Projekt budowlany domu jednorodzinnego – wkrótce zmiana rozporządzenia i nowe obowiązki
Obowiązek rozpatrzenia na etapie projektu budowlanego każdego budynku, a więc i domu jednorodzinnego, możliwości wykorzystania efektywnych źródeł energii – to przewiduje nowelizacja rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego, która wejdzie w życie 3 października br. Obecnie taki wymóg obejmuje jedynie budynki o powierzchni użytkowej powyżej 1000 mkw.
Dostosowanie polskich przepisów do unijnych
Nowelizacja rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego z 21 czerwca 2013 r. (Dz.U. z 2013 r., poz. 762, dalej: nowelizacja rozporządzenia z 21 czerwca br.) ma na celu dostosowanie polskiego prawa do wymogów Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE z 19 maja 2010 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków.
Poprawienie efektywności energetycznej
Celem dyrektywy 2010/31/UE jest poprawa efektywności energetycznej w budynkach na skutek zmniejszenia zapotrzebowania na ciepło, chłód i energię elektryczną budynków, które odpowiadają za blisko 40 proc. globalnego zużycia energii w UE. Wdrożenie Dyrektywy ma przyczynić się do realizacji celów UE, jakimi są:
- zwiększenie do 2020 r. efektywności energetycznej o 20 proc.,
- zwiększenie do 2020 r. udziału energii ze źródeł odnawialnych do 20 proc. całkowitego zużycia energii w UE,
- zmniejszenie do 2020 r. emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 20 proc. w porównaniu do 1990 r.
Analiza możliwości wykorzystania alternatywnych źródeł energii już na etapie projektu budowlanego
Nowelizacja rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego z 21 czerwca 2013 r. ma na celu wdrożenie art. 6 Dyrektywy 2010/31/UE, polegającego na wzięciu pod uwagę przed rozpoczęciem budowy realizacji wysokoefektywnych systemów alternatywnych.
Zgodnie z art. 6 ust. 2 Dyrektywy 2010/31/UE wymieniona wyżej analiza powinna być udokumentowana i udostępniona dla celów weryfikacji. Dlatego też zastosowanie wysokoefektywnych systemów alternatywnych ma być rozważane na etapie sporządzania projektu budowlanego, który jest zatwierdzany w decyzji o pozwoleniu na budowę lub w odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego.
Co w takiej analizie
Zgodnie z nowelizacją rozporządzenia z 21 czerwca br. opis techniczny projektu architektoniczno-budowlanego powinien określać w stosunku do budynku - analizę możliwości racjonalnego wykorzystania, o ile są dostępne techniczne, środowiskowe i ekonomiczne możliwości, wysokoefektywnych systemów alternatywnych zaopatrzenia w energię i ciepło, do których zalicza się: zdecentralizowane systemy dostawy energii oparte na energii ze źródeł odnawialnych, kogenerację, ogrzewanie lub chłodzenie lokalne lub blokowe, przede wszystkim, gdy opiera się całkowicie lub częściowo na energii ze źródeł odnawialnych, w rozumieniu przepisów Prawa energetycznego, oraz pompy ciepła. Analiza ta powinna określać:
- roczne zapotrzebowanie na energię użytkową do ogrzewania, wentylacji, przygotowania ciepłej wody użytkowej oraz chłodzenia obliczone zgodnie z przepisami dotyczącymi metodologii obliczania charakterystyki energetycznej budynków,
- dostępne nośniki energii,
- warunki przyłączenia do sieci zewnętrznych,
- wybór dwóch systemów zaopatrzenia w energię do analizy porównawczej systemu konwencjonalnego oraz systemu alternatywnego lub systemu konwencjonalnego oraz systemu hybrydowego, rozumianego jako połączenie systemu konwencjonalnego i alternatywnego,
- obliczenia optymalizacyjno-porównawcze dla wybranych systemów zaopatrzenia w energię,
- wyniki analizy porównawczej i wybór systemu zaopatrzenia w energię. Jednocześnie wymienioną wyżej analizę będzie można przeprowadzić dla wszystkich znajdujących się na tym samym obszarze budynków o tym samym przeznaczeniu i o podobnych parametrach techniczno-użytkowych.
Dotychczas obowiązek ten dotyczył tylko dużych budynków
Obecnie analizę możliwości racjonalnego wykorzystania pod względem technicznym, ekonomicznym i środowiskowym odnawialnych źródeł energii, takich jak: energia geotermalna, energia promieniowania słonecznego, energia wiatru, a także możliwości zastosowania skojarzonej produkcji energii elektrycznej i ciepła oraz zdecentralizowanego systemu zaopatrzenia w energię w postaci bezpośredniego lub blokowego ogrzewania wykonuje się w odniesieniu do budynków o powierzchni użytkowej większej niż 1000 m.kw. Omawiana nowelizacja rozporządzenia wchodzi w życie z dniem 3 października 2013 r.
Wnioski o pozwolenie na budowę przed 3 października - bez zmian
Do budynków, dla których złożono wnioski o pozwolenie na budowę oraz odrębne wnioski o zatwierdzenie projektu budowlanego przed dniem wejścia w życie omawianej nowelizacji rozporządzenia, czyli przed dniem 3 października 2013 r. będą stosowane przepisy dotychczasowe. Do budynków, dla których dokonano zgłoszenia budowy lub wykonywania robót budowlanych przed 3 października 2013 r. będą stosowane przepisy dotychczasowe. Również do budynków, dla których została wydana decyzja o pozwoleniu na budowę lub odrębna decyzja o zatwierdzeniu projektu budowlanego przed 3 października 2013 r. będą stosowane przepisy dotychczasowe.