Problemy z wymianą starej bramy garażowej na nową. Na jakie trzeba się przygotować?
Nowoczesne bramy są wygodniejsze, cieplejsze i bezpieczniejsze niż te sprzed wielu lat. Jakie ograniczenia techniczne mogą wystąpić podczas ich montażu w starych garażach? Jak należy się przygotować do wymiany starej bramy garażowej? Na co zwrócić uwagę przy montażu bramy garażowej?
Spis treści
Z uwagi na specyfikę starego budownictwa czasem napotykamy trudności z zastosowaniem standardowych rozwiązań. Przedstawiamy najczęściej spotykane problemy z wymianą starej bramy garażowej na nową oraz sposób ich rozwiązania.
Problemy z wymianą starej bramy garażowej - te są najczęstsze
Brak miejsca nad otworem wjazdowym. Bramę najwygodniej i najprościej otwiera się do góry, więc po wewnętrznej stronie garażu w zależności od rodzaju prowadzenia (niskie, standardowe lub wysokie) potrzeba od 8 do 40 cm przestrzeni nad otworem, żeby zmieścić ościeżnicę, prowadnice, napęd i inne elementy konstrukcyjne bramy. Kiedy ścianka nad otworem nie ma odpowiedniej wysokości, musimy zamówić niższą bramę niż poprzednia. Wtedy górny fragment otworu wypełnia się profilem renowacyjnym lub blendą maskującą z fragmentu sekcji bramy.
Tę część ściany można też wypełnić materiałem termoizolacyjnym i wykończyć tak jak pozostałą część elewacji.
Zbyt wąskie ściany z boku otworu lub ich brak. Do zamontowania bramy potrzebne jest minimum 10 cm ściany po bokach garażu, bo tam będzie mocowana ościeżnica. Gdy tego miejsca nie ma, trzeba się liczyć z tym, że nowa brama będzie węższa. Zamawiając ją, szerokość należy zmniejszyć o szerokość wymaganych ścianek. W zależności od przyjętej technologii montażu przestrzeń tę można wypełnić profilami renowacyjnymi oferowanymi przez producenta bramy lub odpowiedniej wielkości profilami stalowymi, które będą podstawą konstrukcji do mocowania ościeżnicy nowej bramy.
Systemowe profile renowacyjne mogą być idealnie dopasowane kolorystycznie do bramy, a profile stalowe można na przykład zabudować, ocieplić materiałem termoizolacyjnym i wykończyć jak elewację. Stara ościeżnica może być podstawą do montażu bramy, ale musi być w dobrym stanie technicznym i mieć odpowiedni wymiar.
Uwaga! Żeby do garażu można było wjechać średniej wielkości samochodem, minimalna szerokość otworu powinna wynosić 220 cm.
Brak przestrzeni do wbudowania konstrukcji bramy w głębi garażu. W pozycji otwartej skrzydło bramy segmentowej znajduje się pod sufitem. Zdarza się, że wewnątrz garażu stoi słup lub pod sufitem jest podciąg. Na dodatek znajdują się w takiej odległości od wjazdu, że brakuje przestrzeni na to, by skrzydło bramy mogło się w całości zmieścić.
Jeśli brakuje kilku-, kilkunastu centymetrów, wysokość bramy należy odpowiednio zmniejszyć, a przestrzeń między nadprożem otworu wjazdowego a górną sekcją bramy zabudować na przykład blendą maskującą. Kiedy kolizja dotyczy napędu bramy (na przykład w miejscu, w którym powinien się znaleźć siłownik, jest podciąg lub przebiegają przewody instalacji), pozostaje zamontowanie bramy segmentowej otwieranej na bok. Jednak do jej zamontowania potrzeba co najmniej 20 cm wolnej przestrzeni z boku otworu wjazdowego. Na dole jej panele prowadzi się w szynie o wysokości 2,5 cm. Takie rozwiązanie jest droższe, ale może być korzystne, bo brama uchylona na małą odległość może pełnić funkcję drzwi.
Fragmenty ściany nad otworem i po jego bokach nie znajdują się w jednej płaszczyźnie. Powierzchnia, do której mocowane są prowadnice i wał ze sprężynami, powinna być otynkowana, prosta i równa, a przy tym nośna.
Żeby umożliwić prawidłowy montaż bramy, konieczne jest zlicowanie wszystkich płaszczyzn odpowiednim materiałem. Zbyt grubą warstwę wyprawy trzeba podkuć i zaszpachlować, a zbyt cienką – pogrubić tynkiem. Aby nowa warstwa wyprawy tynkarskiej dobrze związała z istniejącym tynkiem, jego powierzchnię należy zagruntować.
Nierówna posadzka w garażu. Jest to szczególnie ważne, gdy chcemy zamontować ocieploną bramę z pełnym uszczelnieniem po obwodzie. Żeby zapewnić deklarowane parametry termiczne, konieczne jest wyrównanie posadzki. Dlatego przed montażem bramy należy wypoziomować podłogę w garażu, układając płytki lub wylewając posadzkę samopoziomującą.
Instalacje w kolizji z bramą. Gdy przewody instalacyjne znajdują się w przestrzeni potrzebnej do montażu bramy, czyli wokół otworu, trzeba zastosować wymieniane wcześniej elementy pomocnicze, to jest profile stalowe, zabudowy górne lub boczne, żeby stworzyć stabilne miejsce do zamocowania bramy. Jeśli przewody instalacyjne zostały rozmieszczone pod sufitem, czyli tam, gdzie powinno się znaleźć skrzydło ot wartej bramy, i uniemożliwia to zamocowanie górnego prowadzenia, jedynym wyjściem jest wybór bramy otwierającej się na bok.
Brak instalacji elektrycznej do automatyki. Zanim zamontujemy bramę z napędem, trzeba doprowadzić instalację w odpowiednie miejsce, najczęściej na suficie, bo tam będzie zamocowany siłownik. Nie jest to wielki problem techniczny, ale w pewnym stopniu estetyczny. Nową instalację przeprowadza się bowiem najczęściej natynkowo, stosując korytka elektryczne.
- Ocieplenie bramy garażowej - czym najlepiej ocieplić bramę garażową? Jak to zrobić?
- Wymiary bram garażowych. Jak dobrać szerokość i wysokość bramy?
Rozwierna – jest dobra, gdy przed garażem jest dużo miejsca na otwierające się skrzydła. Jeśli zależy nam na jej automatycznym otwieraniu, mechanizm zawęzi światło wjazdu.
Uchylna – potrzebuje miejsca z boku i nad otworem oraz pod sufitem garażu, gdzie parkuje skrzydło, a także dodatkowych 50-100 cm na podjeździe. Trudno jest dobrać taką o bardzo dobrej izolacyjności cieplnej. Sufit garażu musi umożliwić podwieszenie ciężaru co najmniej kilkudziesięciu kilogramów.
Segmentowa – pozwala na podjechanie samochodem pod sam garaż. Jej konstrukcja wymaga miejsca nad otworem oraz obok niego (inaczej bardzo zawęzi światło wjazdu). Man podobne warunki montażu jak uchylna, jest jednak od niej nowocześniejsza i cieplejsza.
Roletowa – nie wymaga miejsca pod stropem, jest ono potrzebne jedynie nad samym otworem (musi się tam zmieścić kaseta, do której zwija się płaszcz bramy). Nie zabiera miejsca na podjeździe. Ponieważ płaszcz jest dość cienki, taka brama nie jest zbyt ciepła.