Polerka elektryczna: do czego się przydaje, jaką wybrać?

2021-06-01 10:48 Magdalena Murat
Polerka do karoserii
Autor: BOSCH Polerka przyda się każdemu kierowcy - do szybkiego polerowania karoserii auta po jej nawoskowaniu

Polerka elektryczna to narzędzie, które kojarzy się głównie z warsztatem oferującym usługi blacharskie i lakiernicze. W domowym warsztacie może przydać się do kilku zadań. Czy warto zainwestować w polerkę?

Nie da się ukryć, że polerka to maszyna przydatna głównie osobom zmotoryzowanym, dbającym o swoje auta. Używana jest bowiem do polerowania lakieru po jego woskowaniu. Żeby wosk utworzył lśniącą warstewkę konieczne jest właśnie polerowanie. Robienie tego ręcznie to zajęcie żmudne i męczące. Polerki używa się też do nadania połysku lakierowi naniesionemu wcześniej na karoserię lub dowolny metalowy bądź nawet drewniany przedmiot oraz do regeneracji powłok lakierniczych, które uległy już zmatowieniu lub pokryły się drobnymi rysami. Polerka oczyści też naloty i zabrudzenia z różnych przedmiotów, przywracając im pierwotny blask. Przyda się więc w konserwacji frontów meblowych, drewnianych blatów i podłóg, zlewozmywaków, chromowanych elementów AGD lub innego sprzętu, płytek szkliwionych.

Ergonomia polerki
Autor: BOSCH W przypadku polerek szczególnie ważna jest kwestia ich ergonomii. Szukaj zatem narzędzi w miarę lekkich i wyposażonych w wygodne uchwyty

Polerka elektryczna

Typowa polerka elektryczna wyglądem przypomina szlifierkę kątową. Często zresztą narzędzia te powstają jako modyfikacje szlifierek z oferty danego producenta. Zamiast tarczy tnącej i szlifującej jest tu gumowa tarcza, na którą nakłada się gąbkę, filc lub futerko polerskie. Może mieć średnicę od 115 do 180 mm (ale są też tarcze 230 mm) i powierzchnię pokrytą tkaniną rzepową. Wymiana tarcz odbywa się zazwyczaj bezkluczykowo. Szlifierka do amatorskiego użytku powinna mieć moc rzędu 1200-1400 W oraz układ łagodnego rozruchu gwarantujący większą kontrolę nad narzędziem i zapobiegający powstawaniu plam polerskich lub uszkodzeniu wrażliwych części obrabianych powierzchni. Dobra polerka ma też elektroniczny regulator prędkości obrotowej w zakresie 0–3000 min-1, niekiedy z wyświetlaczem ciekłokrystalicznym, który podaje, jaką prędkość ustawiono. Dzięki temu łatwo jest ją kontrolować, a zwłaszcza zmniejszać w końcowej fazie pracy i unikać tym samym takich przykrych niespodzianek, jak rozchlapywanie mleczka polerskiego. Cenną funkcją w polerkach elektrycznych jest stabilizacja pracy pod zmiennym obciążeniem. To oznacza, że polerka nie zwolni obrotów, gdy mocniej dociśniesz tarczę do polerowanej powierzchni. Prostym, ale bardzo przydatnym elementem jest przełącznik do ustawiania pracy ciągłej, dzięki któremu nie trzeba wciąż trzymać palca na "spuście". Polerki elektryczne ważą około 1,5-3 kg. Mają dodatkowy uchwyt - wyprofilowany w kształt litery D lub G, pokryty tworzywem redukującym wibracje.

Polerka akumulatorowa

Omówiliśmy polerki typowe, pora na modele odbiegające nieco od standardu. W tej grupie mieszczą się polerki akumulatorowe, o budowie pistoletowej. Są to narzędzia lekkie i poręczne, dobre do precyzyjnych prac. Używając polerki akumulatorowej nie musisz być uzależniony od gniazdka elektrycznego i walczyć z kablem, który plącze się tam, gdzie nie trzeba. Sprzęt taki wyposażony jest przeważnie w akumulator litowo-jonowy o napięciu 12 V. Osiemnastowoltowe szlifierki akumulatorowe mają budowę podobną do swoich odpowiedniczek zasilanych z sieci. Jedne i drugie oferowane są zawsze w komplecie z ładowarką i wymiennymi akcesoriami. Lepsze modele polerek mają dodatkowo drugi akumulator na podmianę.

Polerka mimośrodowa

Jeszcze inną kategorię stanowią polerki mimośrodowe (orbitalne), także przypominające szlifierki kątowe, albo też są to maszyny o pionowym korpusie i dwóch uchwytach bocznych - bardziej zbliżone forma do szlifierek mimośrodowych. Ich tarcza wykonuje jednocześnie ruchy obrotowe i oscylacyjne (odchyla się od osi). One również są lekkie oraz bardzo wygodne w prowadzeniu. Nie mają tendencji do uciekania spod ręki, jak bywa z polerkami rotacyjnymi pracującymi na wysokich obrotach. Są bardziej precyzyjne, ale mniej wydajne od rotacyjnych. Nie używa się do nich padów wełnianych.

Polerka akumulatorowa
Autor: RYOBI Polerka akumulatorowa daje dużą swobodę pracy, zwłaszcza w miejscach pozbawionych dostępu do sieci elektrycznej

Akcesoria do polerki

W zestawie z polerką otrzymujesz przeważnie jedno lub kilka futerek polerskich. W bogatszych zestawach są też gąbka, krążki filcowe lub dodatkowa tarcza gumowa z powierzchnią rzepową o mniejszej lub większej średnicy. Jeśli producent tego nie zapewnia, powinieneś dokupić te akcesoria oddzielnie. Oprócz tego będziesz potrzebował trochę chemii, czyli zestaw past polerskich oraz mleczko do matowienia sfatygowanych powłok lakierniczych przed ich polerowaniem. W sklepie czekają na ciebie:

  • pasty mocno ścierne heavy cut, do wygładzania głębokich rys,
  • pasty średnio ścierne, fast cut, do polerowania,
  • pasty wykończeniowe, ultra fine, do nabłyszczania.

O ile pierwsza z past nie zawsze bywa konieczna, o tyle dwie kolejne to zestaw obowiązkowy. Do polerowania szczególnie błyszczących powierzchni stalowych warto używać na koniec tak zwanego wapna wiedeńskiego. Glinka polerska pozwoli natomiast oczyścić lakier z wszelkich zabrudzeń, zanim rozpoczniesz polerowanie.

Polerka z trzema tarczami
Autor: BOSCH Ciekawym produktem jest szlifierka z trzema oddzielnymi tarczami połączonymi przegubowo z korpusem, mogąca służyć także jako polerka

Zasady polerowania

  • Drobny papier ścierny (P2500) posłuży do zmatowienia lakieru i wyrównania jego powierzchni.
  • Gąbki twardej używaj do matowienia lakieru, miękkiej do wstępnego polerowania.
  • Dobieraj gąbkę do pasty - im twardsza gąbka, tym mocniej ścierająca pasta.
  • Filcowe pady wełniane służą do tego samego co gąbki.
  • Futerko przyda się do polerowania powierzchni woskowanych.
  • Futerko, w zestawieniu z mocno ścierna pastą pomoże usunąć drobne rysy z lakieru.
  • Zmieniając pastę na kolejną, trzeba też zmieniać nakładkę polerską na nową.
  • Po nałożeniu pasty poleruj najpierw na niskich obrotach, by starannie ja rozprowadzić.
  • Gdy pasta jest rozsmarowana, włącz wyższe obroty.
  • Podczas pracy nie wywieraj zbyt dużego nacisku na tarczę.
  • Nie śpiesz się, pastę trzeba starannie rozprowadzić, by nie pozostały jej resztki na materiale.
  • Tarczę przemieszczaj po podłożu wykonując płynne, zachodzące na siebie ruchy.
  • Rysy poleruj w poprzek, a nie wzdłuż.
  • Nie trzymaj zbyt długo tarczy w jednym miejscu.
  • Po zakończeniu jednego etapu polerowania usuń miękką i czystą ściereczką ewentualne resztki pasty.
  • Kontroluj temperaturę polerowanej powierzchni. Dotyczy to zwłaszcza obróbki stali stopowej. Ta, zbyt przegrzana, może się przebarwić.
  • Po zakończeniu pracy polerkę warto przedmuchać sprężonym powietrzem (do 0,3 MPa), by usunąć z niej pył.
Polerowanie precyzyjne
Autor: Kalbar Do drobnych detali warto użyć mikroszliferki z końcówką do polerowania
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE