Spis treści
- Standardowa pielęgnacja bramy garażowej
- Odnawianie drewnianej bramy garażowej nie jest trudne
- Konserwacja bram z tworzywa i metalu - co trzeba zrobić?
- Jak docieplić starą bramę garażową
- Nie bagatelizujmy uszczelek w bramie garażowej
- Mechanika bramy garażowej
Brama garażowa, tak jak i samochód, który jest przez nią chroniony, wymaga okresowych przeglądów, serwisowania, mycia, drobnych i poważniejszych zabiegów kosmetycznych. Z czasem dochodzą też niezbędne naprawy i zabiegi modernizacyjne, jak choćby docieplenie, wymiana sprężyn czy napędu.
Przedstawiamy krótki poradnik pozwalający skutecznie przywrócić bramie dawną świetność, a nawet podnieść jej walory w stosunku do stanu pierwotnego.
Niestety, niektóre zadania zarezerwowane są dla serwisantów i sami nie powinniśmy się ich podejmować.
Standardowa pielęgnacja bramy garażowej
Polegać ona będzie na okresowej kontroli i myciu bramy. Powinniśmy to robić dwa razy do roku lub częściej, jeśli zaobserwujemy, że skrzydło bramy porusza się mniej płynnie, zacina, słychać tarcie lub skrzypienie.
Czyszczenie lub malowanie bramy zaplanujmy na ciepły i suchy dzień. Bramę najlepiej myć ręcznie, miękką szmatką, aby nie zamoczyć mechanizmów prowadzących skrzydło.
Myjemy nie tylko skrzydła, ale też usuwamy piach, błoto i inne zabrudzenia z prowadnic, uszczelek, stref między segmentami. Do mycia nie używajmy myjek ciśnieniowych, żeby nie doszło do zamoczenia mechanizmów wrażliwych na wilgoć. Nie stosujmy też twardych szczotek ani innych narzędzi mogących doprowadzić do zarysowań powłoki.
Najlepsze będą miękkie ścierki, gąbki. Brud z miejsc trudno dostępnych można wydmuchiwać za pomocą sprężarki.
Nie zapominajmy o czyszczeniu fotokomórek i częstym sprawdzaniu ich działania. Jeśli nie będą sprawne, nie wykryją przeszkody i zamykające się skrzydło może uderzyć w nas lub nasz pojazd.

i
Odnawianie drewnianej bramy garażowej nie jest trudne
Z drewna powstają przeważnie bramy rozwieralne, przypominające wielkie podwójne drzwi. Mają ościeżnice i skrzydła zawieszone na zawiasach. Zrobione są przeważnie z drewna sosnowego, dębowego lub świerkowego. Ich konstrukcja jest płycinowa (rama wypełniona drewnianymi płycinami bądź sklejką wodoodporną) lub ramowa (drewniana bądź stalowa rama obita obustronnie drewnem lub obłożona blachą stalową wykończoną poliestrem). Płyciny albo pionowe, poziome lub skośne listewki są zabezpieczone kilkoma warstwami lakieru lub farbą do drewna.
Niestety, po pewnym czasie takie powłoki ochronne zaczynają się łuszczyć, wycierać i trzeba zabrać się za remont. Na szczęście nie jest on trudny.
Dobrze jest najpierw zdjąć skrzydła i zdemontować ich okucia oraz inne przeszkadzające elementy. Demontaż drewnianej bramy innego typu niż rozwieralna będzie zdecydowanie trudniejszy, więc wszelkie naprawy lepiej przeprowadzić „na miejscu”.
Najpierw należy przeszlifować drewno. Polecamy do tego szlifierkę oscylacyjną lub taśmową, a do miejsc trudniej dostępnych szlifierkę ze stopą typu delta. Szlifujemy najpierw papierem ściernym o grubym uziarnieniu, później poprawiamy drobniejszym. Na koniec myjemy bramę wodą z delikatnym detergentem, po czym spłukujemy czystą wodą i czekamy do wyschnięcia.
Elementy, które mogą zostać zachlapane farbą bądź lakierem, a których nie udało się tymczasowo odczepić, zabezpieczamy taśmą malarską.
Jeśli drewno było wcześniej polakierowane, wykańczamy je ponownie także lakierem. Możemy też zastąpić go lakierobejcą, impregnatem dekoracyjnym albo farbą kryjącą, która zdecydowanie odmieni wygląd skrzydeł. Ważne, żeby wymienione preparaty były przystosowane do użytku zewnętrznego, odporne na promienie UV, wilgoć i mróz.
Starannie wymieszaną farbę lub lakier nanosimy pędzlem. Możemy także posłużyć się pistoletem natryskowym. Nanosimy tyle warstw powłoki, ile zaleca producent. Niekiedy wymagane jest wcześniejsze zagruntowanie drewna.
- Polecamy też: Brama garażowa nowej generacji. Zapomnij o wysiadaniu z auta! Wygoda, bezpieczeństwo i design w zasięgu ręki

i
Konserwacja bram z tworzywa i metalu - co trzeba zrobić?
Tworzywo sztuczne stanowi poszycie elementów niektórych bram segmentowych – modeli obecnie najpopularniejszych na rynku. One też bardzo często są wykańczane metalem, podobnie jak bramy uchylne (dziś zdecydowanie rzadziej kupowane z racji niskiej szczelności). Okładzin z tworzywa w zasadzie nie odnawia się, bo przeważnie nie zachodzi taka potrzeba. Wymagają co najwyżej mycia.
Okładzinę metalową bram stanowi przeważnie ocynkowana blacha stalowa pokryta poliestrem lub pomalowana farbą proszkową. Często blacha ma dekoracyjną okleinę, na przykład drewnopodobną.
Malowane i powlekane blachy odnawia się podobnie jak drewno – szlifuje, czyści i ponownie maluje. Trzeba jednak wcześniej zwrócić baczną uwagę, czy nie ma na blasze śladów korozji. Rdzę należy bowiem dokładnie zeszlifować, a miejsce po niej zabezpieczyć preparatem antykorozyjnym. Do malowania tak uszkodzonej bramy warto wtedy wybrać specjalną farbę o właściwościach antykorozyjnych, żeby uniknąć ponownego korodowania.
Jeśli stara powłoka jest w dobrym stanie, nie trzeba jej usuwać, wystarczy starannie umyć, a zwłaszcza odtłuścić. Tłuszcz ogranicza bowiem przyczepność farby. Do odtłuszczania można użyć acetonu technicznego, ale są też preparaty przewidziane specjalnie do tego celu.
Gdy powłoka jest błyszcząca, lepiej przed malowaniem zmatowić ją delikatnie papierem ściernym, nie zapominając o zmyciu pyłu powstałego w trakcie tej czynności.
Nie wolno rozpoczynać malowania, gdy powierzchnia jest jeszcze wilgotna. Musi całkowicie wyschnąć.
- Sprawdź: Uproszczą przepisy: rachunki za prąd będą bardziej zrozumiałe, firmy łatwiej skorzystają z OZE
Jeśli usunęliśmy farbę do „gołej” blachy, wtedy dobrze jest przed malowaniem zabezpieczyć ją preparatem, który nazywa się zimnym cynkiem. To dobry podkład o właściwościach antykorozyjnych. Nanosi się go jak zwykłą farbę.
Drugą warstwę stanowić będzie wtedy typowa farba dekoracyjna do metalu (na przykład alkidowa lub chlorokauczukowa), przeznaczona do stosowania na zewnątrz i wykazująca dużą elastyczność powłoki. Uszkodzona okleina to większy problem. Gdy jest porysowana lub odspoiła się od podłoża, najlepiej ją usunąć. Później, po oczyszczeniu blachy, maluje się ją podkładową farbą antykorozyjną i nakłada farbę dekoracyjną.
Ponowne okleinowanie nie jest łatwe do samodzielnego przeprowadzenia, zwłaszcza wtedy, gdy płaszczyzna bramy nie jest równomiernie płaska. Można więc taką pracę zlecić specjalistycznej firmie. Kto jednak chce zrobić to samodzielnie, musi zamówić okleinę o rozmiarze dobranym do gabarytów bramy. Po usunięciu starej okleiny, w czym pomocne mogą być opalarka elektryczna i stalowa szpachelka, bramę trzeba starannie oczyścić i odtłuścić. Następnie na jej powierzchnię za pomocą wałka lub pędzla nanosi się klej do oklein. Okleinę dokleja się powoli, zwilżoną gąbką likwidując ewentualne pęcherze powietrza.
W przypadku drobnych wgnieceń zauważonych na blaszanej powłoce przed malowaniem warto je wypełnić masą szpachlową, tak jak robią to blacharze samochodowi. Większe wgniecenia stwarzają potrzebę wyklepania blachy, a to – zwłaszcza w przypadku bram segmentowych – może być trudne do wykonania. Pozostaje wtedy wymiana uszkodzonego segmentu.

i
Jak docieplić starą bramę garażową
W dawniej budowanych garażach, zlokalizowanych w obrębie bryły budynku, nie zawsze instalowano wystarczająco ciepłe bramy. Obecnie, głównie ze względu na wysokie koszty ogrzewania, staramy się poprawić izolacyjność termiczną bram.
Przede wszystkim trzeba zdawać sobie sprawę, że docieplanie bramy jest pozbawione sensu, jeśli ściany garażu i jego nadproże nie są wystarczająco zaizolowane.
Najłatwiej docieplić skrzydła bram rozwieralnych lub uchylnych. Dokleja się do nich od wewnątrz materiał termoizolacyjny – na przykład płyty z piany PIR grubości 5 cm. Trzeba tylko dopilnować, żeby taka izolacja nie utrudniała poruszania się bramy i nie wchodziła z kolizję z żadnymi elementami wewnątrz garażu. Najtrudniej docieplić bramę segmentową. Trzeba w tym celu kupić specjalne panele termoizolacyjne, dopasowane specjalnie do jej modelu. Mocuje się je od wewnątrz, za pośrednictwem systemowych listew montażowych.

i
Nie bagatelizujmy uszczelek w bramie garażowej
Nie tylko materiał termoizolacyjny chroni przed utratą ciepła. Wiele zawdzięcza się też gumowym uszczelkom, które zatrzymują wilgoć i podmuchy zimnego powietrza. Uszczelki znajdują się na obwodzie bram uchylnych lub między segmentami bram segmentowych.
Trzeba je co pewien czas czyścić. Piach lub pył na uszczelkach między segmentami bramy, w prowadnicach i przy nadprożu może powodować zarysowania powłoki ochronno-dekoracyjnej skrzydła. Uszczelki trzeba także zabezpieczać preparatem silikonowym, na przykład takim, który stosuje się do uszczelek samochodowych. Taki smar poprawia elastyczność uszczelek i tym samym wydłuża ich żywotność.
Mechanika bramy garażowej
Bramy segmentowe i uchylne poruszają się po stalowych prowadnicach zamontowanych na bocznych ścianach garażu lub w świetle otworu wjazdowego. Przy wielu modelach bram prowadnica musi być też podwieszona pod sufitem. Ruch bramy zapewniają rolki zamocowane w górnych narożach.
Bramy uchylne wyposażone są w sprężyny wspomagające ruch. Dzięki nim do zamykania i otwierania nie potrzeba wiele siły. Elementy tej mechaniki także wymagają okresowych przeglądów. Trzeba je czyścić na sucho lub delikatnie zwilżoną ścierką, bo nagromadzony kurz lub pył mogą powodować utrudnienia w ruchu skrzydła. Szczególną uwagę poświęcajmy prowadnicom płaszcza, bo czasem różnego typu śmiecie ograniczają ich drożność i mogą prowadzić do pojawienia się poważniejszych uszkodzeń.
Łożyska, zawiasy, sprężyny, łańcuchy trzeba nie tylko czyścić, ale zawsze po tej czynności zabezpieczać środkiem smarującym, polecanym przez producenta bramy. Dobrze nasmarowane mechanizmy zapewnią cichsze i płynniejsze poruszanie się skrzydła. Pamiętajmy jednak, że nie powinno się nanosić zwykłego smaru na prowadnice i rolki, bo będzie wtedy lepił się do nich brud i trudniej go będzie usuwać. Wyjątek w tej sytuacji stanowi tak zwany suchy smar w sprayu.
Pamiętajmy też, że smar nie powinien wchodzić w kontakt z elementami plastikowymi, chyba że jest to smar silikonowy.
Niekiedy konieczna jest regulacja podzespołów, które z czasem przestały właściwie funkcjonować. To zadanie należy zlecić serwisantom. Oni też powinni być wzywani do wymiany zniszczonych lub uszkodzonych podzespołów.

i

i
Przy zakupie bramy uzyskujemy na nią gwarancję trwającą od 5 do nawet 10 lat. Wszelkie mankamenty i uszkodzenia powłok malarskich, które zaobserwujemy w okresie jej obowiązywania, powinniśmy zgłaszać producentowi lub sprzedawcy. Jeśli w tym czasie sami zabierzemy się za malowanie bramy, gwarancja przepadnie. Z reguły jednak potrzeba remontu bramy następuje długo po upływie terminu obowiązywania umowy gwarancyjnej.

i

i

i

i
