Nowy plan zagospodarowania przestrzennego może zatrzymać twoją budowę nawet na 9 miesięcy
Nowy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, a właściwie przystąpienie do prac nad jego uchwalaniem lub wprowadzenie w nim zmian, może w różny sposób wpływać na procedurę wydania i ważność decyzji o warunkach zabudowy oraz pozwolenia na budowę. Zobacz, jakie zasady obowiązują w sytuacji, gdy dopiero czekasz na warunki zabudowy, a jakie gdy masz już pozwolenie na budowę.
Zmiany w planie miejscowym a oczekiwanie na warunki zabudowy
Art. 62 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (DzU z 2003 r. nr 80, poz. 717; dalej: u.p.z.p.) przewiduje przypadki fakultatywnego oraz obligatoryjnego zawieszenia postępowania w przedmiocie wydania decyzji o warunkach zabudowy.
W praktyce oznacza to, że organ może zawiesić postępowanie na okres do dziewięciu miesięcy od złożenia wniosku o ustalenie warunków zabudowy. Ponowne podjęcie postępowania powinno nastąpić, jeżeli w ciągu dwóch miesięcy od dnia zawieszenia postępowania rada gminy nie podjęła uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu miejscowego albo w okresie zawieszenia postępowania nie uchwalono planu zagospodarowania przestrzennego lub jego zmiany.
Autor: Andrzej T. Papliński
Jaki dom można zbudować na własnej działce? Odpowiedź znajdziemy w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego obowiązującym dla terenu, na którym jest położona działka.
Jak wskazał w wyroku z 23.11.2009 r. WSA w Warszawie (IV SA/Wa 1137/09) „możliwość zawieszenia postępowania przewidziana przez art. 62 ust. 1 u.p.z.p. nie może być interpretowana jako przyznająca organowi całkowitą swobodę w decydowaniu o wstrzymaniu przebiegu postępowania. Użycie przez ustawodawcę zwrotu »można zawiesić« powinno być interpretowane w ten sposób, że w przypadku gdy realizacja danej inwestycji będzie zgodna z tworzonym planem, wówczas zawieszanie postępowania nie będzie celowe. Jeżeli natomiast zachodzi prawdopodobieństwo sprzeczności postanowień decyzji z projektowanymi ustaleniami planu miejscowego, organ powinien postępowanie zawiesić”.
Podstawą zawieszenia postępowania w przedmiocie wydania decyzji o warunkach zabudowy może być już sam zamiar przystąpienia do uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Pogląd w tej kwestii zaprezentował WSA w Rzeszowie w wyroku z 9 kwietnia 2008 r. (sygn. II SA/Rz 920/07), w którym stwierdzono między innymi, że:
Organ zawiesza postępowanie obligatoryjnie, jeżeli wniosek o ustalenie warunków zabudowy dotyczy obszaru, w odniesieniu do którego na podstawie szczególnych przepisów istnieje obowiązek sporządzenia planu miejscowego (na przykład terenów górniczych). W tym wypadku zawieszenie trwa aż do uchwalenia planu. Niezawieszenie postępowania może być w takiej sytuacji podstawą późniejszego stwierdzenia nieważności decyzji jako wydanej z rażącym naruszeniem prawa.
Jeżeli w okresie zawieszenia postępowania zostanie uchwalony plan miejscowy, procedurę wydania decyzji o warunkach zabudowy umarza się (stanie się bowiem bezprzedmiotowa). Inwestor może się ubiegać o pozwolenie na budowę bezpośrednio na podstawie planu miejscowego, jeśli projektowane roboty budowlane takiego pozwolenia wymagają.
Kiedy plan miejscowy powoduje wygaśnięcie decyzji o warunkach zabudowy?
Zgodnie z art. 65 ust. 1 pkt. 2 u.p.z.p. organ, który wydał decyzję o warunkach zabudowy, stwierdza jej wygaśnięcie, jeżeli dla terenu uchwalono miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, którego ustalenia są inne niż w wydanej decyzji. Wygaśnięcie decyzji o warunkach zabudowy stwierdza organ, który wydał ją w pierwszej instancji, w trybie art. 162 § 1 pkt. 1 Kodeksu postępowania administracyjnego. Sytuacja ta jest wyjątkiem od zasady utrzymania w mocy decyzji wydanych na podstawie obowiązującego prawa.
Nowy plan zagospodarowania przestrzennego a pozwolenie na budowę
Jeśli została już wydana ostateczna decyzja o pozwoleniu na budowę, nie stwierdza się jej wygaśnięcia w przypadku uchwalenia nowego planu zagospodarowania przestrzennego (art. 65 ust. 2 u.p.z.p.). W takiej sytuacji uprawnienia wynikające z decyzji o warunkach zabudowy zostały już skonsumowane i nie ma podstaw do uchylenia decyzji. Pamiętać należy jednak, że decyzja ostateczna to taka, od której nie przysługuje żaden środek odwoławczy w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego (nie chodzi zatem o decyzję prawomocną, a więc taką, która została utrzymana w mocy w postępowaniu sądowym).