniu, kluczowa jest odległość między naszą lokalizacją a serwerem głównym. Im jest ona mniejsza tym niższy jest ping, a szybszy transfer danych. Prędkość jest również uzależniona od ilości użytkowników podpiętych do sieci.

Internet do pracy zdalnej

Istotną kwestią, o której warto pamiętać wybierając Internet do pracy zdalnej jest prędkość nie tylko pobierania, ale również (bądź w przypadku niektórych zadań) przede wszystkim wysyłania danych. Przy wysyłaniu i odbieraniu dużych plików w różnych formatach, warto mieć na uwadze, by obydwie wartości były jak najwyższe. Podobna zależność istnieje przy przechowywaniu plików w chmurze internetowej. Tu również warto mieć na uwadze z jaką szybkością wysyłamy dane. Podobnie, gdy w mieszkaniu korzystasz z telefonów VoiP, ze względu na to, iż łącze internetowe jest poprzez nie obciążone kolejnymi procesami.

Telekonferencje

Z pracą w systemie home office ściśle związane są telekonferencje, które wymagają wysokiego transferu danych. Organizując telekonferencję poprzez Skype do samej rozmowy głosowej zaleca się prędkość na poziomie ok. 100 kb/s, udostępnienie ekranu wymaga 300 kb/s, rozmowa video w jakości HD pobiera 1,5 Mb/s, natomiast rozmowa video, w której bierze udział 7 lub więcej osób to transfer na poziomie 8 Mb/s. Jeśli użytkownik jest zalogowany w Skypie, ale nie prowadzi żadnych rozmów, aplikacja używa przeciętnie 0–4 kb/s przepustowości. Podczas rozmowy Skype będzie wykorzystywać średnio 24–128 kb/s przepustowości. Zbliżone wartości wymagane są również poprzez inne aplikacje służące do organizacji wideokonferencji w dużych grupach, w tym najpopularniejszy obecnie w Polsce - programie Zoom.

Warto wiedzieć

Potrzebne regulacje pracy zdalnej

Praca zdalna jest utożsamiana z prawnie uregulowaną telepracą. W praktyce te pojęcia są mylone, co skutkuje problemami z właściwym ich stosowaniem. W myśl art. 675 § 1 Kodeksu pracy za telepracę uważa się pracę, która jest wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Pojęcie to budzi wątpliwości i wyklucza prace, które są podejmowane w podobnych warunkach – ale nie identycznych, jak wynika z dosłownego brzmienia przepisu. Wystarczy, że praca odbywa się nieregularnie albo jej wyniki nie zawsze są przesyłane elektronicznie pracodawcy. W konsekwencji wielu pracowników nie można zaklasyfikować do kategorii osób zatrudnionych w formule telepracy. Dlatego zasadne jest przyjęcie ogólnego pojęcia pracy zdalnej i unormowania wzajemnych praw i obowiązków w sposób jak najbardziej elastyczny. Praca zdalna musi zostać uregulowana – podczas świadczenia usług przez pracownika pojawiają się wątpliwości co do kwestii ochrony danych, powierzenia sprzętu i odpowiedzialności za niego, a także wypadków w miejscu pracy. Takie aspekty pracy zdalnej powinny zostać uregulowane przepisami. Pracodawcy oczekują więc, że nastąpią zmiany w prawie pracy. Potrzebujemy wprowadzenia pojęcia pracy zdalnej i określenia jej podstawowych zasad – tak, żeby mogła być powszechnie stosowana w sposób legalny i przewidziany w przepisach kodeksu pracy – wyjaśnia Grażyna Spytek-Bandurska, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich (FPP) oraz Centrum Analiz Legislacyjnych i Polityki Ekonomicznej (CALPE).

W celu efektywnej pracy zdalnej, Supermedia rekomenduje przepustowość 300/40 Mbps, gwarantującą stabilne łącze oraz wysoki transfer pobierania i wysyłania danych. Oferta dostępna jest na okres 24 miesięcy oraz czas nieokreślony: sprawdź szczegóły Internet Home Office >>>

Materiał powstał we współpracy z firmą Supermedia

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE